سلام و عرض ادب خدمت کاربرای گرامی

همون طور که مطلع هستید  اخیرا روابط جنسی فقط به داشتن رابطه از طریق واژینال محدود نیست و افراد بسیاری از انال اینترکورس ( رابطه ی مقعدی ) به عنوان روشی برای تجربه یک رابطه ی جنسی متنوع یا به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده میکنند ، به دنبال مرسوم شدن این روش صحبت های ضد نقیضی مبنی بر مضرات و فواید این رابطه به وجود امد ، از گروهی که با انجام این رابطه احساس رضایت کامل دارند تا گروهی که بعد از انجام رابطه از درد بسیار ناشی از ان و تحمل این رابطه فقط به منظور پاسخ به نیاز همسر  شکایت میکنند ،جالب است بدانید در سال 1990 به دلیل شیوع بیماری ایدز ، و انواع بیماری جنسی (STD) انجام این رابطه محدود شد.

اما فارغ از تمام این مباحث میتوان با دید باز مکانیسم انجام این رابطه و تاثیرات حاصل از آن را بر سلامت هر پانتر جنسی را بررسی کرده و در اخر با در نظر گرفتن فواید و مضرات آن نسبت به انجام ان تصمیم لازم گرفته شود.  

 ساختار کلی روده ی بزرگ Large  intestine 

روده ی بزرگ لوله ای به طول 1.5 متر و قطر 6.4 سانتی متر است ، مواد دفعی بدن را از 12 تا 24 ساعت در خود ذخیره میکند. این روده توسط دریچه ایلئوسکال به روده ی کوچک متصل میشود ، شامل 4 بخش اصلی  سِکوم ( روده ی کور )، کولون ،رِکتوم (راست روده) ، کانال انوس ( کانال مقعد ) می باشد .

رکتوم (راست روده ):

قسمت انتهایی روده ی بزرگ است که بین کولون سیگوئید (خم روده ) و کانال انوس قرار دارد . معمولا خالی یا تقریبا خالی میباشد، دارای قابلیت اتساع بوده و این امر موجب تسهیل در دفع میشود، پر شدن ان منجر به ریلکس شدن اسفنکتر داخلی انال  و انقباض رفلکسی  اسفنکتر خارجی میشود و در افرادی که نقص اعصاب حرکتی وجود دارد ،عمل دفع به صورت غیر ارادی صورت میگیرد.

زمان اتساع رکتوم گذار میباشد ،و اگر عمل دفع به تاخیر بیفتد ،اسفنکتر، تون  طبیعی خود را از دست داده و تمایل به دفع نیز متعاقبا از بین میرود.

برخلاف نام ان، ساختاری راست و مستقیم ندارد و دارای انحنای بسیاری میباشد،طول و قطر ان  به ترتیب 12 و 4 سانتی متر میباشد، ،بر خلاف سایر قسمت های روده فاقد چین خوردگی میباشد .

کانال آنوس (مجرای مقعدی):

این کانال ادامه ی رکتوم بوده و به اولین اتصال بین رکتوم و مقعد انورکتال گفته میشود ، در این قسمت چاله های متعددی (کریپت ) و منافذ غدد مقعدی  وجود دارد. این مجرا با طول تقریبی 4 سانتی متر در ادامه رکتوم و در زیر دیافراگم لگنی واقع شده است .

دیافراگم لگنی که شامل مجموعه ای از ماهیچه ها برای حفظ انسجام کانال مقعدی در هنگام دفع و جلوگیری از بی اختیاری دفع در سنین بالا میباشد. غشای مخاطی ان تشکیل چین های طولی به نام ستون های رکتال مورگانی میدهد. حدود دو سانتی متر بالای انوس ،مخاط روده ای جای خود را به اپی تلیوم (سلول پوششی ) سنگفرشی مطبق میدهد.در این ناحیه لامیناپروپر یا شبکه ی بزرگی از ورید ها  مستقرمیباشد  که غنی از سلول های لنفوئید از نوع  گالت بوده و علت وجود این نوع از لنفوئید ها با مساحت زیاد وجود میکروارگانیسم های بیماری زا در این ناحیه میباشد.

