سلام

گاهی اوقات برخی عزیزان سوالاتی را در زمینه‌ی مسائل دینی مطرح می‌کنند که حقیقتاً مصداق  علم لا ینفع هست. یعنی واقعاً هیچ نفع و فایده و ثمره‌ای برایمان ندارد یا اصلاً مورد ابتلایمان نیست که بخواهیم حکمش را بدانیم. یا گاهی اوقات برخی عزیزان فروضی را مطرح می‌کنند و درخواست پاسخ دارند؛ که احتمال وقوع آن فروض یک در هزار است.

باید این نکته را بدانیم که دانستن هر مطلبی برایمان ضرورتی ندارد. هر چیزی را لازم نیست انسان بداند؛ نفعی برایش ندارد دانستنش. نه دردی از دینش را حل می‌کند نه دنیایش نه آخرتش. هیچ ثمره‌ی علمی یا عملی نیز بر دانستن برخی مطالب مترتب نیست.
برخی از این سوالاتی که برخی مواقع مطرح می‌شود و حتی از خود بنده نیز مطرح شده اما مصداق علم لا ینفع است به قرار زیر است:

1 - مثلاً پرسیده می‌شود آیا امام زمان(عج) ازدواج کرده و دارای فرزند هستند یا خیر؟ خب واقعاً دانستن پاسخ این سوال هیچ فایده‌ای برایمان ندارد. ضمن اینکه اصولاً نمی‌توان جواب قطعی در این زمینه داد و چه برای ازدواج کردن ایشان و چه برای ازدواج نکردن ایشان می‌توان دلایلی را ذکر کرد؛ اصولاً دانستن این مطلب که ایشان آیا ازدواج کرده‌اند یا خیر؟ و اگر ازدواج کرده‌اند دارای اولاد نیز هستند یا خیر؟ هیچ نفع و فایده‌ای به حالمان ندارد. بفهمیم امام زمان(عج) ازدواج کرده‌اند یا نکرده‌اند؛ هیچ تأثیری در دینداری ما، در التزام عملی ما به احکام شرعی، در امام‌شناسی ما و ... ندارد.

2 - یا مثلاً پرسیده می‌شود نماز در کره ماه چگونه است؟ خب آیا شما قصد سفر به کره ماه را دارید که می‌پرسید؟ هر وقت شما خواستید بروید کره ماه؛ از حکم نماز و روزه آنجا سوال کنید.
و مثال‌های دیگری که همگی مصداق علم لاینفع هستند.

3 - انسان باید دنبال مطبی برود که فایده و ثمره برایش داشته باشد. یا فایده عملی برایش داشته باشد و محل ابتلایش شده باشد؛ یا ثمره‌ی اعتقادی برایش داشته باشد. نه سوالی که دانستن و ندانستنش هیچ فرقی برایش ندارد.

جهت عضویت در کانال

: https://telegram.me/joinchat/A3ScEjz1VcXiflnayKJHrA


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)