سلام به همه مخاطبان محترم

 پسر ۲۵ ساله ای هستم و تصمیم به ازدواج دارم

نمی خواستم از خودم بیوگرافی بنویسم چون متن طولانی می شد ولی مجبور شدم توضیحاتی بدم چون به اصل سوال مربوط میشه

من یک سال سربازی رفتم و مدرک ارشد رو هم اخیراً دریافت کردم، به وضعیت مالی خانواده م توجهی ندارم چون نمی خوام از اون ها کمکی بگیرم

امّا خودم وضعیت مالی معمولی و نسبتاً خوبی برای شروع زندگی دارم ولی شغلم طوری هست که ان شاء الله تا کمتر از ده سال دیگه پیشرفت بسیار زیادی می‌کنم و امکان مهاجرت هم خواهم داشت

تمایل دارم زودتر ازدواج کنم

فرد مذهبی نیستم ولی به اصول کلی دین اعتقاد دارم، به اصطلاح رایج روشنفکر دینی هستم

مهم‌ترین معیارهای من برای ازدواج، بعد از اینکه هر دو طرف از ظواهر یکدیگر (چهره، اندام، تن صدا، تیپ، رفتارهای اولیه، نوع صحبت و حتی طرز راه رفتن) خوش مون اومد برای من؛

۱- صمیمیت و راحتی کنار هم

۲- نزدیکی علایق

۳- نزدیک بودن مبانی اصلی فکری

۴- نزدیک بودن اعتقاد دینی

۵- سلامتی نسبی روانی و در نهایت

۶- نزدیک بودن میل و کشش جنسی و عاطفی هست

یعنی مسائلی مثل وضعیت مالی طرف و رشته و... مهم نیست، البته برام مهمه ۷- تحصیلات داشته باشه

ضمناً مورد آخری که برام مهم هست

۸- گذشته طرفمه 

مواردی مثل دوستی اجتماعی یا دوستی مجازی اصلاً برام مهم نیست و اینها رو طبیعی می دونم. منظور من از دوستی، رابطه عاطفی جدی هست

خوب، خودم دوست اجتماعی با رعایت حدود زیاد داشتم ولی رابطه عاطفی جدی نداشتم، یعنی نخواستم داشته باشم

۹- عاشق شدن هم برام مهم نیست، چون دست خود آدم نیست، خود منم عاشق شدم، چیزی که مهم هست گذر زمان و از بین رفتن اون حس هست

۱۰- نزدیک بودن فرهنگ خانواده‌ها مهمه امّا برای من جزء معیارهای اول نیست، صرفاً در این حد که تفاوت فاحشی وجود نداشته باشه برام اهمیت داره

۱۱- در خصوص پوشش طرف؛ 

حقیقت این هست که اعتقاد دارم خودش این حق رو داره پوشش مناسب رو انتخاب کنه، امّا دیدگاه من مبتنی بر عرف منطقه ست

مثلاً اگه خارج از کشور بودیم، می تونه بدون روسری و مانتو بیرون بیاد، چون عرف و فرهنگ اونجاست و منم مشکلی ندارم

امّا وقتی اینجا هستیم انتظار دارم به عرف کلی احترام بذاره چون خلاف اون باشه زیر نگاه اطرافیان قرار می گیریم

تصور نشه خانواده ما سنتی هستن، نه، معمولی هستن

به طور کل با پوشش محترمانه (غیر زننده) موافقم و گفتم اگه خارج از کشور بودیم معلوم بودن مو و دست و نپوشیدن مانتو برام مهم نبود، ولی قطعاً پوشیدن لباس زننده برام خط قرمز هست

خوب این کلیات و جزئیاتی بود که از خودم دادم و بریم برای متن اصلی سوال

من تصمیم دارم تمامی حقوق از جمله حق اشتغال، حق تحصیل، حق خروج از کشور، حق حضانت از فرزند و نهایتاً حق طلاق رو به همسرم بدم 

انتظار کارِ خونه از همسرم ندارم و فکر چگونگی تهیه غذا و نظافت منزل رو کردم

همچنین انتظار جهیزیه هم از خانواده محترم همسرم ندارم

نفقه وظیفه من هست

حتی اگه همسرم بیرون خونه کار کرد هم انتظار ندارم درآمدش رو خرج زندگی کنه

خرج عروسی و طلا هم سر جاش و اون هم وظیفه من هست

امّا خوب طبیعتاً هر کسی وقتی امتیازی میده امتیازی هم می خواد

من به مهریه اعتقادی ندارم ولی به خاطر فرهنگ، عرف، قانون و شرع، حداکثر ۱۴ سکه تمام به عنوان مَهر قبول و پرداخت می‌کنم