ساختمان دیافراگم لگنی:

 لِواتور انی  (عضله ی بالا برنده ) (Levator ani ) که خود از دو قسمت ماهیچه ی پوبوکوکژئوس (Pubococcygeus muscle ) و ایلیکوکژئوس ((Iliococcygeus muscl  تشکیل شده است و در نهایت به مجموعه ی ماهیچه ای لواتور انی با ماهیچه ی کوکوژئوس (  (coccygeus دیافراگم لگنی گفته میشود وظایف این ساختار ماهیچه ای:

1. تکیه گاه اندام های لگن به عبارت دیگر تکیه گاه مناسب برای مثانه ،رکتوم،رحم،واژن ،پروستات

2. کنترل جریان ادرار

3.  داشتن انقباضات ریتمیک در هنگام رسیدن به ارگاسم

4. کمک به روند زایمان

5. حفظ و کنترل و اختیار ادرار و عمل دفع و با داشتن تاثیر مستقیم بر اسفنکتر خارجی انوس 

علایم ضعف ان:

 1. بی اختیاری ادرار به هنگام سرفه، عطسه، خنده، بلند کردن اشیاء سنگین، تغییر ناگهانی وضعیت بدن و فعالیت های شدید جسمی

2. نیاز مبرم و اضطراری برای تخلیه مثانه و یا مدفوع

3. کنترل ضعیف گاز روده هنگام خم شدن و یا بلند کردن اجسام سنگین

4. پرولپس (prolapse) مثانه، رکتوم، رحم، واژن

5. کاهش حساسیت سنسورهای موجود در دیواره واژینال و رکتوم

 6 . انزال زودرس

7.  ارگاسم ضعیف

 دلایل ضعیف شدن در زنان:

1 .بارداری و زایمان متعدد

2. یبوست مزمن

3. زور زدن های مداوم حین دفع ادرار و اجابت مزاج

4. افزایش سن

دلایل ضعیف شدن در مردان:

1.  جراحی غده ی پروستات

2 . یبوست مزمن

3. بلند کردن اشیا سنگین

4.  افزایش سن

اسفنکتر داخلی :

کارکرد ان غیر ارادی بوده  و برای انقباض و بسته بودن ،تحت تحریک  اعصاب سمپاتیک و برای ریلکس شدن تحت تاثیر اعصاب پاراسمپاتیک میباشد. دو سوم فوقانی کانال انال را شامل میشود و قسمت تحتانی ان خط سفید هیلتون میباشد که خط تفکیک  از اسفنکتر خارجی میباشد.با ریلکس شدن ان فشار داخل شکم افزایش می یابد ،تنفس عمیق میشود و ریه ها پر از هوا شده دیافراگرام از حالت گنبدی خارج شده و مسطح میشود ،فشار داخل قفسه سینه و شکم افزایش می یابد ،این افزایش فشار به صورت طبیعی باعث هدایت مواد زائد به سمت پایین میشود ،شل شدن اسفنکتر خارجی به همراه ریلکس شدن عضلات کف لگنی (دیافراگم لگنی)باعث  قائم شدن رکتوم میشود و از پرولپس رکتوم (افتادگی رکتوم )جلوگیری میشود.

اسفنکتر خارجی:

تمام طول کانال  انال را در بر میگیرد و از طریق اعصاب پودندال عصب دهی میشود و از همین طریق توانایی کنترل ارادی و رفلکسی عمل دفع را انجام میدهد.

فر ایند دفع Defecation:

با ورود اِستولز (مدفوع ) به داخل رکتوم  4 مرحله به دنبال ان انجام میگیرد:

تحریک رفلکس های مهارکنندگی انورکتال

شل شدن اسفنکتر خارجی

ریلکس شدن عضلات ناحیه ی لگن

افزایش فشار داخل شکمی

وجود اختلال در هر کدام از این 4 موارد باعث ایجاد یبوست میشود .

