سلام

در راستای پستی که برای دعا داشتم، برخی کاربران بیان کردند که دعا مفید نیست چون افرادی چه بسا بسیار گناهکار در اطراف ایشان وجود دارد که بدون دعا و بدون تلاش شبانه روزی به همه چیز میرسند و ما با دعا و تلاش به هیچ جا!

بعد پای شکایت از خدا به میان میرسد.اینکه خدایا چرا من؟!! چرا فلانی خوشبخته و من رو بدبخت آفریدی!! و حرفای مشابهی که کما بیش شنیده و دیده ایم.

مطلبی که الان میخوام بنویسم جنبه عام نداره.. چه بسا افراد ثروتمندی که دست به خیر هستن و واقعا انسان های پاکی هستن و چه بسا افراد فقیری که گناهکار هستن و مسیر درست رو نمیروند..

نظام قضا و قدر الهی بسیار پیچیده است دعوت تون میکنم حتما در این مورد مطالعه کنید..چون قضا و قدر اصلا چیزی که ما فکر کنیم نیست و بسیار معنا و مفاهیم عمیقی داره که با فکر در موردش به عظمت خدا و حکمت و عدل خدا بیشتر پی میبریم. در مورد سنتهای خداوند لطفا مطالعه بفرمایید.من اینجا میخوام فقط در مورد سنت استدراج بگم که دید ما رو بازتر میکنه و پاسخ مناسبی برای کسانی هست که میگویند فلانی خیلی گناهکاره ولی باز دستش رو به هرچی میزنه طلا میشه و کلی خوشبخته!!

استدراج از جهت لغوی یعنی بتدریج و پله پله کسی را پائین آوردن یا بالا بردن‌، و در اصطلاح به معنای این است که "رتبه کسی را به تدریج پایین بیاورند تا جائی که شقاوت و بدبختی‌اش به نهایت برسد و به ورطه هلاکت بیافتد"، این کار با تجدید نعمتی بعد از نعمت دیگر صورت می‌گیرد تا به وسیله التذاذ از نعمات‌، غفلت تشدید شود و سزاوار عذاب گردد. آیات (انعام‌، 44) و (اعراف‌، 95) از مصادیق سنت استدراج شمرده شده است‌.

مفهوم خودمونی: خدا میگه بعضیا رو میبینی گناه میکنن اما نعمت پشت نعمت بهشون میرسه..اینا برای اینه که بیشتر تو گناه غرق بشه تا بعدا شدیدتر عذاب بشند...

مهلت دادن خداوند برای برخی افراد و افزایش نعمت برایشان به این معنی نیست که مورد لطف خداوند هستند بلکه شاید به علت کارها و طرز فکرشون خداوند آنها را مشمول سنت (یا قانون) استدراج قرار داده!

گاهی خداوند به علت گناه عده ای بر امکانات این گمراهان می افزاید تا بیشتر در فساد فرو روند و این حرکت تدریجی به سوی عذاب الهی شدیدتر است.

خداوند در سوره آل عمران میفرماید: "آنان که کفر پیشه کرده اند تصور نکنند اگر به آنها مهلت میدهیم به نفع آنها است. فقط به این خاطر مهلت میدهیم که بر گناهان خود بیفزایند در حالیکه عذاب خوارکننده ای در انتظار آنهاست."

پس با دیدن هر پولداری یا هر کسی که تو موقعیت خوبی هست ولی از نظر دینی شرایط خوبی نداره بهش غبطه نخوریم و مایوس از باورها و عقاید دینی خود نشیم..برای عاقبت بخیری دعا کنیم و برای خواسته هامون تلاش به اندازه نه کمتر بکنیم انشاءالله به خواسته های دنیامون هم میرسیم.

"صبا"


مرتبط :

چرا خدا فقط هوای پولدارها رو داره؟

وقتی خدا هم نمیخواد خوشبخت بشی

خدا بر اساس چه معیارهایی نعمت ها رو تقسیم کرده

چرا خدا ما رو از همه آرزوهامون محروم کرده؟

چرا خدا کمکم نمیکنه ازدواج کنم؟

چرا خداوند بعضی آدمها را مادر زادی دوست نداره؟

خدا کجایی؟ این سوال منو له کرده ...

خدایا... یه دنیا دل گرفته ام

چی کار کنم خدا من و خانوادم را ببینه ؟

هیچ وقت از خدا نا امید نشید

چرا خدا یه کاری برای ما نمیکنه

صدامو داری خدا جونم؟

دلم از خدا شکسته

خدا کجاست که صدامو نمی شنوه؟

چرا خدا همش میگه نه ؟

چرا هر چی میگم خدا گوش نمیده ؟

خدا منو دوست داره یا نه؟

از خدا دلگیرم ... چرا جوابمو نمیده ؟

خدا واقعا از خلقت من چه هدفی داشته؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)