سلام

یه مدتیه در وبلاگ شاهد مباحثات نه چندان جالبی بین خانومها و آقایون هستیم. می بینیم که از طرف کاربران وبلاگ به اشکال مختلف به جنس مخالف توهین و بی‌احترامی میشه. و گاهی واقعاً خود اون افراد احساس نمی‌کنن حرفایی که میزنن خیلی از ادب و شخصیت دوره و فکر می‌کنن فقط دارن حرف حق میزنن.

خانوم عزیز وقتی به شوخی و خنده درباره خواستگارت میگی "فلان پسر رو به غلامی قبول کنم"، خونِ آقایون به جوش میاد!

آقای محترم وقتی بدون فکر مرتب از کلمه "ترشیده" در مورد دخترها استفاده می‌کنی اگر بخوایم برای نشون دادن میزان ناراحتی خانومها یه مقایسه ای بکنیم درست مثل اینه که یه نفر به شما فحش ناموسی بده!

استفاده از کلمات مودبانه و محترمانه برای بیان مسائل انقدر سخته؟! یا اینکه واقعاً معنی بعضی کلمات و اصطلاحات رو نمی‌دونید یا نمی‌دونید مفهوم اون کلمات برای جنس مخالفتون چیه؟!

چرا وقتی از جای دیگه‌ای دلتون پره میاین دق دلیتون رو سر بقیه خالی می‌کنین؟ خانوم عزیز اگر شما اسیر یه مرد هوس باز یا کم شعور شدین چرا با کلمات بی ادبانه همه مردها رو خطاب قرار میدید؟

آقای محترم اگر شما به خواستگاری دختری رفتید که به خاطر پول، قیافه، تحصیلات و ... بهتون جواب رد داده چرا میاید اینجا به همه دخترها بی احترامی می‌کنید و با وقاحت تمام هر چی از دهنتون درمیاد در فضای وبلاگ منتشر می‌کنین؟

از تحقیر کردن جنس مخالفتون حس خوبی بهتون دست میده؟ خودتون رو بالاتر احساس می‌کنین؟ یعنی شماها _ چه خانم چه آقا _ نمی‌تونید منظور خودتون رو بدون بی احترامی و توهین و تحقیر دیگران بیان کنین؟ توی دایره المعارف شما فقط همینا وجود داره؟

فکر می‌کنین چون اینجا فضای مجازیه و با کسی رو در رو نیستین هر چی دلتون خواست میتونین بگین؟ شماها در زندگی اجتماعی خودتون هم همینجوری با دیگران حرف میزنین؟ متاسفم برای کسانیکه فکر می‌کنن حق الناس فقط اینه که پول کسی رو بخوری و سر کسی کلاه بذاری. اتفاقا بیشتر گناهان کبیره با زبان آدم انجام میشه.

بیاید یکم اصول برقراری ارتباط درست رو یاد بگیریم. به خدا مالیات نداره! اگه هدفمون بیان یه مشکل و پیدا کردن راه حل برای اونه مطمئن باشین با طعنه و توهین و بی احترامی به هدف نمی رسیم.

باور کنین اصلا کار سختی نیست! فقط کافیه یکم روی کلماتی که استفاده می‌کنیم دقت کنیم. بعضی کلمات و اصطلاحات رو کلا از دایره لغاتمون حذف کنیم. قبل از اینکه مطلبی بنویسیم یکم روش فکر کنیم. وقتی عصبانی هستیم تا عصبانیتمون فروکش نکرده حرفی نزنیم. یکم راجع به جنس مخالفمون و نقاط ضعف و قوتش اطلاعات کسب کنیم.  . . . . . . . . . دل همدیگه رو نشکنیم!

***** امام علی (ع) : خدای متعال چیزی را نیکوتر از سخن و گفتار و چیزی را زشت تر از آن نیافریده، به وسیله سخن روها سفید گردد و به همان وسیله روها سیاه شود. بدان که سخن در بند و اسارت توست تا وقتی که لب به آن نگشوده ای و چون لب به آن گشودی تو در بند و اسارت آن قرار میگیری. پس همان گونه که بر طلا و نقره‌ات مهر می زنی بر دهانت هم مهر بزن و جز نیکو با آن مگو. به راستی که زبان چون سگ درنده ای است که اگر رهایش کنی تو را می درد. *****

/مهربان/


مرتبط :

در جمع های دوستانه، از چی حرف بزنیم که غیبت نشه ؟

دوست دارم که غیبت کردنم کم بشه اما نمیدونم چه جوری؟

گناه غیبت چه جوری بخشیده میشه ؟

موقع حرف زدن با دیگران، حرف کم میارم

دلم میخواد همه جا حرف برای گفتن داشته باشم

مراقب حرفها و گفته هایمان باشیم

اصولا حرف مردم برام مهم نیست

به حرف مردم خیلی حساسم

چکار کنم راحت حرفم رو بزنم و تصمیم بگیرم؟

از روی سادگیم یه حرفی میزنم که نباید بزنم

چطوری به خاطر کم حرفیم مغرور به نظر نرسم؟!

اول فکر کنید بعدا حرف بزنید

مواظب حرف ها و رفتارهامون باشیم

اصلا بلد نیستم خوب حرف بزنم

حرف های دیگران خیلی واسم مهم شده

عاقل اول فکر می کند سپس حرف می زند

تصمیم گرفتم دیگه زیاد حرف نزنم

حرف بقیه نسبت به من و رفتارم برام خیلی مهمه

بعضی حرف ها رو هر جایی نزنید

دل شیر ندارم که حرفم را رک بگویم

هر حرفی باید در موقعیت خودش زده بشه

می خوام قوی بشم طوری که در مقابل حرف دیگران خودم رو نبازم؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل متفرقه (۷۵۸ مطلب مشابه)