کانون خانه و خانواده، مقدس‌ترین مکان برای رشد انسان‌ها و مکتب تربیتی برای اداره امور اجتماعی به حساب می‌آید. یکی از الگوهای شایسته در امر خانه داری و اداره خانواده، حضرت زهرا (علیها السلام)، الگوی کامل است. آن حضرت اگرچه در سنین جوانی به خانه حضرت علی (ع) انتقال یافت و با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شد، ولی با مدیریت صحیح، اداره خانواده را به نحو شایسته ای بر عهده گرفتند. یکی از ویژگی‌های خانواده موفق، مشخص بودن شئون وظایف هر یک از افراد خانواده است. در روایتی آمده است: حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (علیها السلام) برای تقسیم کار حضور پیامبر خدا رسیده و درخواست نمودند که آن حضرت تکلیف هر یک را در امور خانه مشخص فرماید. چنانچه امام باقر (ع) می‌فرماید، رسول خدا (ص) نیز چنین تقسیم کار کرد: به امیرالمومنیبن دستور داد کارهای خارج خانه را انجام دهند و به دخترش حضرت فاطمه (علیها السلام) نیز فرمود که کارهای داخل خانه را اداره نماید و آن حضرت از این تقسیم کار خوشحال شد (الحمیری قمی، ۱۴۱۳ ق، 52؛ مجلسی، ۱۳۶۳، ۴۳: 81).
 

امام صادق (ع) نیز در این زمینه می‌فرماید: «جدم امیرالمؤمنین در انجام کارهای خانه هیزم جمع می‌کرد، آب می‌کشید، می‌آورد، خانه را جارو می‌فرمود و مادرم زهرا (علیها السلام) نیز جو‌ها را آرد می‌کرد و سپس خمیر می‌نمود و آن گاه نان می پخت» (ابن شهر آشوب، ۱۳۷۶ ق، ۱: 372).
 
این دو حدیث نشان می‌دهد که حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (علیها السلام) با انضباط خاص، وظایف خانه را انجام می‌دادند و کار آنان مشخص بود. یکی از ویژگی‌های زن شایسته کم خرج بودن اوست، چنانچه رسول خدا (ص) فرموده است: «از برکات اخلاقی و فکری زن خوب این است که هزینه و مخارجش کم باشد (کلینی، ۵، 567) و در اداره خانه صرفه جویی نموده و یاور و همکار شوهرش باشد» (طوسی، ۱۴۱۴ ق، 614؛ مجلسی، ۱۳۶۳، ۷۳: 60).
 
تمام این ویژگی‌ها در وجود حضرت زهرا (علیها السلام) جمع بود و آن حضرت با مدیریت، بر مشکلات فائق می‌آمد. حضرت علی (ع) درباره ویژگی آن حضرت می‌فرماید: «من در حالی با حضرت زهرا (علیها السلام) ازدواج کردم، که زیراندازی در خانه نداشتم، در حالی که در همان موقع، بخشش من به نیازمندان به قدری زیاد بود که اگر به بنی هاشم تقسیم می‌شد، همه آنان را بی نیاز می‌کرد» (سید بن طاووس، ۱۳۷۰، 124؛ مجلسی، ۱۳۶۳، ۴۱: 43)؛ در روایتی دیگر از امام صادق (ع) که از جابر نقل شده، آمده است: روزی رسول خدا (ص) به خانه دخترش فاطمه (علیها السلام) وارد شد، زهرا (علیها السلام) را در حالتی دید که در نتیجه چشمان مبارکش پر از اشک شد؛ زیرا لباس آن حضرت بسیار نامناسب بود. حضرت زهرا (علیها السلام) با آن شکل مشغول آرد کردن جو، تهیه نان و شیردادن به فرزندش بود. پیامبر (ص) فرمود: «ای دختر عزیزم! این گونه تلخی ها را در دنیا برای رسیدن به پاداش و شیرینی های اخروی پذیرا باش و صبر و بردباری را از دست نده». آن بانوی گرامی فرمودند: «ای رسول خدا! سپاس خدایی را که نعمت هایش را ارزانی داشته و شکر و سپاس از عطایای بی پایان الهی»؛ در این حال این آیه نازل شد: «ای پیامبر! ما آن قدر پاداش خواهیم داد که راضی شوی» (مجلسی، ۱۳۶۳، ۴۳: ۸۵ و 86-).

منبع مطالب بالا سایت حوزه دات نت.


حالا خدمت تون عرض کنم که چرا برخی افراد میگن کار خونه وظیفه زن نیست برای شیر دادن می تونه پول بگیره و ...! 
می دونم قوانینی هست ولی الگوی زن مسلمان کیه؟ اگر قرار به عمل به اون قوانین بود چرا حضرت زهرا این‌طوری رفتار کردند؟! داستان چیه؟! حضرت زهرا منت میذاشتن سر حضرت علی؟؟

به نظر بنده متاسفانه برخی افراد  دین رو خوب آموزش ندادن، برخی شاید خواستن زن‌ها رو سمت دین بیارن گفتن ببین اسلام گفته تو وظیفه کار تو خونه نداری، برای شیر دادن پول میتونی بگیری،   مهریه داری و...
ولی غافل از اینکه اصل داستان چیز دیگه ای هست، نه زندگی برای بخور بخوابه نه مهریه برای کاسبی و ...

احادیثی که برای خوب بودن زن و... هست رو ببینین، نگفته اگر شوهرت حضرت علی بود زن خوبی باش اگر نه زن بدی باش! 


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) تفکر در احادیث و روایات (۲۷ مطلب مشابه)