عشق همان دوست داشتن هست در حد زیاد در حد افراط . اگر چه خیلی از مردم اون رو برای دوس داشتن زیاد هر چیزی به کار می برند . از عشق مادر به فرزند تا عشق به خدا .

اما به هر حال اصل معنای عشق ، ارتباط عاطفی و روانی بین دو انسان برای برقراری رابطه جنسی هست و به عنوان یک محرک اولیه برای همسر یابی عمل می کند . عشق برای بر قراری رابطه جنسی مثل عطش انسان برای نوشیدن آب است . آدم خیلی تشنه از نوشیدن آب لذت دیگه ای می بره

● عشق در روان شناسی

در روان شناسی برای عشق دو تا تئوری مطرح می کنند ؛

یکی تئوری هستی گرایانه که بنیان گذار اون پرفسور دی یالوم ، از دانشگاه استنفورد هست که انسان رو از نظر روانی موجودی تنها میدونه ، بسیار تنها ، تنها به دنیا میاد و تنها از دنیا میره . و معتقده که انسان برای مقابله با این تنهایی ، محتاج این هست که وارد یک رابطه بشه و عاشق بشه .

دیگری تئوری روان شناسی تکاملی که مرتبط با بیولوژی هست که از وادی دیگری به عشق نگاه میکنه ، و اون رو نیاز طبیعی می دونه . طبق این دیدگاه ، عشق انسان رو هول میده به سمت ارتباطی برای انتقال ژن و بقای نسل ، به همین دلیل هست که خیلی ها در ازدواج شون ، عاشق بهترین فرد میشن چرا که او را شایسته ترین شخص برای تداوم نسل خود می بینند .

و این نیاز " عشق " است ، عشق یک نیاز است ، نیاز به همدم ، عشق یک انگیزه است ، انگیزه برای رسیدن به کسی ، و یک نا آرامیست در روان آدمی ، قدرت عشق عامل بسیاری از اتفاقات خوب و بد ، از جمله از جان گذشتگی تا افسردگی و خود کشی می باشد .

● عشق در علم

عشق به جنس مخالف کاملا مادی ، فیزیکی و علمی هست و هر انچه که به نیاز جنسی ختم بشه با تکامل داروین قابل توجیه است ، تک به تک مطالبی که درباره عشق گفته شده ، کاملا از نظر علمی قابل ازمایش و مشاهده است ، مثلا عشق انسان رو کور میکنه ! ، یا اینکه فراق معشوق آتش های عشق رو شعله ور تر میکنه ، همه این حرف ها قابل مشاهده ست ، قسمتی از بخش ابتدایی مغز ،  VTA نامیده می شود که مربوط به خواهش و تمناست ، بخش انگیزه ، تمرکز و میل داشتن است .

بخش وی تی ای ، تولید کننده دوپامین مغز هست و اون رو به خیلی از قسمت های مغز میفرسته ، مثلا مصرف کوکایین موجب فعال شدن وی تی ای میشه ، همچنین عاشق شدن هم موجب افزایش ترشح این هورمون میشه ، به همین جهت کسانی که اهل دوستی های قبل ازدواج هستند ، بعد از مدتی از این کار دیگه لذتی نمی برند ، یک معتاد هم در ابتدا از مصرف مواد مخدر لذت بیشتری میبره ، و بعد این کار براش لذتی نداره ، بلکه به صورت عادتش در میاد . لذا از کسانی که اهل این دوستی ها هستند تمنا داریم با فردی مثل خودشون وصلت کنند .

در یک کلام ؛

عشق نوعی اعتیاد هست ، یک اعتیاد قوی فکری ، و اگه عاشق به معشوق نرسه ، این عشق برای او به حالت وسواس فکری در میاد ، به گفته ی دکتر هلن فیشر ، روان شناس و محقق در رفتار انسان سه سیستم مغزی برای همسر یابی انسان تکامل یافته است .

۱- سیستم محرک جنسی

این سیستم انسان رو به بر قراری رابطه هول میده ولی ارتباط رو متمرکز بر یک شریک زندگی نمیکنه بلکه ، حالت تنوع طلبی داره ، پس خواهشا وقتی عاشق قیافه یکی شدید بهش رحم کنید و باهاش ازدواج نکنید .

۲- حس عشق رویایی

یکسری از اخلاق ها و چهره ها نه از نظر جنسی بلکه فقط از نظر عاطفی ( یعنی در ابتدا از نظر عاطفی که بعد به رابطه جنسی تبدیل میشه ) ما رو چنان درگیر خود میکنند که اون شخص رو عشق واقعی و پاک ترین عشق خود می دونیم .

