سلام
ضمن قبولی طاعات و عبادات همگی عزیزان و کاربران محترم سایت در این ماه عزیز و ضمن التماس دعا از همگی نکته ای رو من چند وقتی هست متوجهش شدم که میخوام به دوستان تذکر بدم که در حد امکان رعایت بکنن. البته این نکته فقط مختص اینجا نیست. کلاً یکی از عیوب ملت ما اینه که تو همه جا این مطلب جریان داره. چه تو این وبلاگ چه سایر سایتا و وبلاگا چه تو شبکه های اجتماعی موبایلی چه تو فیسبوک چه تو فضای واقعی و مهمونیا و ... . خلاصه همه جا هست.

اونم اینه که همگی ما به حکم عقل میفهمیم که اگه تو مسأله ای تخصص و علم نداشته باشیم نباید در موردش اظهار نظر بکنیم. مثلاً هیچکسی اگه در مورد فیزیک کوانتوم علم و سوادی نداشته باشه در موردش اظهار نظر نمیکنه یا مثلاً اگه در مورد نجوم اطلاعاتی نداشته باشه در موردش اظهار نظری نمیکنه. اما متأسفانه برخی مسائل هستند که همگی مردم از کوچیک و بزرگ زن و مرد پیر و جوون خودشونو تو اون مسأله متخصص میدونن که با تأسف بیشتر یکی از اون مسائل دین و مسائل و مطالب مربوط به دین هست.

دوستان عزیز دین هم مثل فیزیک، شیمی، ریاضی، فلسفه، علوم اجتماعی و ... یه علمه با شاخه های بسیار متنوع و گوناگون که فرد اگه میخواد درش تخصص پیدا بکنه باید از ابتدا بره علم دین کسب بکنه. همینطور که اگه کسی میخواد فیزیک بلد باشه مثلاً باید بره دانشگاه فیزیک بخونه همینطور هم اگه کسی میخواد دین بلد باشه و از احکام و مسائل و مطالب دین مطلع باشه و بتونه در امور دینی اظهار نظر بکنه باید بره علم دین که گفتم شاخه های بسیار متنوعی داره(علم الحدیث، رجال، فقه، اصول، کلام، تفسیر و ...) رو بره فرابگیره.

همینطور که اظهار نظر غیر تخصصی و بدون داشتن سواد و علم اون زمینه قبیح و مذموم هست اظهار نظر کردن در امور دینی هم بدون داشتن سواد و تخصص دینی مذموم و قبیح است بلکه قبح این مطلب در دین خیلی بیشتر از قبح این مطلب تو فیزیکه. چون مثلاً تو فیزیک حداکثر من نوعی که سوادی تو فیزیک ندارم اومدم یه اظهار نظر غلط تو فیزیک کردم خب کردم دیگه بعدش اتفاقی نمیفته. اما با اظهار نظر غیر تخصصی تو دین امکان گمراهی و ضلالت یه عده هست. که شقاوت ابدی رو در پی داره

دوستان عزیز معذرت میخوام که رک میگم اما بنده مکرر در مکرر چه تو این وبلاگ چه تو سایر سایتا و شبکه ها تو فضای مجازی چه تو فضای واقعی دیدم فردی اظهار نظری در یک امر دینی کرده که معلومه از اولویات برخی امور دینی بی اطلاع هست اما داره اظهار نظر میکنه.

فلان فرد رو اگه بهش بگیم فقط 5 تا کتاب فقهی رو اسم ببر محتواش به کنار بلد نیست اسم ببره اما همچین میاد اظهار نظر میکنه در مسائل مختلف دینی اعم از امور فقهی و کلامی و حدیثی که کسی ندونه فکر میکنه مجتهد مسلم هست و اجازه اجتهادشو شخص امام معصوم ع صادر کرده. فلان فردی که حتی زبان عربی که یکی از اولین ابزارها جهت دن شناسی هست رو بلد نیست که یه روایت رو میخونه یا یه متن فقهی رو میخونه فقط بتونه بفهمه چی گفته؛ اما همچین میاد اظهار نظر میکنه گو اینه 50 ساله داره درس دین میخونه. فردی که از اولیات علم الحدیث بی بهره هست و نه سند میدونه چیه و نه تقسیمات حدیث میدونه چیه نه رجال بلده نه درایه بلده(حتی ممکنه اسم برخی مسائل دینی به گوشش نخورده باشه فقط لفظش حالا اینکه این لفظ معنیش چیه به کنار) همچین میاد در مورد صحت و سقم احادیث اظهار نظر میکنه گو اینکه همکار علامه مجلسی ره در تألیف بحار بوده.

یه بار یکی از اساتید بنده میگفت یه جا بودم که یه فردی دور برداشته بود خیلی از اینطور اظهار نظرای غیر تخصصی میکرد. میگفت من یه نهج البلاغة بدون ترجمه همرام بودم. رفتم بهش دادم گفتم آقا ببین این چه کتابیه و توش چی گفته؟ میگفت اون فرد یه نگاهی کرد گفت اینکه همش عربیه من چیزی حالیم نمیشه. بعد من بهش گفتم خب مرد حسابی تو عربی رو که اولین ابزار دین شناسی و مطالعه در حوزه دین هست رو نداری اون وقت معرکه گرفتی داری در مورد امور دینی اظهار نظر میکنی؟!

خلاصه به همگی دوستان و البته به خودم توصیه اکید میکنم از اظهار نظر بغیر علم و غیر تخصصی در امور دینی بپرهیزند.

" محمد علوی "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)