می دونیم که خیلی ایرادات اساسی داریم در اقتصاد یا سیاست یا هر چی، دوست داریم در کشوری بدون رانت و پارتی بازی زندگی کنیم، و چیزهای دیگه ...

ولی من یه چیز برام سخته، از 400 سال پیش به این طرف، غرب با دریانوردی و تجارت خودش رو رسوند به کشورهای دیگه. پایگاه زد به زیر سلطه در آورد، اقتصاد رو از دست مردم مناطق در آورد و اون ها رو به خودش محتاج کرد.

زیر سایه این ثروت های سرشار، تبدیل شدن به یقه سفیدها و فکرشون راه افتاد و پیشرفت های فکری و علمی کردن و کاملا به همه چیز مسلط شدن، هنوز هم در منطقه ما و خیلی جاهای دیگه پایگاه دارن، رسانه های اون ها تمام افکار ما رو شکل میدن، فیلم هاشون، اخبارشون و ...

مرزهای جغرافیایی ما رو به هم زدن، دعواهای قومی قبیله ای به راه انداختن، جنگ بین خودشون رو به داخل سرزمین های ما کشوندن تا جایی که در جنگ جهانی اول و دوم مثلا ایران با وجود بی طرفی شد محل پیاده شدن قوای بیگانه.

ماجرای سال آنفلوانزا رو از بزرگسالان تون بپرسید که مردم کشور ما میمردن ولی انگلیسی ها سالم موندن، چطور غلات رو می بردن و مردم گرسنگی می کشیدن، استالین چرچیل روزولت بدون اطلاع ایران میان تهران، بحرین از دست میره.

الان ویلیام نوه ملکه اومده عمان، عمانی ها جلوش تکریم می کنن، خوشحالن که این اومده، اون وقت ویلیام متکبر، اومده سر بزنه به پایگاه هاشون تو منطقه. ما تا کی باید تا این حد سر سپرده یا تحت سلطه این ها باشیم.

الان فرانسه و هلند و مابقی اومدن یگان آوردن تو منطقه هرمز، به اینا چه مربوطه؟، شما تاریخ رو بخون و ببین کمپانی های هلند و انگلیس و فرانسه و چه و چه، از 400 سال پیش یک دم کشورهای ما رو ول نمی کنن.

تمام کشورهای منطقه واداده، چه فرهنگی چه فکری، چه اقتصادی، عربستان، کویت، قطر، همه و همه.

من می بینم که خیلی از آقایونی که میگن مرگ بر آمریکا، تمام بچه و سرمایه هاشون تو همون آمریکای خراب شده هست. اول انقلاب فلانی مریض می شد میرفت انگلیس پی دوا درمون، حالا هم همین طور.

من سوالم اینه که ما چکار کنیم که هم مثل آدم زندگی کنیم، همه زندگی مون روی روال درست بیافته، هم اینکه از شر این همه استعمارگری این ها راحت بشیم؟


مرتبط:

یه ملت چطور می تونه بدون جنگ و خونریزی به مرحله دمکراسی برسه؟



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل روز جامعه (۶۵ مطلب مشابه)