از دعاهای انحضرت است هر گاه ستمی بدو میرسید یا از ستم کاران عمل ناخوشایندی می دید:

 

ای کسی که خبر شِکوه کنندگان از تو پنهان نمی ماند

و برای تحقیقِ حال ایشان ، به گواهی ِگواهان نیاز نداری

ای کسی که یاری تو به ستم دیدگان نزدیک است و از ستمگران دور

ای خدای من

میدانی که از فلان بن فلان به من چه رسید؟

ستمی که تو ناروا شماری

و بی حرمتی که تو ان را منع فرموده ای.

چون از بسیاری نعمت تو ،باد در سر اورده

و از انکار تو بر وی نمی هراسد

خداوندا

 پس درود بر محمد و ال او فرست

دشمنِ ستمکار مرا، به نیروی خود فرو گیر

و به قدرت خود، تیزی او را کند گردان

و او را به خودش مشغول دار

و در پیش دشمنش ناتوان کن

و بر محمد و ال او فرست

و ستم وی را بر من مپسند

و اعانت من مکن بر وی

و مرا از مثل کارهای او بازدار

و حال مرا مانند او مگردان

خداوندا

 درود بر محمد و ال او فرست

و هم اکنون کیفر ظلم او را به دست من ده

تا خشم من فرو نشیند و کین من از او گرفته شود

خدایا درود بر محمد و ال او فرست

و به جای ستم او بر من ،تو مرا عفو کن

و در عوض بدرفتاری او با من ، به من رحمت آر

که هر چیزِ ناخوش در برابر خشم تو ناچیز است

و با غضب تو هر سختی هموار شدنی است

خداوندا

هم چنان که مظلوم شدن را بر من ناگوار گردانیده

مرا از ظالم بودن نیز باز دار

خداوندا

 شکایت پیش کسی نمی برم غیر تو

و از داوری، مدد نمی جویم مگر تو

پس درود بر محمد و ال او فرست

و دعای مرا به اجابت رسان

و حالیکه از ان شکایت کردم را تغییر ده

خداوندا

مرا به نومیدی از عدل خود

و او را به ایمنی از عتاب خود ازمایش مفرما

تا در ستم کردن بر من اصرار ننماید

و حق مرا ،به غلبه نستاند

کیفری که ستمکاران را از ان بیم داده ای زود بدو رسان

 و بشناسان که کیفر ظلم اوست

و پاداشی که به مظلومان نوید داده ای هم زود به من رسان

چنانکه بدانم پاداش صبر من است

خداوندا

دورود بر محمد و ال او فرست

 و مرا توفیق ده  تا انچه درباره من حکم کنی

سود یا زیان ، خوش یا ناخوش

به رضا بپذیرم

و مرا بدانچه بگیری از او برای من یا از من برای او خرسند ساز

و مرا به راست ترین راه هدایت فرما

و در درست ترین عمل ها بگمار

خداوندا

 اگر خیر من نزد تو در تاخیر ِحق من و ترک ِانتقام اوست

 تا روز رستاخیز که خصما فراهم اید ،

پس درود بر محمد و ال او فرست

و مرا به نیت صادق و صبر و شکیبایی پیوسته یاری فرما

و مرا از خواهش بد و حرص ازمندان حفظ کن

و صورت ان ثواب که برای من اندوخته ای

 و کیفر و عقابی که برای دشمن اماده کرده ای

در دل من جسم کن

 و این را سبب قناعت من گردان، بدانچه مقدر فرموده ای

و موجب ارامش دل من ، به انچه برای من برگزیدی

 امین یا رب العالمین

که تویی صاحب فضل بزرگ

و بر هر چیز توانایی

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اندکی برای تامل

 

ادامه ی نامه امیرمومنان حضرت علی علیه السلام به حارث...

........

و باید نشانه انچه را که خداوند به تو عطا فرموده دیده شود 

و بدان نیکوترین مومنان

بهترین ایشان است از جهت بخشش نمودن از خود و بستگان و دارایی اش

کسیکه خود اطاعت و بندگی کند  

 بستگانش را نیز به راه راست رهنماید

و از دارایی اش به درویشان و مستمندان میدهد

و بدان نیکویی و انفاق و بخشش در راه خدا را

که تو از پیش می فرستی برای تو اندوخته می ماند

و روز رستاخیز پاداش ان را می یابی

و انچه را که به جای می گذاری

نیکویی ان برای دیگری است و سودش را وارث میبرد

و بپرهیز از معاشرت و یار شدن

 با کسی که  دارای رای واندیشه سست و کردار ناپسند است

زیرا شخص با یارش همخو میشود

 پس او را به یارش مانند مینمایند

و در شهرهای بزرگ ساکن شو

زیرا مسلمانان در ان گرد هم هستند

که از ایشان میتوان علوم و معارف و راه سعادت و نیکبختی اموخت

و بپرهیز از جاهاییک ه سبب غفلت و فراموشی از یاد خدا

و ستم نمودن به نیکان و کمی همراهان بر طاعت و بندگی خداست

و اندیشه ات را به انچه به کارت اید وادار

و در کارهای بیهوده صرف نکن

بپرهیز از نشستن سر گذر بازارها

زیرا انجا جاهای شیطان

و پیشامد فتنه و تباه کاری است

غالبا مردم در این جاها به امور دنیا و کارهای خلاف دین مشغولند

پس تا میتوان باید از ان دور شد

و درباره کسی که زیر دست است

 و تو بر او فزونی داری

و خداوند تو را برتر از او گردانیده

بسیار بیاندیش

زیرا اندیشه تو درباره او از جمله راه های سپاس گزاری است

با این اندیشه چنان است که شکر و سپاس نعمت هایی که خدا به تو عطا فرموده به جا اورده ای

و در روز جمعه سفر مکن

تا اینکه به نماز حاضر شوی

 مگر اینکه در راه خدا بروی و برای جهاد با دشمنان دین

یا درکاری که عذر داشته باشی که نتوانی تا هنگام نماز بمانی

و در همه کارهایت خدا را اطاعت و پیروی کن

 و به دستور او رفتار نما

زیرا اطاعت خداوند بر هر چیرز افزونی دارد ،

چون سعادت و نیکبختی از ان به دست می اید

و درعبادت و بندگی نفس خود را بِفریب

او را گول زده و به وسیله ترساندن از کیفر و خشنود ساختن به پاداش

از شهوات جلوگیری و به طاعات وادار

و با او مدارا نما و بسیار در ریاضت و رنجش میفکن

و او را مغلوب نساز و تکلیف سخت به او مکن

و هنگام گذشت و شادی اش ان را دریاب

و در فراغت و خرمی اش او را به طاعت  و بندگی وادار؛ 

مگر انچه بر تو واجب است مانند نمازهای شبانه روزی

که از به جا اوردن و مراعات نمودن ان در وقتش چاره ای نیست

ناچار باید به جا اورد چه در خرمی و چه در افسردگی

و بپرهیز که مرگ به تو برسد

و تو از اطاعت پرودگارت برای به دست اوردن دنیا گریزان باشی

و برحذر باش از همراه شدن با بدکاران

زیرا بد به بدی پیوندد

و خدا را تعظیم کن و بزرگ دان

و دوستانش را دوست بدار

و از خشم بپرهیز

 که ان لشگر بزرگ است

از لشگرهای شیطان که با ان ترا به بدبختی می کشاند           

و درود بر شایسته ی ان .


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)