ورک شاپ شناسی

انسان های تیپ ۹ اعتقاد دارند ، برای باارزش بودن و دوست داشته شدن باید همرنگ جماعت شد. بنابراین میانجی ها به دنبال توازن بوده و پذیرا، مهربان، آسان گیر، راحت و پایدار هستند. ممکن است آنان خود را فراموش کنند، از برخورد دوری کنند و کله شق باشند.

شعارشان اینست:

"من در آرامش هستم"

نه ها، مورد پسند، قابل اعتماد و با ثبات هستند. آنان معمولا خلاق،، خوش بین و حمایت کننده و مایل به همراهی دیگران برای حفظ صلح و آرامش خود هستند. آنان مایل هستند تا همه چیز به آرامی و بدون درگیری پیش رود و به خوش گذرانی، ساده کردن مشکلات و کاهش هر آنچه که باعث ناراحتیشان می شود، تمایل دارند. آنان معمولا با سکون و تنبلی و معاندت مشکل دارند.

این افراد در بهترین حالت خود میانجی بوده و می توانند مردم را گرد هم جمع کرده و درگیری ها را برطرف کنند.

به تیپ نه صلح طلب نیز گفته می شود به این دلیل که این تیپ بیشتر از تیپ های دیگر برای رسیدن به صلح و آرامش برای خود و دیگران فداکاری می کند. آنان جویندگان معنویی هستند که بزرگترین حسرتشان متصل شدن به عالم و برقراری ارتباط با دیگران است.

 تیپ نه علاوه بر گرایشی که به انجام فعالیت های معنوی دارد، مرکز تیپ های غریزی نیز هست ،بنابراین تیپی است که به طور بالقوه ارتباط زیادی با دنیای فیزیکی و بدن خویش دارد. نه ها یا با ویژگی های غریزی خود در تماس هستند و قدرت بنیادی و جذبه شخصی زیادی دارند و یا اینکه از قدرت غریزی خود جدا هستند و از آن دور و رها می یاشند.

نه ها برای جبران کردن جدایی از انرژی غریزی خود ، از تخیلات و توهمات عاطفی عقب نشینی می کنند و این موضوع باعث می شود ،آنان تیپ خود را با تیپ ۵ و یا ۷ (تیپ های ذهنی) و یا تیپ ۲ و یا ۴ (تیپ های احساسی) اشتباه بگیرند. علاوه بر این هنگامی که انرژی غریزی آنان متعادل نباشد، از این انرژی بر علیه خود استفاده خواهند کرد، لذا با منفی جلوه دادن این قدرت در ذهن خود سعی میکنند تا همه چیز در روح  و روانشان ثابت و ساکن شود. اگر انرژی آنان استفاده نشود، این انرژی راکد می شود. اما اگر آنان با مرکز غریزی خود و انرژی آن در تعادل باشند، بسیار فعال و سرزنده خواهند بود و انجام کارها برایشان ساده و بدون زحمت می شود.

بعضی ها به تیپ نه، تاج شخصیتی می گویند به این دلیل که ویژگی های بارز تیپ های دیگر را در خود دارد: قدرت تیپ ۸، حس شادی و ماجراجویی تیپ ۷، وظیفه شناسی تیپ6، روشنفکری تیپ ۵، خلاقیت تیپ ۴، جذابیت تیپ ۳، سخاوت تیپ ۲ و آرمان گرایی تیپ ۱. با وجود تمام این خصایص آنچه تیپ نه ندارد ،احساس این است که ایا واقعا خودش است ؟؟!!

بنابراین تنها تیپی که تیپ نه شبیه آن نیست، خود تیپ نه است. یک خود جداگانه بودن ،شخصی که باید خود را جلوی دیگران اثبات کند، از خصیصه های اصلی تیپ 9 میباشد.

ممکن است آنان در وجود شخص دیگری ذوب شوند و یا اینکه بدون سر و صدا، به دنبال رویاهای خود بروند.

نه ها مظهر این وسوسه عمومی در مورد نادیده گرفتن سختی های زندگی و جستجوی کمی آرامش و آسایش از طریق بی حس کردن خود با عاملی خارجی، هستند. پاسخ آنان در برابر درد و رنج، تلاش برای به دست آوردن آرامشی ناقص ،هر چند به شکل یک دستیابی معنوی دروغین و یا انکار است.

نه ها نسبت به تیپ های دیگر گرایش بیشتری به فرار از تناقضات و تنش های زندگی با تلاش در برتری یافتن بر آنها و یا پیدا کردن راه حلی ساده و بی دردسر برای مشکلات، دارند. البته این شیوه برای لذت بردن از زندگی روش خیلی بدی نیست اما زندگی کردن به این شکل خیلی محدود و محدود کننده میباشد.

