سلام به همه ی کاربران خانواده برتر 

بدن ما خانوم ها بعد از رسیدن به سن بلوغ که متاسفانه الان به دلایل مختلفی حتی به دوران ابتدایی هم رسیده هر ماه خودش رو برای بارداری آماده میکنه!

دیواره ی رحم خانوم ها رو بافت هایی میپوشونه تا وقتی عمل لقاح رخ میده جنین در اون قرار بگیره و از اون مراقبت کنه!

اما وقتی هنوز اسپرمی وارد رحم نشده او بافت ها باید کنده و دفع بشن و این همون سیکل ماهیانه ما خانوم هاست، خب این دوران از 3 تا 7 روز در زنان ایرانی شایعه!

عواملی مثل وراثت، محیط و رژیم غذایی بر اون موثره و میتونه حتی طول این دوره رو کم یا زیاد کنه!، برای مثال ممکنه یه خانوم دوره ماهیانه اش در تهران 7 روز باشه ولی وقتی میره شمال 3 روزه بشه!

به طور معمول این سیکل هر 28 روز یکبار تکرار میشه و البته در برخی زودتر (مثلا هر 15 روز یکبار) و یا در برخی دیرتر (مثلا هر 35 روز یکبار)!

خب حتما شنیدین که وقتی خانوم ها این دوره رو طی میکنن عصبی یا بد خلق میشن و حتما میدونید که نمیشه با اون ها رابطه زناشویی رو برقرار کرد!، خب به دلیل بالا پایین شدن سطح هورمون ها در بدن ما خانوم ها تا حد زیادی حوصله و صبرمون ممکنه کم بشه و این جاست که اگه متاهل باشید باید هوای خانوم ها رو در این دوره بیشتر داشته باشین!

دقت کنید که حالت روحی روانی بسیار روی این داستان اثر گذاره، مثلا ممکنه خانومی که عزیزی رو از دست داده یا مثلا خانوم هایی که امتحان دارن یا حتی چیزی که اخیرا رخ داد در کرمانشاه و زلزله اومد ممکنه این موارد به دلیل بالا بردن استرس در ماها باعث بشه این سیکل غیر طبیعی جلو بیفته و یا حتی طولانی تر بشه!

نکته دوم این که اجازه ندید در این دوره اجسام سنگین رو بلند کنن، حتی گاهی بلند کردن یک لب تاپ 2 کیلویی هم بر برخی خانوم ها اثر گذاره و باعث تشدید خون ریزی میشه!

به طور معمول اکثر خانوم ها بیشترین شدت خون ریزی رو در روزهای نخست این چرخه دارن و بیشترین مراعات رو از جمله کمک کردن بهشون در انجام امورات داخل خونه رو همون موقع مثلا بین روز های اول تا سوم قاعدگی داشته باشین!

خب این دوره ممکنه برای عده ای بسیار راحت و زودگذر و برای عده ای بسیار زجر آور شروع بشه. شاید ندونید ولی برخی از خانوم ها با شروع این دوره از شدت درد های زیر شکم و ناحیه رحم به بیمارستان مراجعه میکنن و بدون تزریق مسکن آروم نمیشن!

دل درد، کمر درد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات پا گاهی سر درد از جمله نمونه های شایع این فرآیند طبیعیه که البته تغذیه غلط و داشتن استرس های امروزی هم مزید بر علت هستند.

دم کده ی بابونه هم چند روز قبل از شروع چرخه برای کاهش درد موثره و خودم هم امتحان کردم!، امروزه اپلیکیشن های یادآوری و محاسبه این سیکل هم به وفور موجوده که به نظرم اگه آقایون متاهل هم نصب کنن جای دوری نمیره و میشه بدون یادآوری خانوم اون رو بیشتر درک کرد.

ممنونم شرمنده طولانی شد سعی کردن ناگفته ها رو بگم امیدوارم مفید بوده باشه!

 

مرتبط:

خوردن هندوانه، ترشی، ماست ،خربره ،سیر و لبنیات در دوران پریود

شما دوره ی پریودتون رو چطور حساب میکنین؟

آیا پریود زن ها را بی حوصله می کند؟

علائم و اثرات روانی پریود در خانم ها و آقایان!

سیکل قاعدگی ( پریود ) و انواع اختلالات مربوط به آن ( 1 )

سیکل قاعدگی ( پریود ) و انواع اختلالات مربوط به آن ( 2 )

زمان عادت ماهانم اصلا مشخص نیست

چکار کنم زودتر پریود بشم؟

خونریزی مجدد بعد از اتمام دوره پریود

خوردن غذاهای سرد در زمان پریود ضرر داره ؟

تغییر اخلاق خانم ها در زمان پریود


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل رفتاری دوران عقد (۴۷۲ مطلب مشابه) مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) پریود، قاعدگی، عادت ماهانه (۳۶ مطلب مشابه)