همچنین به تنصیف اموال اعتقادی ندارم و اون رو بدتر از مهریه می دونم، چون با بالاتر رفتن ضریب ثروت یکی از طرفین (غالب اوقات مرد)، میزان سرمایه ای که از دست میده هم بالاتر میره

امّا نشستم و فکر کردم، دیدم کمتر دختری با این شرایط حاضر به ازدواج میشه (در حالی که تمامی حقوق رو بهش دادم و واقعاً حقی نموند که نداده باشم!)

پس مجبور شدم در شرط تنصیف اموال هم اصلاحاتی ایجاد کرده و اون رو به شروط ضمن العقد اضافه کنم

طلاق یا از جانب دختر هست یا از جانب پسر، یا با دلیل متقن هست یا بدون دلیل

اون پیشنهاد جدیدی که در متن سوال ذکر کردم اینجاست؛ 

۱- اگه درخواست طلاق از جانب دختر و بدون دلیل متقن بود، ۱۰ درصد اموال من به او برسه، و ۵۰ درصد اموال او به من برسه

۲- اگه درخواست طلاق از جانب دختر با دلیل متقن و همراه با مدرک بود، ۵۰ درصد اموال من به او و ۱۰ درصد اموال او به من برسه

نکته: همه دلایل متقن از جمله خیانت، دست به زن، اعتیاد، بیماری روانی جدی و سایر دلایل متقن باید در عقدنامه ذکر بشن تا معیار "دلیل متقن" و "بهانه جویی" مشخص باشه

۳- اگه درخواست طلاق از جانب پسر و بدون دلیل متقن بود، ۵۰ درصد اموال من به او و ۱۰ درصد اموال او به من برسه

۴- اگه درخواست طلاق از جانب پسر و با دلیل متقن و همراه با مدرک بود، ۱۰ درصد اموال من به او و ۵۰ درصد اموال او به من برسه

دلیل متقن هم برای منِ پسر عبارتست از خیانت (مهم‌ترین دلیل)، تدلیس حین عقد و چند مورد دیگه

نکته آخر: اگه دلیل متقن طوری بود که دست خود فرد نبود و بعد ازدواج ایجاد شد، مثلاً بیماری جسمی یا نازائی، اینجا به درخواست دهنده طلاق، ۲۰ درصد از اموال فرد مقابل و ۲۰ درصد هم از اموال خودش به او می رسه

روی درصد ها نشستم و فکر کردم! 

این متن عقد از لحاظ حقوقی فکر می‌کنم معتبر باشه چون به ذات عقد نکاح آسیبی وارد نشده

در نهایت این رو اضافه کنم بنیان فکری من، لیبرالیسم هست، من به تک محوری و آزادی فردی اعتقاد دارم

چیز هایی که نوشتم همگی بر مبنای این مانیفست بود

طرفدار لیبرالیسم، کثرت گرایی و پلورالیسم هستم و از هر چیزی که به سوسیالسم، وحدت و جامعه گرایی ختم بشه بیزارم

تمام تلاشم رو کردم عدالت و برابری برقرار بشه

کمتر پسری هست بگه انتظار کار خونه هم ندارم

ازدواج برام مهم و شیرین هست ولی هدف اصلی و نهایی زندگیم نیست، اصلاً ازدواج هدف نیست، نتیجه ازدواج می تونه هدف باشه

از صمیم قلبم از شما ممنونم که این مطلب رو خوندید و وقتی که گذاشتید برای من خیلی محترم هست و نمی دونم چطوری از شما قدردانی کنم

فقط نگید خیلی با حساب و کتاب نوشتم

خوب این رو که قرار نیست هر لحظه به لحظه زندگی اجرا کنیم، این فقط متن عقدنامه ست و طبیعیه باید رسمی و دقیق نوشته بشه

نمی شه که هم حق طلاق داده بشه هم مهریه هم سایر حقوق و هم تنصیف اموال، ما نگاه مون باید برابری باشه، نه که از زن ستیزی برسیم به مرد ستیزی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه) بررسی معیارهای ازدواج پسران (۷۱ مطلب مشابه)