عوارض  یبوست عبارت است از:

افزایش فشار خون شریانی،به این صورت که با فشار بسیاری که فرد برای دفع متحمل میشود ،خون موجود در ورید قفسه سینه به طور موقت  کاهش می یابد ،در این حالت فشار داخل قفسه سینه افزایش و باعث ایجاد کلاپس های وریدی بزرگ در داخل قفسه ی سینه میشود،

بطن ها خون کمتری دریافت کرده و در نیتجه در اقباض های سیستولیکی بطن چپ خون کمتری توزیع میشودو بازده قلب کاهش می یابد در این هنگام یک افت موقت فشار شریانی پدید می اید، اندکی بعد فشار خون برای مدت کوتاهی از حالت افت خارج و به بالاتر از حد طبیعی می رود ،پس طی کردن این فرایند میتواند در صورت عدم درمان به عاملی مهم و زمینه ساز برای ایجاد اختلال در سیستم گردش خون مبدل شود.

اعصاب حاضر در محل :

حس درد مربوط به رکتوم و انوس توسط اعصاب اسپلانکینک لگنی منتقل میشود ،منظور از این نوع اعصاب ان دسته ای میباشند که که به صورت رشته ای و گسترده اطراف عروق مربوط به رکتوم و انوس قرار دارند.

اعصاب پوندال :

جزو اعصاب اصلی پرینئوم میباشد ،درک احساس مربوط به ژنیتال خارجی در هر دو جنس ،پوست اطراف انوس ،کنترل عملکرد اسفنکتر خارجی  و نظارت بر عملکرد دیافراگم لگنی  و سازماندهی عمل دفع مربوط به این اعصاب میشود وبه زیر شاخه های زیر تقسیم میشود :

1.عصب رکتال تحتانی:به اسفنکتر خارجی عصبدهی انجام میدهد.

2.عصب پرینئال :عضلات فضای پرینه  ای سطحی و عمقی را عصب میدهد. (فضای بین انوس (مقعد)  و واژینال =ناحیه ی پرینه)

3.عصب اسکروتال خلفی  (در مردان) ،لابیا ماژور در زنان

4.عصب پشتی پنیس در مردان و کلیتوریس در زنان

سلامت باشید.

Es.aida


ادامه مقاله و بیان مضرات در پست ← مکانیسم انجام رابطه مقعدی و تاثیرات حاصل از آن (2)


مرتبط:

قبل از ازدواج در مورد زندگی زناشویی و همسرداری تحقیق کنید

چرا به آموزش زندگی زناشویی به جوون ها کم بها داده میشه ؟

دلایل نارضایتی متاهلان از زندگی زناشویی

زندگی زناشویی جز با پاکی، درستکاری و مهربانی پایدار نخواهد بود

معرفی کتاب در زمینه آموزش مسائل زناشویی

آیا در آموزش مسائل زناشویی افراط نمیشه

بهترین رفتار زناشویی

خسته شدم در زندگی زناشویی معنی ندارد

درخواست راهنمایی در مورد بالا بردن ضریب موفقیت در زندگی زناشویی

نکاتی برای شوهرداری - خانوم ها بخوانند

چطور شوهرم رو مجذوب خودم بکنم ؟

من نمیدونم چطور شوهرم رو مجذوب خودم کنم

چه کار کنم که برای شوهرم متنوع بشم ؟

چیکار کنم شوهرم بهم وابسته بشه ؟

چه جوری بلای شوهرم بشم ؟!

چکار کنم خانمم عاشقم بشه ؟

چکار کنم تا خانمم خوشبختی رو حس کنه ؟

چطور با محبت کلامی عشقم رو به خانمم نشون بدم ؟

میخوام رابطه ام با خانمم جوری بشه که ازم سیر نشه

چگونه قلب خانمم را تصرف کنم؟ ( 1 )


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)