در واقع کسانی که گرفتار این نوع عشق میشن در نگاه و نگرش اولیه هیچ میل جنسی به طرف شون ندارن بلکه او را مثل فرشته ای معصوم و بی گناه می بینند ، این عشق ، عشق رمانتیک هم نام داره که هم انرژی زاست هم شخص رو به یک نفر متمرکز میکنه ، و میتونه تا چندین سال هم دووم داشته باشه :)

۳- سیستم حس وابستگی به شریک زندگی

که این سیستم باعث تداوم زندگی ها میشه . مشاهده شده که عشق بعد یک و نیم تا سه سال از اثراتش کم میشه و به صفر میرسه ، و بعدش " عقل " پا به زندگی میذاره ، این شما هستید که انتخاب میکنید عشق تون تصادفی باشه یا عاقلانه

اما اینکه فکر کنید در ازدواج های سنتی عشق نیست و یا بعد از ازدواج عشق به وجود نمیاد کاملا غلطه ، فقط کافیه چهره ها به دل هم بشینند و افکار شون در یک راستا باشه که اتفاقا این نوع عشق قوی تر هم هست ، پس نگید عشق تصادفیه و بی دلیله و فلانه . همه این حرف ها بدون پایه علمی هست

اثر عشق محدود به دوپامین نیست بلکه عشق موجب کاهش سروتونین و افزایش نور آدرنالین میشه، عاشقی فرآیند پیچیده ای در مغز هست که هنوزم جای تحقیق بسیار داره .

● عشق در ادبیات

اشعار عاشقانه خواهان فراوان داره ، رمان های عاشقانه خوب فروش میره ، فیلم های عاشقانه ای ساخته میشه که بازیگرش تو زندگی واقعی ۴ بار ازدواج کرده ولی تو فیلم فقط و فقط تا پایان عمرش عاشق یه نفره !!! و این فیلم ها و رمان هاست که با احساسات نوجوانان بازی میکنه ، در واقع یک نوع جنایته ! با این کارشون نوجوانان رو تخیلی میکنند به طوری که طرف هیچ عشقی هم نداشته باشه افسردگی میگیره .

امیدوارم روزی برسه که هر فیلم و رمان عاشقانه ای اجازه صدور نگیره ، چرا که عشق حقه ی شیادان برای تجارت بهتره ، دوستان دقت کنید نمیگم عشق وجود نداره ، داره ، فقط دارم مکانیزمش رو میگم .

جوری میگن فرهاد عاشق شیرین شده که انگار اگه شیرین تو روستای فرهاد نبود ، فرهاد هرگز عاشق نمی شد ! دقیقا به خاطر همین سیستم مغزی هست که یکسری از دخترا عاشق مردای با اختلاف سنی زیاد میشن . یا به همین دلیله که دخترانی که ناز و عشوه بیشتری به خرج میدن متاسفانه یا خوشبختانه زودتر ازدواج میکنن ، چون طرف نا خود اگاه از این رفتار ، حس میکنه که اون شخص میتونه حامل ژنش باشه ، جوری جا افتاده که انگار عشق ورای عقل است ما فوق عقل است و وقتی میگیم چته ، میگه عاشق نشدی بفهمی من چی میگم .

جوون مملکت لذت میبره از اینکه بهش میگن دیوانه شده ! ببینید ما یا مطلب عقلانی داریم یا مطلب غیر عقلانی ، هر چی که غیر عقلانی باشه خطرناکه ، پس لطفا عشق عاقلانه ای برای زندگی تون انتخاب کنید .

مثلا برای کسی که گذشته همسرش مهمه ، اگه روزی متوجه بشه که همسرش سابقه ارتباط با جنس مخالف رو داشته نمیتونه باهاش کنار بیاد و دست خودشم نیست ، و نمیتونیم بگیم عیبی نداره طرف توبه کرده ، عشق از قبل تعیین شده نیست ، عشق آسمانی نیست ، نیمه گمشده از قبل مشخص نشده ، میتونه کاملا هدایت گرانه و عاقلانه باشه ، و در پایان ؛

عشق یک هنر است .

هنر آموختنی ، و میشه با آموزشش یک فرد رو عاشق کرد ، و صد سال هم ادامه داشته باشه ، این هنر در روان شناسی هست میتونید با یک روان شناس حرفه ای صحبت کنید و ازش بخواید کمکتون کنه تا مخ یکی رو بزنید ، به شرطی که قصدتون خیر باشه ، عشقی خوبه و پایدار که دو سویه باشه

لطفا نگید عاشق نشدی ! من خودم چندین سال عاشق یکی بودم و الان دیگه حسی بهش ندارم
متشکرم !

"حامد "


مرتبط:

فرق دوست داشتن و عشق واقعی چیه ؟

این احساس من به پسر عمه م عشقه ؟

آیا عشق واقعی وجود داره ؟

عشق چیه ؟ وجود خارجی داره ؟

دوستانم به زور می خوان عاشقم کنن

اصلا عشق به چه دردی می خوره؟

EPA یا مولکول عشق

عشق واقعی چیست ؟

نشانه های عشق واقعی در مردان ( برای زنان )

نشانه های عشق واقعی در زنان ( برای مردان )

ویژگی های عشق در زنان

نشانه های عشق واقعی چیست ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)