نه ها تمایل دارند سمت روشن زندگی را ببینند تا آرامش ذهنی خود را حفظ کنند،اما آنان باید این نکته را به یاد داشته باشند که تنها راه خروج از وضعیت بحرانی گذر کردن از بین مشکلات است.

 

تیپ نه در کودکی :

یا مورد بی توجهی قرار گرفته و یا اینکه در سایه برادران و خواهرانش، دفن شده و یا اینکه وقتی عقاید خود را بیان کرده، سرزنش شده است. آنان احساس می کنند که وقتی حرفی زده اند کسی گوش نداده و ابراز عصبانیت از این وضعیت نیز کمکی به آنان نکرده است. تمایل تیپ نه به میانجی بودن و حفظ آرامش، اغلب نتیجه گیر کردن بین دو طرف دعوا بوده است. از آنجا که می دانسته کسی به عقاید و نظرات او توجه نمی کند، در دعوا مداخله نکرده و در عوض نکات مثبت استدلال های هر دو طرف را دیده و از جانبگیری پرهیز کرده است. از آنجا که تیپ نه به این نتیجه می رسد که توانایی تغییر اوضاع خانواده را ندارد، یاد می گیرد که احساسات خود را با چیزهای کوچک تسکین دهد و در محدوده کنونی خود بماند تا بالاخره کسی تصمیمی بگیرد.

 

نه ها به عنوان پدر و مادر:

حمایت کننده، مهربان و صمیمی هستند.

بعضی اوقات بیش از حد آسان گیر هستند و دستور نمی دهند.

 

تیپ ۹ از نظر جسمی:

نه ها در عین اینکه بدن محور هستند ممکن است ارتباط خود با بدنشان را از دست بدهند. آنان نسبت به اندام های داخلی خود بینش و حس مشترک دارند، اما الزاما به آن توجه نمی کنند. در حالی که آنان می توانند تنش را در بدنشان نگه دارند اما ترجیح می دهند به راحتی کم انرژی بمانند و حجم عضلانی را از دست بدهند.

 

تیپ ۹ از نظر معنوی:

سفر معنوی تیپ نه، در مورد پیدا کردن خودش است به خصوص در مواجهه با سختی، میانجی ها ، باید به جای انتخاب شغل دوم و متأثر شدن بیش از حد از دیگران، اولویت ها و زمان بندی خود را تعیین کنند.

 

تیپ ۹ از نظر روانی:

جستجوی هماهنگی در محیط باعث می شود آنان همه زوایای یک موضوع را ببینند ولی مشکلی هم با اینرسی (سکون، تنبلی) خواهند داشت. انها یا به دلیل تنبلی و یا توجه بیش از حد به کار، خود را فراموش می کنند و تعیین اولویت ها، تغییر مسیر و تغییر توجه نسبت به آنچه بیشترین اهمیت را دارد، مهم ترین مشکل انان میباشد.

 

مکانیسم دفاعی:

با غذا خوردن، نوشیدن، تفریح و سرگرمی و یا الگوهای تکرار شونده تفکر و عمل خود را به خواب می برند.

نه ها از تخدیر برای دوری کردن از درگیری، مدیریت خشم خود و خود را راحت و هماهنگ پنداشتن، استفاده می کنند. اگر آنان معتاد شوند حتی فعالیت های تولیدی آرامشان می کند. دوری کردن از درگیری باعث می شود آنان در روابط اجتماعی خود فعال نباشند. دوری از درگیری درونی باعث سکون   و انحراف آنان از اولویت هایشان می شود.

حالت سالم تیپ ۹:

1. نه ها در بهترین حالت بر خود تسلط داشته و احساس می کنند مستقل و موفق هستند. متانت و رضایت زیادی دارند، زیرا در خدمت خودشان هستند. می توانند روابط عمیقی برقرار کنند. نسبت به خود و دیگران کاملا هشیار هستند و حواسشان کاملا جمع است.

2. به شدت پذیرا و به خود بی توجه و از نظر عاطفی ثابت و آرام هستند. زندگی را سخت نمی گیرند و معصوم و ساده هستند. صبور، فروتن، خوش قلب از دیگر خصایص انان میباشد .

3. خوش بین، اطمینان بخش و حمایت کننده هستندو تأثیری شفا بخش و آرام کننده دارند. گروه را

هماهنگ و مردم را دور هم جمع می کنند. میانجی خوبی هستند و به خوبی ارتباط برقرار می کنند.

در حالت سالم رفتار نه ها با « احساس نیاز به اتحاد » کنترل می شود ، به عبارت دیگر در حالت سالم نیاز نه ها به متحد شدن با دیگران باعث می شود آنان همه را به همان شکلی که هستند با آغوش باز بپذیرند و به سرعت ارتباط و اتحاد قویی برقرار می کنند. به این ترتیب نیاز آنان به متحد شدن با دیگران و تشکیل گروه برطرف شده و به تعادل می رسند.

