سلام به همه

بی مقدمه میرم سر اصل مطلب ، همون طور که میدونین یکی از مهم ترین چیزایی که توسط خودارضایی تخریب میشه اعتماد به نفسه و درست کردنش یک کوچولو ( البته بدون برنامه ریزیا! )روی اعصابه ، اعتماد به نفس وسیله ایه که توی زندگی به شدت مورد نیازه و همه جا هم به کار میره! از صحبت کردن با یک غریبه تا انتخاب همسر اینده! بریم ادامه مطلب ببینیم قضیه کی به کیه اصلا چی به چیه؟

خب عرضم به حضورتون که اعتماد به نفس 2 نوع داره اعتماد به نفس درونی و بیرونی (کاذب!) .

1- اعتماد به نفس درونی (بلند مدت)

چیزیه که از درون میاد بهش خودباوری هم میگن یا اعتقاد به خود ، مثلا اعتقاد به اینکه من این توانایی هارو دارم ، اعتقاد به اینکه من با وجود ایراداتی توی چهرم زیبا هستم و نیازی به آرایش ندارم و ... .

این نوع اعتماد به نفس بلند مدت و نوع صحیحه چون خود به خود باعث میشه آدم هم درونش رو قبول کنه هم بیرونش رو

2- اعتماد به نفس بیرونی (کاذب و کوتاه مدت)

این نوع اعتماد به نفس از بیرون نشات میگیره و ریشه ش از بیرونه ، کوتاه مدته و زمانی که از بین میره موجب تخریب اعتماد به نفس درونی هم میشه ( البته توی حالت اکثریت )  .

مثلا دختری که بیرون از خونه آرایش میکنه ( شاید بهش حس اعتماد به نفس بده ولی کوتاه مدته و بهش این قضیه تلقین میشه که زشته و فقط با آرایش خوشگل میشه حتی اگه خودش نخواد! ) یا پسری که خودشو خیلی خوشتیپ میکنه ( آراستگی و تر و تمیز بودن با این قضیه فرق داره ها!!!) یا کسی که همش میخواد دیگران تاییدش کنن این نوع اعتماد به نفس وابسته به یک عامل بیرونیه ، وقتی عامل بیرونی از بین بره اعتماد به نفس هم از بین میره .

حالا سوال اصلی اینجا به وجود میاد که چه جوری اعتماد به نفسمون رو زیاد کنیم؟

1- خودشناسی

در درجه اول باید خودمون رو کاملا بشناسیم یعنی چی؟ یعنی بدونیم چه جور آدمی هستیم و همه ی توانایی هامون و ضعف هامون رو بشناسیم .

توی مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان نوشته انسان خودش رو در آینه ی دیگری می بینه و میشناسه ، پس برای شناخت خودتون میتونین از دیگران هم کمک بگیرین ،  اول هر اخلاقی که از خودتون میدونین رو توی یک دفترچه می نویسین ، توانایی (بدون اغراق) ، ویژگی های خوب اخلاقی (بدون اغراق) و نقاط ضعف (همچنان بدون اغراق) .

بعد از اطرافیانتون (منظورم یکی دو نفر نیستا!!) میخواین که 5 تا ویژگی خوب و 5 تا ویژگی بدتون رو بهتون بگه همه ی این هارو توی دفترچه یادداشت میکنین و نهایتا جمع بندی میکنین تا به حقایق برسین ( اونایی ویژگی هایی که اکثر اطرافیانتون گفتن جزو ویژگی های اصلی تون به حساب میاد ) .

2- باور پذیری

خودتون رو باور کنین!!! باور کنین که همچین توانایی هایی در شما هست ، باور کنین همچین اخلاق خوبی در شما وجود داره ، باور کنین که توی صورت شما هم زیبایی وجود داره ( این یک نکته مخصوص خانوم هاست) ، باور کنین که در شما هم نقاط ضعفی وجود داره و هیچ انسان کاملی (جز معصومین البته ) وجود نداره ، همه ایراداتی دارن ، آدم قوی آدمیه که باور کنه اونم نقاط ضعف داره .

2.5- احترام به خود

به خودتون احترام بذارین ، ببینید شما یه روح هستین و این بدن ابزارتونه یه نجار میتونه با یک اره کند راحت کار کنه؟ مسلما نه در مورد آدم ها هم همینه .

وقتی با چیزای بیخود خودتون رو خسته میکنین (مثلا وبگردی بی هدف اونم ساعت های متوالی!) یا با کسانی دوستین که شمارو به گناه میکشونن در واقع دارین به خودتون بی احترامی میکنین!

اینکه برای پیشرفت خودتون تلاش نمیکنین یا در صورت ناراضی بودن از شرایط موجود اونو تغییر نمیدین ، بازم دارین به خودتون بی احترامی میکنین ( مثلا یه نفر مقداری اضافه وزن داره و هی بابتش خودخوری میکنه در صورتی که میتونه با ورزش کردن به وزن دلخواهش برسه) ، یا یه پشت کنکوری!

3-رفع ضعف ها

حالا که به ایرادات شخصیت تون پی بردین ، سعی کنین اصلاحش کنین ، اخلاق های بدتون رو عوض کنین و با چیز های خوب جایگزین کنین .

پ ن :

-برای این متن مطالعه شده و بعضی قسمت هاش به صورت تجربی نوشته شده

" گناه یعنی خداحافظ حسین "


مرتبط با افزایش اعتماد به نفس:

با تمرین کردن میشه اعتماد به نفس رو بالا برد ؟

راه هایی برای تقویت اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

چطور اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

چگونه اعتماد به نفس خود را زیاد کنیم

معرفی کتاب برای افزایش اعتماد به نفس

راههای افزایش اعتماد به نفس

چه جوری اعتماد به نفسمو برگردونم؟

گفتید اعتماد به نفس داشته باش ولی نگفتید چطوری ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) درمان افسردگی (۳۴ مطلب مشابه)