با سلام

دوستان در این مطلب سعی دارم به ریشه های روانی در برداشت مون از دین بپردازم .خیلی وقت ها افراد مذهبی و غیر مذهبی با یکدیگر بحث می کنند ولی در آخر به هیچ نتیجه ای نمی رسند چون از ویژگی های روانی یکدیگر که جهان بینی افراد به پدیده دین رو می سازه تصوری ندارند. 

اما دین پدیده ایست که تعاریف بی شماری داره، اما تعریفی که اکثر ما نسبت بهش اشتراک داریم بحث معنویت یا تعبیر بهتر، عاملی در معنا دادن به زندگی ما انسان هاست .اما چگونگی این معنا بخشی تابعی از شخصیت ماست، برای تعریف بهتر بر می گردم به دسته بندی چهار گانه mbti؛

دسته sj ها یا پشتیبان ها(حسی .ساختارگرا)

این افراد ۴۵ % جمعیت جامعه رو تشکیل می دهند پس بیشترین تاثیر رو در جامعه دینی دارند ولی دین چگونه معنویت شون رو ارضا می کنه؟ خب با توجه به تعاریف mbti از این دسته متوجه میشید دین با دادن یک چارچوب مشخص به زندگی این افراد به زندگی اون ها معنی میده، دین یک ساختار تنبیه و تشویق برای کارهای خوب و بد و صرفا یک سری اصول در زندگی این افراد به وجود میاره.

سریال کلید اسرار نماد یک جامعه آرمانی برای sj های مذهبیست. ولی اگر جامعه دینی به سمت ناعدالتی بره به طوری که افراد نالایق پاداش بگیرند و افراد لایق تنبیه بشوند زمینه دین گریزی در این افراد به وجود میاد. چند روز پیش به یک ابزار فروشی که فروشنده ی مذهبی داشت رفته بودم یک ابزاری رو با خرید قبلیش فروخته بود و الان متوجه شده بود بی کیفیت تر از اون ابزار رو باید با چند برابر قیمت قبلی بخره. 

از من پرسید کاسبی اگر سود نداشته باشه حرامه و اگر یک جنس با سود نامتعارف فروخته بشه باز هم حرامه، باید چه کار کنم؟، آیا منم باید مثل هم صنفی های خودم حروم خوری می کردم و اجناسم رو با چند برابر سود می فروختم تا متحمل چنین ضررهایی نمی شدم؟

زمینه دین گریزی که در این فرد به وجود اومده بود رو نمیشه توجیه کرد، چون  زندگی و لذاتش در دنیا برای افراد حسی مهمه و ذاتا اسلام دینیه که خسران و سعادته دنیا و آخرت رو در کنار هم قرار میده. یعنی عاملی که دین اسلام رو برای پیروان سایر ادیان جذاب کرده میتونه زمینه خروج افراد از دین رو به وجود بیاره، پس در بحث کردن با دسته sj ها توجه داشته باشید که  این افراد چه موافق چه مخالف دین به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا دین در جامعه ساختار خوبی به وجود آورده یا نه؟

دسته sp ها تجربه گرایان (حسی،ملاحظه گر) 

این افراد ۳۰% جمعیت جامعه رو تشکیل می دهند. این افراد با توجه به تعاریف mbti افرادی یاغی و ساختارشکن هستند و خداوند در ذهن اون ها فردی قدرت مند هست که می تونه هر ساختاری رو بشکونه و هر ناممکنی رو ممکن کنه (معجزه گر). 

شخصیت های منفی که در سریال های ماه رمضان که در ایام شام غریبان متحول میشن، برای دسته sp ها کاملا قابل درک هستند و اینکه پزشکان از اتاق عمل بیرون میان و به همراه بیمار میگن از دست من کاری ساخته نیست و توکل تون به خدا باشه، سکانس مورد علاقشونه. اصولا خداوند عاملیه که مثل نوری در تاریکی در لحظه آخر میاد و با معجزه اون ها رو در سخت ترین لحظات زندگی نجات میده، اگر به متون مذهبی توجه کنیم عامل ایمان معیار ارزش دین داران در نزد خداوند می باشد. پس spها رابطه عارفانه وعاشقانه تری با خدا دارند، چون عامل اتفاقات خوب و بد زندگی شون رو لطف و یا حکمت  خدا میدونند.

چند سال پیش یکی از شب های قدر دیدم دور امام زاده صالح چند تا دختر بی حجاب ایستادن و قرآن به سر گریه می کردند، تمام افرادی که اون جا رد می شدند یک نگاه با تعجب یا با تنفر می کردند به نظرم اومد مسئله ای که زمینه دین گریزی رو در این افراد به وجود میاره قرار گرفتن بین چارچوب های دینی و خداونده، به طوری که یا باید هر دو رو بخوان یا هیچ کدوم.

در بحث کردن با این افراد باید توجه کنید قرار دادن خدا و مناسک دین در یک بسته غیر قابل تفکیک مثل یک دروازه عمل میکنه، این که فرد باید تصمیم سختی بگیره که از این درب خارج بشه یا نه.

