دریافت

ادامه نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر

 

و نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشد

که ان نیکوکاران را از نیکویی کردن بی رغبتی  سازد 

و بدکاران را به بدی کردن وا دارد

و هر یک از ایشان را به انچه گزیده ای جزا ده

نیکوکار را پاداش و بد کردار را کیفر ده

و بدان چیزی بهتر سبب خوش بینی حاکم نسبت به رعیت نیست مگر

از نیکویی و بخشش او به ایشان

و سبک گردانیدن هزینه های انها  

و رنجش نداشتن ازانان بر چیزیکه حقی بر انها ندارد

پس باید در این باب کار کنی

که خوش بینی به رعیت را به دست اوری و به انان اعتماد کنی

 زیرا خوش بینی رنج بسیار را از تو دور میدارد

برای انکه بدبینی به رعیت سبب سخت گیری میشود 

و سخت گیری رنجش میاورد 

و چون رنجیدند به زوال و عزل تو کوشیده 

و به اندازه توانایی در صدد مخالفت  با تو برامده 

و در پی فرصت میگردند

و تو ناچارهمواره بر اثر اندیشه در کارایشان غمگین و اندوهناک بوده 

و اسودگی را از دست میدهی 

و سزاوار تر کسی که باید به دو بدبین باشی

 کسی است که با او بدسلوک کرده و کمتر ازموده ای

 پس هر گاه به یاری ایشان نیازمند شدی 

اعتماد کن به کسیکه به او احسان نمودی  

نه به کسی که از تو سختی دیده است

و نقض منما

طریقه شایسته ای را که روسا و بزرگان این امت به ان رفتار نموده اند

و الفت و انس بین مردم به سبب ان پیدا شده

و کار رعیت بر ان منظم  گردیده 

و نباید سنت و طریقه ای را به کار بری

که به چیزی از سنت های گذشته  زیان رساند

پس اگر چنین کردی

بدان سود نخواهی برد

زیرا مزد و پاداش کسی را است  

که ان سنت های نیکو را بنا گذاشته 

و گناه تو را خواهد بود به انچه ان سنت ها را شکست دادی .

و درباره ی استوار ساختن انچه  کار شهرهای  تو را منظم گرداند

و برپا داشتن انچه  مردم پیش از تو برپا داشته بودند ،

بسیار با دانشمندان مذاکره  

و با راست گویان و درست کرداران گفتگو کن

که بر اثر ان همیشه حکومت تو پایدار مانده 

و کار رعیت به شایستگی انجام پذیرد

ادامه دارد ...