از دعاهای انحضرت است در یاری خواستن  برای ادای دِین :

 

خداوندا

درود بر محمد و ال او فرست

و مرا به وامی  مبتلا مکن 

که ابروی من ببرد

و اندیشه  مرا پریشان دارد 

و فکر مرا اشفته سازد

و مدتی دراز دل  در کار ان بندم 

و پناه به تو میبرم 

ای پرودگار من

 از اندوه  قرض و اندیشه ی ان  

و مشغولی دل و بیداری شب 

پس درود بر محمد و خاندان او فرست

و مرا از انها پناه  ده  

و زینهار از تو خواهم ای پرودگار من 

از ذلت قرض در زندگی 

و وبال ان پس از مرگ 

پس درود بر محمد و ال او فرست 

و مرا از ان حفظ کن به فراخی مال به اندازه  کفاف حال .

خداوندا 

درود بر محمد و ال او فرست 

و مرا از اسراف و زیاده روی باز دار 

و به بخشش و میانه روی  مستقیم گردان 

و مرا بیاموز که اندازه نگاه دارم 

و به لطف  خود مرا از تبذیر نگاه دار  

و از راه حلال  روزی مرا مقدر فرما

و به خرج کردن در خیرات کردن موفق فرما 

و مالی که برای  من تکبر اورد

و به ستمگری کشاند 

و در دنبال ان سرکشی کنم 

از من دور کن 

و چنین مالی نصیب من مفرما

خداوندا

همنشینی با تنگدستان را محبوب من گردان 

و مرا در هم نشینی ایشان صبر نیکو ده

و هر چه از مال دنیای فانی  مرا بی نصیب کرده ای 

در خزینه های جاوید  برای من اندوخته کن                    

و هر چه از حطام دنیا  به من ارزانی داشته ای 

و در این جهان  پیش انداخته ای  

موجب رسیدن به جوار رحمت

و پیوستن  به قرب  منزلت تو

و وسیله  رسیدن به بهشت قرار ده   

که تویی صاحب احسان بزرگ   

و تویی بخشنده بزرگوار

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

اندکی برای تامل

** به دلیل ولادت حضرت علی علیه السلام ادامه عهد و پیمان  به مالک اشتر در قسمت های بعدی شرح داده میشود **

 

امیرمومنان حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

 

(در سود کار برای خداوند )

هر کس نیزه خشم  خود را

برای رضا و خشنودی خداوند تیز کند 

و در نهی منکر او بکوشد ،

بر کشتن و از بین بردن سخت ترین نادرستی ها توانا باشد 

و خداوند او را در شکست اهل باطل هر چند توانا باشد 

یاریش خواهد نمود .

 

(درباره بد خواه نبودن )

دِرو کن و دور ساز بدی و کینه  را از سینه  دیگری ،

 با کندن  و دور ساختن ان از سینه  خود ؛

چون هر کس برای دیگران  بد اندیشد ،

برای او بد اندیشند 

و هر که کینه دیگران را در دل گیرد ،

کینه او در دل گیرند .

 

(درباره رنج در راه حق )

هر که  برای حق چهره اش را نمایان سازد

و ان را کمک و یاری نماید ،

نزد نادانان مردم تباه گردد 

و از انها سخت ازار بیند .

 

(در تلاش مال )

ای پسر ادم 

انچه زیاده از قوت و روزی خویش به دست  اوری 

تو در ان  برای دیگری (وارث یا غیر او )خزینه دار هستی 

که به او اگذار نمایی

و سودی برای تو نخواهد داشت .

 

(در ترغیب  به فرو بردن خشم )

کی خشم خود را بهبودی دهم  ؟

هر گاه غضب کرده یِ ترش رو شوم ؟!

ایا هنگامیکه  از انتقام و کیفر ناتوان باشم ؟! 

و به من بگویند اگر شکیبایی مینمودی تا توانا میشدی سزاوار تر بود؟!

یا هنگامیکه بر انتقام توانا باشم 

و به من بگویند اگر میبخشیدی شایسته بود ؟!

به هر حال فروبردن خشم ستوده است چه شخص توانا باشد چه ناتوان .