با سلام خدمت کاربران گرامی

همان طور که مستحضر هستید از سال 90 اتفاقاتی در کشور رخ داد، نرخ ارز به طور عجیب و غریبی بالا رفت ، و به طبع آن ارزش پول ملی به همان میزان کاهش یافت ، از طرفی دیگر تورم افسار گسیخته ای بر اقتصاد کشور سایه انداخت و تا به امروز نیز ادامه دارد. علل فراوان داخلی و خارجی برای این اوضاع آورده شده است که بررسی این علل و عوامل خود نیازمند بحث دیگری است.

وقتی در چنین اوضاعی که نرخ ارز افزایش می یابد از ارزش پول ملی کاسته می شود ، کشور هایی مانند کشور ما که اقتصاد آن شدیداً وابسته به واردات کالاست، لطمه ای که از این افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال می بیند صد چندان می شود .

همه این ها به جای خود ، از چند دهه پیش رویه و فرهنگ غلطی مبنی بر خرید کالای خارجی در بین ایرانیان شکل گرفت که یکی از علل آن تفاخر و چشم و هم چشمی ما مردم بود ولی مهمترین علت علاقه به خرید کالای خارجی ، کیفیت بسیار پایین محصولات وطنی بود ، از طرفی همان شرایط اقتصادی مذکور به تولید کننده ایرانی تحمیل شد و باعث افزایش هزینه تولید و کاهش بیش از پیش کیفیت کالای ساخت داخل شد .

حال در طی چند دهه گذشته دولت کمکی که به جوانان در مورد ازدواج می کند در غالب تسهیلات و وام ازدواج مبلغ این وام در طی سالیان مختلف بیشتر شده و از یک میلیون تومان در سال 1389 برای هر نفر به تدریج افزایش یافت و به 10 میلیون تومان در سال 95 برای هر نفر ( بیست میلیون برای هر زوج رسید ) ولی این مبلغ هم نتوانست تاثیر چشم گیری بر روی قدرت خرید زوج ها و خانواده هایشان و  تسهیل ازدواج جوانان بگذارد ( مردمی که به دلایل مذکور راغب خریدن کالای خارجی هستند )

حال پیشنهاد بنده این است که دولت به جای دادن این بیست میلیون تومان به مردم ، این مبلغ را به صورت بلاعوض در اختیار کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی قرار دهد ، و این واحد ها را ملزم کند که محصولاتی مشابه با کیفیت محصولات خارجی تولید کند و نظارت های سفت و سختی بر این واحد های تولید کننده اعمال کند.

فرضاً تولید یک یخچال فریزر داخلی مشابه با کیفیت نوع کره ای آن در داخل کشور حدود 5 میلیون تومان برای کارخانه ایرانی آب می خورد ، و تولید همان کالا با کیفیت پایین 2 میلیون  برای شرکت هزینه دارد، حال برای تولید جنس با کیفیت، مردم همان مبلغ دو میلیون را بدهد و سه میلیون ما به التفاوت را دولت ( از همان محل وام ازدواج ) به تولید کننده پرداخت کنند. با این روش هم نرخ ارز تاثیر کمتری بر اجناس و کالا ها در این حوزه از صنعت می گذارد و هم مردم کالای ایرانی را با اطمینان خاطر و قیمت بسیار کمتری از مشابه خارجی آن خریداری می کنند.

این یک نظر شخصی است که ممکن است در عمل با موانع و چالش های زیادی رو به رو باشد یا در جایی نیاز به اصلاح و چکش کاری داشته باشد. از دوستان خواهش مندم بنده را از نظرات  ارزشمند خود محروم نکنند ، شاید این پیشنهاد و نظرات اصلاحی شما عزیزان ، طی نامه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال و احتمال قانونی شدن آن و الزام به اجرای آن از طرف دولت وجود داشته باشد.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
جهت اطلاع مسئولین (۱۵ مطلب مشابه)