بسم الله الرحمن الرحیم
حاج آقای عالی شما فرمودید که اهل بیت و امام زمان ناظر بر اعمال ما هستند و حتی گناهان ما را هم متوجه میشوند و اعمال ما بر آنها عرضه میشود این فرمایش شما منافاتی با ستارالعیوب بودن خداوند متعال ندارد؟ چطور میشود خداوند پوشانندهی گناهان باشد و در عین حال اهل بیت علیهم السلام از آنها خبر داشته باشند ؟
حاج آقا عالی:
بسم الله الرحمن الرحیم
همهمان میدانیم در آیات و روایات بسیاری این را مطرح کردند که اهل بیت علیهم السلام و در زمان ما وجود مقدس امام زمان علیه السلام ناظر بر همهی اعمال هستند چه اعمال خوب و چه اعمال بد و گناهان من یکی دو روایت را عرض میکنم روایتی از امام صادق علیه السلام که میفرمایند تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ صَبَاحٍ اعمال بندگان هر صبح بر پیغمبر اکرم عرضه میشود خوباش و یا بد مراقب باشید که عمل قبیح را عرضهی پیغمبر نداشته باشید .
شخصی به نام موسی بن سیار میگوید من با امام رضا علیه السلام وارد طوس شدیم اولین باری بود که حضرت آمده بود در تشییع جنازهای شرکت کردیم من دیدم حضرت خیلی ملاتفت میکند به آن متوفا خودش کنار جنازه است او را بلند کرده خلاصه این که وقتی جنازه کنار قبر قرار گرفت و میخواستند او را وارد قبر بکنند حضرت دستاش را بر سینهی آن شخص متوفا گذاشت و فرمود بشارت باد بر تو بهشت ولیکن نترس .
به هر حال وقتی که تمام شد و برگشتیم از حضرت پرسیدم که رفتار شما خیلی عجیب بود مگر میشناختید این شخص را اولین باری بود که ما چنین جایی آمدیم حضرت فرمودند که مگر نمیدانی که اعمال بندگان هر روز بر ما عرضه میشود مگر نمیدانی که ما ائمه اعمال شیعیانمان بر ما عرضه میشود اگر تقصیر و کوتاهی دیدیم در یکی از آنها از خدا میخواهیم که بگذرد و اگر دیدیم کار خوبی انجام داده میگوییم خدا پاداشاش را بدهد .
ما از این دست روایات که خوب و بد اعمال عرضه میشود بر اهل بیت زیاد داریم این روایت است امام صادق علیه السلام به یکی از اصحابشان فرمود که پیغمبر را مبادا ناراحت بکنید بندهی خدا یکه خورد ما کجا پیغمبر کجا گفت چطور؟ ما چطور پیغمبر را ناراحت میکنیم امام صادق علیه السلام فرمود أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ آیا نمیدانید اعمالتان عرضه به پیغمبر داده میشود فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَةً سَاءَهُ ذَلِکَ وقتی که معصیت خدا را در اعمال شما ببیند این پیغمبر را ناراحت میکند پیغمبر را ناراحت نکنید و او را خوشحال بکنید .
وقتی که در رابطه با ملائکه این است که ملائکه اعمال ما را ناظراند حتی نیات ما را نیات خوب یا بد ما را خبر دارند که از امام کاظم علیه السلام سوال شد که ملائکه از نیتهای ما هم آگاه اند؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند آیا بوی چاه فاضلاب و بوی عطر یکسان است؟ راوی گفت نه امام کاظم علیه السلام فرمود که وقتی که شخصی نیت گناه بکند نفس او برای ملائکه مثل یک بوی متعفن و گندی است که از این میفهمند که این نیت نیت گناه و معصیت است و وقتی نیت عمل صالحی بکند بوی خوشی بوی عطری به مشامشان میرسد .