دسته nf ها، آرمانگرایان (شهودی،احساسی)

این افراد حدود ۱۲% جامعه رو تشکیل می دهند، این افراد همون طور که قبلا گفتم بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند. معنایی که دین به زندگی این افراد میده به این نحوه که دین عاملیه برای تبدیل دنیا به جایی پر از صلح، عشق، صفا و صمیمیت.

پس طبیعیه برعکسه sp ها و sj ها که به ترتیب رو صفات قادر و عادل خداوند تاکید دارند، nf ها رو صفات راحم و صالح خداوند تاکید دارند، درک شهودی و هوش عاطفی بالای این افراد اون ها رو از دنیا و لذاتش جدا می کنه و بصیرتی به اون ها میده که میتونند عواملی رو درک کنند که قابل دیدن با چشم نیست و بر اساس الگوها احساس کردنیه، مثل بهشت، جهنم، منجی بشریت که دنیا رو از ظلم و فقر و بدبختی نجات میده. عاملی که باعث دین گریزی این افراد از دین میشه به وجود آوردن تصوری خشن، آدم کش ، جنگ افروز و صلح ستیز و تاریک از دین و دین دارانه. 

در مباحثه با این افراد از مطرح کردن اموری که دنیوی هستند و با الگوهای منطقی قابل توجیه خودداری کنید. ولی به نظر میاد دین گریزی در دسته  nf ها کمتر اتفاق میفته و ذات این افراد با بعد رحمانیت دین مطابقت داره.

دسته nt ها خردگرایان (شهودی، منطقی)

حدود ۱۰% جمعیت رو تشکیل می دهند با اینکه در اقلیت هستند خوشبختانه یا متاسفانه گفتار و کردارشون بیشترین تاثیر رو در جامعه داره. خب با توجه به تعریف mbti افراد مذهبی در این تیپ دین رو به عنوان پدیده ای که با عقل و منطق سازگاری داره پذیرفتند و خداوند رو به عنوان موجودی عاقل و عالم .

ولی به نظر میاد بیشترین آمار دین گریزی که به سمت دین ستیزی هم میل می کنه در این دسته اتفاق میفته. بحث کردن با این افراد امری بسیار دشواریه، این افراد به صورت موردی (مفهوم آیات، احادیث و سخنرانی ها و ...‌)، به مسائل نگاه نمی کنند و درک شهودی باعث کلی نگری و منطق موجب پرداختن به الگوهای آماری، این افراد رو سوق به خروجی و نتیجه میده که مثلا صرف هزاران میلیارد بودجه فرهنگی، آموزش و پرورش با تدریس ۴۰ % الهیات و سایر تلاش ها از نظر آماری در مسائل مربوط به فرهنگ اخلاق رفاه و ... چه خروجی داشته و چه فرقی بین مثلا ایران به عنوان کشور مذهبی و نروژ کشور سکولار در ۴۰ ساله اخیر به وجود آورده.

فرد مذهبی و مذهب در دید nt ها رابطه علت و معلولی دارند و با جدا کردن فرد خاطی از مذهب نمیشه قصور افراد مذهبی رو در دید، این افراد کلی نگر همه عوامل رو در یک بسته می بینن، اما اشتباه nt های دین ستیز در کجاست؟ اگر شما جامعه رو به عنوان یک درخت در نظر بگیرید و میوه های این درخت رو به عنوان ارزش های اخلاقی، شک نکنید مذهب نقش ریشه رو بازی میکنه از بین بردن این ریشه باعث به وجود اومدن میوه های زشت و بد مزه یا همون رذایل اخلاقی میشه .

بیل گیتس (entj) و مارک زاکربرگ (intj)، قسمت اعظم ثروت خودشون رو صرف امور خیریه کردند، بدون هیچ انگیزه مذهبی. عملکرد این دو nt نشون دهنده اینه که درک شهودی و نگاه منطقی میتونه از nt ها افرادی مقید به اخلاق بدون پشتوانه دین  بسازه. در صورتی که این افراد ۱۰ درصد رو تشکیل می دهند چه بلایی سر او ۹۰ % بقیه میاد؟ 

اینکه مذهب در جوامع پیشرفته امروزی چه مذهب شینتو چه پروتستان پشتوانه اخلاق در جامعه نیستند و تفکرات دکارت پشتوانه اخلاقی در جوامع پیشرفته هست ذهنیتی اشتباست. جالبه بدونید تفکر جدا بودن اخلاق از مذهب رو که به نام تفکرات دکارت که یک intp بوده می شناسند.

به نظر در اصول دین اسلام هم به مسائل روانشناسی توجه شده به طوری که توحید برای sp ها، عدل برای sj ها، معاد برای nf ها و نبوت برای nt ها جذابه. (فکر می کنید امامت با کدوم کارکرد روانی شما سازگاری داره؟)


مرتبط با شخصیت شناسی:

برای تست IQ و mmpi (مینه سوتا) باید کجا برم؟

در مورد اختلال شخصیت مرزی چی می دونید؟

در انتخاب همسر، تیپ شخصیتی رو اولویت اول قرار ندید

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) شخصیت شناسی (۲۲ مطلب مشابه)