با سلام خدمت شما کاربران محترم

من خانمی بیست و ... ساله هستم لیسانس دارم شوهرم دیپلمه است چند ساله که ازدواج کردیم. 

جاری ام و برادر شوهرم هم کارمند دولت هستند.

مشکلی که دارم اینه که دوگانگی طبقاتی خانواده ما و جاری ام زیاده. عمق فاجعه از اینجا بود که عید بعد از افطار رفتیم مهمونی خانم جاری، بهش به طور کلی گفتم میشه بگی چقدر حقوق می گیری، بعد جاری ام سریع رفت کپی حکم امسالش را آورد و با لبخند گفت خودت ببین. 

امسال پایه حقوق زده بود ۱۷ میلیون با مزایا مجموع دریافتی ۲۴ میلیون یک آیتم عجیبی که دیدم حق بدی آب و هوا بود که امسال ماهی یک میلیون بابت بدی آب و هوا میاد رو حقوق اش تو شهر ما کلاً سالی یک روز قرار هست هوا آلوده بشه بابت اون یک روز کل سال خانم ماهی یک میلیون میاد رو حقوق اش. 

انگار هوای شهر برای همسر من تمیز هست برای جاری من هوا آلوده هست. بعدش بهم گفت ۵۰ ساعت اضافه کاری هم صوری هست همین طوری براشون ماهی ۵۰ ساعت اضافه کاری رد می کنن.

البته سازمان ... کلاً حقوق بالا میده، این سازمان به کارمند اداری اش ماهی ۱۶ میلیون میده پس به کارمندانش با ۵ سال سابقه ماهی ۲۴ میلیون بده جای تعجب نیست. 

ولی شوهر من کارگر ... هست، ماهی ۸ میلیون کلاً می‌گیره و فقط ۴ روز در ماه تعطیل هست، برادر شوهرم علاوه بر حقوق رسمی که میگیره تو یک شرکت خصوصی هم استخدام هست و مجموعاً ماهی ۲۲ میلیون استخدام آموزش و پرورش و شرکت خصوصی درآمد داره، مجموعاً زن و شوهر ماهی ۵۰ میلیون درآمد دارن.

من خودم دنبال کار رفتم، چند تا کار اداری دفتر بیمه بهم معرفی شده روزی ۸ ساعت کاری فقط ماهی ۵ میلیون.

یکی از آشنایان بهم گفت بیا فروشگاه خصوصی هایپر مارکت ماهی ۸.۵ میده منم رفتم مصاحبه سوپروایزر اون جا گفت حقوق خانم‌ها ماهی ۷ هست مردها ماهی ۸.۵ ،بهش گفتم چرا گفت چون شما خانم‌ها بار حالی نمی‌کنید و بیشتر پشت صندوق هستید حقوق پایین تره.

ولی تعطیلات رسمی و جمعه هم فروشگاه باز هست ماهی ۴ روز آف یا تعطیلی+ ۲ روز مرخصی و روز های آف و مرخصی نباید جمعه و ایام تعطیل بگذاری. 

کار دفتر بیمه البته جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل بود ولی خوب حقوق کمتر

مشکلی هم که دارم اینه که جاری ام هفته ای ۳ یا ۴ روز در هفته می‌ره سر کار ساعت کاری شیفت شب شیفت شب را دو برابر حساب می‌کنن + ۳ روز مرخصی با حقوق در ماه مجموعاً ماهی ۱۶ یا ۱۵ روز سر کار هست.

بقیه روزها تعطیل هست و شوهر من فقط ماهی ۴ روز تعطیل هست از جاری ام بیشتر سر کار می‌ره و کمتر می گیره 

طوری که بهم گفت امسال می‌خوام برم ارشد بخونم و اگه تا ۲ سال دیگه فوق لیسانس بگیرم احتمال زیاد ترفیع می‌گیرم. 

ولی من حتی سر کار هم برم باز هم درآمدم یک سوم حقوق جاری ام هم نمیشه، البته رشته ام تو آزمون های استخدامی ادارات دولتی و بانک هست ۲ بار دادم نمره کتبی نیاوردم البته جدی هم نخواندم.

از نظر مالی هم بهتر هستن جاری و برادر شوهرم هر ۲ ماشین دارن. همسرم ماشین نداره تا آخر امسال شاید پراید دست دوم بخره. 

بهش میگن چرا وضعیت نسبت به داداشت این طوری هست بهم میگه خوب اون از بچگی از من درسش بهتر بود و حقش هست بیشتر داشته باشه یک طوری دوگانگی طبقاتی را قبول کرده ولی من که جاری ام را تا دی پارسال نمی‌شناختم نمی تونم دوگانگی طبقاتی را قبول کنم. 

مشکل هم هست که جاری و برادر شوهرم هر ۲ فیش حقوقی دارن که چند بار با فیش حقوقی دولتی از بانک گرفتن و جاری ام با وام گردنبند طلا و دستبنده خرید. 

ولی شوهرم اصلاً فیش حقوقی نداره منم تهش برم هایپر مارکت سر کار فیش حقوقی شرکت خصوصی حکم رسید را داره اصلاً نمیشه باهاش وام گرفت

تهش کنم برم سر کار درآمد خانواده میشه ۱۵ میلیون ولی اونها ماهی ۵۰ میلیون. تو یک سایت دیگه مطرح گفتن برو خیاطی یا آرایشگری یاد بگیر، مخصوصاً خیاطی که بعد از ۴ سال اگه درصدی کار کنی یا مزون بزنی درآمدت خوبه.

یادگیری کار طراحی سایت با وردپرس و فتوشاپ هم بهم پیشنهاد شده، منم البته تا ۴۰ سالگی فرصت استخدام دولتی دارم. 

پروسه استخدام دولتی خودش یک سال طول می‌کشه البته فقط یک هر سال قبول میشه و پول خرید منابع و کتاب‌ها هم حدوداً ۸۰۰ هزار تومن هست. 

ترفیع و ارتقای جایگاه شغلی برای جاری ام این قدر هست که میگه فوق لیسانس بگیرم حتماً یک سال بعدش ترفیع می‌گیرم ولی برای من نسیه یعنی معلوم نیست فوق لیسانس مدیریت بگیرم بعدش چی بشه

شما جای من بودید چکار می‌کردید

این دوگانگی را قبول می‌کردید یا می‌رفتید سر کار اداری یا فروشگاه؟ 


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تعامل با خانواده (۵۱۹ مطلب مشابه)