اسم کتاب: جان جهان

نویسنده: مهدی طیب

انتشارات کتاب جمکران

بخشی از مقدمه کتاب:

حضرت یعقوب پیامبر بزرگ الهی به فرزندان خویش فرمود: فلا تموتن الا و انتم مسلمون: جز در حالی که مسلمان باشید نمیرید.

پیامبر اکرم فرمودند: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه... جاهلیه کفر و نفاق و ضلال: هر کس بمیرد در حالیکه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ دوران جاهلیت و در کفر و نفاق و گمراهی از دنیا رفته است.

از جمع این آیه و حدیث میتوان دریافت برای مسلمان از دنیا رفتن راهی جز کسب معرفت به حضرت بقیه الله ارواحنا فداه وجود ندارد

امام باقر (ع) میفرمایند: من مات و لیس له امام فموته میته جاهلیه و لایعذر الناس حتی یعرفوا امامهم و من مات و هو عارف لامامه لا یضره تقدم هذا الامر او تاخره: هر کس بمیرد در حالیکه امامی نداشته باشد، مرگ او چون مردن در جاهلیت است و هرگز عذر مردم در نشناختن امامشان پذیرفته نمی شود؛ و کسی که با شناخت امام خویش بمیرد، او را زیانی نخواهد رسید؛ چه پیش از ظهور امام بمیرد، چه پس از آن. در نتیجه کسب شناخت نسبت به امام زمان واجبی عینی و فریضه ای قطعی است.

چنانکه ملاحظه شد، شرط مسلمان بودن و در زندگی از دین خدا گمراه نشدن و مسلمان از دنیا رفتن و در صحرای محشر در صف امت رسول الله حاضر شدن معرفت و شناخت امام زمان ارواحنافداه است؛ لذا معرفت حجت خدا فریضه و واحب الهی است.

جای سوال است که ما شیعیان چه مقدار به این امر مهم اهتمام ورزیده و زمان و توان اختصاص داده ایم و جه اندازه برای نیل به آن قدم برداشته و اقدام کرده ایم؟ اگر کسب شناخت حجت خدا یک واحب عینی است و به هیچ وجه از احدی از مسلمانان برداشته نمی شود، آیا آنگونه که شایسته است به آن پرداخته ایم؟ در قیامت که از معرفه الحجه مورد سوال قرار گیریم، چه پاسخی خواهیم داد؟ جای تاسف است که در مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علوم دینی و هیات و مجالس تبلیغی، به مسئله ای تا این حد

حیاتی، زمان بسیار اندکی اختصاص داده ایم.

در مجالس مذهبی هم غالبا پرداختن به این موضوع تنها به ایام نیمه شعبان محدود می شود؛ در حالی که شیعیان به جای یک روز و یک دهه در سال، باید در تمامی ایام و لیالی سال به اندیشیدن و تفکر و و مطالعه و درس آموزی در زمینه شناخت و معرفت و به تلاش در جهت کسب و افزایش محبت و دلدادگی به حضرت ولی عصر ارواحنافداه بپردازند.

از گذشته های دور تا به حال در زمینه ی مهدویت آثار مفصلی نگاشته و کتاب های فراوانی تالیف شده است. به خود بازگردیم و ببینیم آیا هر سال لااقل یک کتاب درباره حضرت مهدی ارواحنا فداه می خوانیم؟

در برخی زمینه ها به جهل مرکب مبتلاییم. از جمله می پنداریم همه چیز را درباره امام

زمان ارواحنافداه میدانیم و در این زمینه ابهامی برای ما وجود ندارد؛ ولی این پندار خطا اغلب معلول دانش اندک ماست. واقعیت این است که بسیاری از ما شیعیان اطلاعات چندانی درباره امام زمان ارواحنافداه نداریم و این، مسوولیت ما را برای مطالعه و درس آموزی در این زمینه سنگین تر میکند.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
معرفی کتاب (۵۸ مطلب مشابه)