وقتی ملائکه از نیات آگاهند اولیاء الهی معصومین انسانهای کامل که ملائکه خادمین آنها هستند اینها قطعا آگاه هستند کسی که از دنیا میرود کسی که برتر از دنیا است و سعهی وجودی پیدا کرده روحاش بر بام دنیا رفته کاملا اشراف و احاطه دارد بر دنیا محدودیتهای زمانی و مکانی برداشته میشود و اشرافی و احاطهای بر همهی بندگان خدا دارد به خصوص خلیفة الله که واسطهی فیض است و تمام موجودات عالم وجود را اشراف دارد.
بعضی از بندگان خدا آوردهاند که خیلی رتبهشان پایینتر از معصومین است اصلا قابل مقایسه نبوده اما اشرافهایی داشتند خدا رحمت کند مرحوم آقای محدث زاده فرزند مرحوم محدث قمی صاحب مفاتیح ، مرحوم شهید مطهری هم خیلی با ایشان آشنا بوده و چیزهای عجیبی از ایشان نقل میکرده میگفت آقای محدث زاده یک مرتبه به آقای مطهری گفته بود که من سالها قبل خیلی وضعیت مالیام مشکل پیدا کرده بود طوری بود که تصمیم گرفته بودم با خودم در یکی از اداره جات دولتی زمان طاغوت استخدام شوم و در عین حال که ایشان روحانی و عالم بود کار طلبگی بکنم آن جا هم حقوقی داشته باشم این فقط یک نیتی در ذهنم بود به هر حال فکری بود در ذهن من گذشت شب پدرم را در خواب دیدم که مرحوم شده بود در عالم برزخ بود ایشان به من گفت علی آقا با ناراحتی گفت علی آقا چی شده شما مثل این که ظاهرا لیست یک ادارهای از امام حسین علیه السلام را کار کنتر و کار راه اندازتر میدانی؟
یا دیگر خیلی باور نداری که او کمک میدهد و برکت به زندگی ات میدهد بعد هم یک چیزی از جیبشان در آوردند در همان عالم رویا به پسرشان دادند گفت این را بگیر زندگی ات را با آن اداره بکن ولی با ناراحتی ایشان از خواب بلند میشوند بعد از نماز صبح این خواب را سحر دیده بود قبل از اذان صبح بعد از نماز صبح در میزنند وقتی میرود میبیند یکی از دوستان سابق پدرش آمده میگوید این حوالهای است که پدرتان فرستاده برای شما که ایشان میگوید من این پول را گرفتم و این قدر برکت در زندگیام آمد که دیگر احتیاجی هم نشد به کاری .
وقتی که مرحوم محدث قمی یک بندهی صالح ایشان وقتی که از دنیا خارج شده و یک اشرافی پیدا کرده از نیت فرزنداش آگاه است از یک فکر آگاه است و میاید و تذکر میدهد و به موقع فرض کنید به عنوان مثال راهنمایی میکند و حتی یک کمک مالی هم به گونهای حواله میکند حضرات معصومین جای خود را دارند .
پس در این شکی نیست که اعمال خوب و بد ما به آنها عرضه میشود و آنها اشراف دارند و اشرافشان هم مثل یک روح که اشراف دارد بر تمام بدن آنها روح کلی عالم وجوداند که بر تمام عوالم اشراف و اطلاع دارند منتها نظارت آنها مثل نظارت خود خداوند متعال است آنها مظهر اسماء خدا هستند عین الله هستند در زیارت روز جمعهی امام زمان علیه السلام خطاب میگوییم السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ چشم خدا در زمین خلیفة الله است .
این بزرگواران نظارتشان مثل نظارت خدا برای رشد و تربیت است برای درس است برای دستگیری است نه برای عیب جویی نه برای مچ گیری نه برای پرده دری همان طوری که خود خداوند متعال در عین حال که ناظر بر همه است ستار است این بندگان خدا این قدر ظرفیت دارند این بندگان خوب خدا که اگر هم عیبی را میدانند این به عنوان این است که درمان بکنند اگر یک بیماری مریضیای داشته باشد ممکن است این مریضی را از دیگران بپوشاند اما از پزشک که قرار نیست بپوشاند قرار است پیش پزشک بگوید تا حل شود و درمان شود .
گفت طبیب مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد را در تو نبیند که را دوا بکند ما یک اظهار دردی پیش طبیب بکنیم تا مداوایمان بکند اهل بیت علیهم السلام آن طبیبانی هستند که به مصداق اسم طبیب خدا آنها هم طبیباند اگر ناظرند اگر عیب ما را میبینند برای دستگیری و رفع این عیب و درمان است .
ابوبصیر یکی از شاگردان امام صادق و امام باقر علیهما السلام ایشان یک خانمی را تعلیم قرآن میکرد در یک خلوتی با او یک شوخی کرد وقتی خدمت امام باقر علیه السلام رسید حضرت فرمود ابوبصیر مگر نمیدانی که اگر کسی در خلوت توجه به خدا نداشته باشد و خدا را مراعات نکند خدا هم اعتنایی به او نخواهد داشت این چه کاری بود که کردی ابوبصیر میگوید من از خجالت صورتام را با دست پوشاندم بعد حضرت فرمودند این کار را دیگر تکرار نکن ابوبصیر میگوید من آن جا توبه کردم حضرت یک تذکر به او میدهد آن عیب را مسیرش عوض میشود واقعا خدای نکرده همین میتوانست گناهی پیدا کند ابوبصیر دیگر ابوبصیر نبود آن شاگرد اهل بیت دیگر نمیشد.
شریعتی: یعنی اگر اهل بیت نظارت دارند و اگر اعمال ما را میبینند و از گناهان ما مطلع هستند این از دلسوزی است و جلوهای از ستاریت خدا در اینان است.
حاج آقا عالی: اینها ظرفیتاش را ابتدائا دارند.
شریعتی: یعنی در همان راستای ستاریت خداست.
حاج آقا عالی: بله جدا نیست آن پرده دری که ما میگوییم خدا نمیکند و خدا ستار است این است که پیش افراد معمولی گناه کسی را پیش کسی آشکار نمیکند افراد را پیش هم دیگر مفتضح نمیکند در عالم دنیا اما نه پیش اولیاء خدا که چشمشان چشم خداست که دستشان دست خداست که نوع نگاهشان نوع نگاه خداست اصلا بندگان صالح همیشه همین طوراند صفت خدا را دارند صفت خدا این است که اگر عیبی است این عیب را برملا نمیکند بلکه درمان میکند حل میکند .
خدا رحمت کند مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی این عالم بزرگ نقل میکنند کسی آمده بود پیش ایشان سوالی میخواست بکند آمده بود در محضر ایشان یک خطایی از او سر زد ناخواسته یک صدایی از او خارج شد خیلی خجالت کشید رنگاش عوض شد سرخ شد عرق شرم بر پیشانیاش نشست خیلی خجالت کشید خواجه نصیر دید که این بندهی خدا ترس از آبروریزی برایش پیش آمده خودش را به کری زد طوری که وقتی او سوال کرد از مرحوم خواجه گفت چه میگویی؟ من نمیشنوم بلند بگو . او یک مرتبه آن قدر خوشحال شد که عیب من را متوجه نشد .
متوجه شد خوب هم متوجه شد اما این جا جایی است که باید پره پوشی بکند این جا قرار نیست دلیلی ندارد که این عیب برملا شود آبروی مومنی را حفظ کرد تا آخر عمر هر موقع او را میدید خودش را به سنگین بودن گوش و ثقل سامعه میزد تا حفظ بکند او را .
این صفت بندگان خوب خداست که در اوج و مصداق اعلیاش معصومین علیهم السلام هستند عیب را برملا نمیکنند این قدر ظرفیت دارند که اگر خدا اسرار و اخبار دیگران را به ایشان میدهد اینها پخش نمی کنند بله اگر کسی او حیا را گذاشت کنار طوری بود که گناهان خدا را انجام داد هیچ ابایی هم نداشت اصلا خودش پرده دری کرد خودش هتاک بود خودش هیچ ابایی نداشت از این که آبرویش برود بعضیها هستند متاسفانه این قدر سقوط کردند که خجالت نمیکشند از گناهشان بلکه افتخار هم میکنند کاملا ابراز هم میکنند یا این که آبروی دیگران را میبرند و در این آبرو بودن عادت دارند ملکهشان شده صفتشان شده خدا چنین کسانی را که خودشان تحفظی بر آبروی خودشان ندارند یا نسبت به آبروی دیگران هیچ حفاظتی ندارند عادتشان است آبروی دیگران بردن ، خدا پرده را از او برای دیگران بالا میبرد .
حالا در قیامت یا حتی در دنیا این کسانی که احتیاج به صفت ستاریت خدا ندارند و اعتنا ندارند برخلاف آن کسی که اگر گناهی هم کرده خدای نکرده، خجالت میکشد پنهان میکند خدا پردهی او را نمیدرد کسی که اگر یک گناهی هم کرده سعی میکند آن را پنهان نگاه دارد زبان حال چنین کسی همانی است که در مناجات شعبانیه است خیلی این تعبیر مناجات شعبانیه قشنگ است که إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوباً فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ خدایا گناهانی را در دنیا بر من پوشاندی من محتاج ترم که در آخرت هم بر من پوشانده شود إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ فَلَا تَفْضَحْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ خدایا این طرف ما را پیش بندگان صالح است مفتحض نکردی آن طرف هم جلوی چشمها من را مفتضح نکن .
چنین کسی معلوم است حیایی دارد چنینی کسی اگر هم گناهی مرتکب شده وقتی این طور از خدا میخواهد که خدایا من خجالت میکشم من را مفتضح نکن خدا پردهی این را بالا نمیزند میپوشاند در بعضی از موارد چه بسا از اولیائشان هم میپوشاند اینها دیگر موارد خاصی است .
در جامعه السعادات مرحوم نراقی نقل کرده که پیغمبر اکرم به خداوند متعال عرض کرد که خدایا حساب امت من را در قیامت جوری برس که کسی نبیند فقط تو ببینی و من خدای متعال میفرماید که حبیب من اگر تو رئوف و دلسوز هستی بر بندگان من، من که رئوف ترم، به تنهایی محاسبه میکنم به تو هم نشان نمیدهم از تو هم میپوشانم بعضی از بندگان که یک شرافتی پیدا کردند در امت پیغمبراند دنباله رو پیغمبر بودند تا جایی که توانستند صفات پیغمبر حیا را داشتند خدا پردهی اینها را بالا نمیزند حتی از خود پیغمبر اکرم هم چه بسا اولیا خدا هم آن طرف بپوشاند .
واقعا این همان است که حافظ گفت هاتفی از گوشهی میخانه دوش گفت ببخشند گنه میبنوش عفو خدا بیشتر از جرم ماست نکتهی سربسته چه گویی خموش واقعا رحمت پروردگار این چنین است که کسی را مفتضح نمیکند ستار است اگر هو اولیاء در این جا میدانند امام زمان علیه السلام خبر دارد خبر داشتناش مثل خبر داشتن خدا برای پرده دری نیست برای عیب جویی نیست آنها از دیگران عیب پوشاند برای تربیت است برای رفع عیب و برای رشد است
شریعتی: خیلی ممنون خاطرم است یک دعای کوتاهی در مفاتیح بعد از تعقیبات نماز بود ظاهرا در تعقیبات مشترکه نماز وَاِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبى.
حاج آقا عالی: بله که در آن جا از پیغمبر اکرم است که فرمود اگر کسی میخواهد که خداوند متعال گناهاناش را روز قیامت به خودش نشان هم نشان ندهد که حتی خودش هم خجل نشود این تعقیبات را که بعد از همهی نمازها وارد شده دعای کوتاهی هم است بسیار پر محتواست وَاِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبى یک تعبیر به این شکل است اگر دوستان مراجعه کنند خیلی خوب است اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَکَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِی وَ إِنَّ رَحْمَتَکَ أَوْسَعُ.
" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "
← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) ← مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)
- ۲۰۴۰ بازدید توسط ۱۵۲۰ نفر
- يكشنبه ۵ مهر ۹۴ - ۱۲:۰۰