 

حالت متوسط تیپ ۹:

1. از تضاد و ناسازگاری می ترسند، بنابراین خود را فراموش کرده و با دیگران هماهنگ می شوند، دیگران را آن طور که خود دوست دارند می بینند و با آرزوهای آنان همراه می شوند و به چیزهایی که واقعا نمی خواهند،" بله "می گویند . از قوانین و روش های مرسوم پیروی می کنند. با فلسفه و تکه کلام دیگران را از بحث منحرف می کنند.

2. با وجود اینکه فعال هستند ولی بی تقید، نسنجیده و بی فکر و بی دقت هم هستند. نمی خواهند تحت تأثیر قرار بگیرند لذا بی مسئولیت و از خود راضی می شوند و از مشکلات فرار می کنند. تفکرشان مبهم می شود و واقعیت را دگرگون می کنند و به تخیلتشان پناه می برند. از نظر عاطفی تنبل و بی حوصله هستند و نمی خواهند به مشکلات فکر کنند و بی تفاوت می شوند.

3. مشکلات را دست کم می گیرند تا دیگران را ساکت کنند و به هر قیمتی شده آرامش داشته باشند. یک دنده و قضا قدری شده و از انجام مسئولیت شانه خالی می کنند تا هیچ کاری نتواند چیزی را تغییر دهد. در دنیایی خیالی زندگی می کنند و منتظر وقوع معجزه می یاشند. دیگران به خاطر اهمال و بی مسئولیتی از آنان ناامید و عصبانی می شوند.

در حالت متوسط وقتی که نه ها، دنیا و دیگران را نپذیرند یعنی اتحاد خود را ضعیف کرده اند، لذا احساس نیاز به داشتن اتحاد در آنان بیشتر خواهد شد و در نتیجه آنان بیشتر پذیرا خواهند شد. بنابراین در حلقه سالم به تعادل خواهند رسید.

حالت ناسالم تیپ ۹:

1. ممکن است به شدت عقب مانده، نابالغ  و بی ثمر باشند. احساس می کنند نمی توانند با مشکلات رو در رو شوند. لجباز و کله شق می شوند و خود را از همه تضادها جدا می کنند. سر به هوا و برای دیگران خطرناک می شوند.

2. نمی خواهند از چیزهایی که رویشان تأثیر می گذارند خبر داشته باشند. انقدر خود را از مسائل جدا می کنند که دیگر نمی توانند هیچ کاری انجام دهند. بی حس و بی شخصیت می شوند.

3. در نهایت به شدت گیج و کاتاتونیایی (جنون جوانی) و بی خیال نسبت به اهداف و انگیزه های خود میشوندو در اخر اختلالات شخصیتی وابسته و جنون گوشه گیری در آنان شایع میگردد.

در حالت ناسالم رفتار نه ها با" ترس از جدایی " کنترل می شود،به عبارتی در حالت ناسالم ترس از جدایی باعث می شود ،نه ها خود را با توهم داشتن اتحاد فریب دهند. آنان این توهم را با نادیده گرفتن حقیقت و تطابق کورکورانه با دیگران و محیط، حفظ می کنند و به این ترتیب آنان اتحاد حقیقی را به دست نیاورده و ترس شان از جدایی بیشتر خواهد شد.

اعتیادهای تیپ ۹:

پرخوری و یا کم خوری در اثر عدم توجه به خود و یا خشم سرکوب شده.

کمبود فعالیت فیزیکی.

افسردگی و حالت عصبی _ روانی زیاد.

مصرف الکل، ماریجوانا و مواد مخدر برای فرار از تنهایی و نگرانی.

 

چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با تیپ ۹:

 از خواسته ها و نیازهایشان بپرسید و به آنان فرصت دهید تا پاسخ را تشخیص دهند.

از برخورد از موضع قدرت، بی صبری کردن و اعمال فشار پرهیز کنید.

چنانچه احساس کردید آنان در مورد انجام کاری که قبول کرده اند بی میل ومخالف و یا مردد هستند، بگذارید بدانند می توانند آن کار را قبول نکنند.

آنان را تشویق کنید تا اولویت هایشان را تشخیص دهند و برای اقدام عملی از آنان حمایت کنید.

وقتی عصبانی هستند در کنارشان باشید.

آنان را در فعالیت های فیزیکی مشارکت دهید، مثل پیاده روی، ورزش، آشپزی و غذا خوردن.

اگر می خواهید آنان کاری را انجام دهند طرز درخواستتان برای آنان بسیار مهم است. آنان از انتظارات و فشار، خوششان نمی آید.

آنان دوست دارند به حرف های شما گوش دهند و به شما کمک کنند اما از این ویژگی آنان سوء استفاده نکنید.

 حرفشان را قطع نکنید حتی اگر توضیحات اضافه و بدیهی می دهند.

به اندازه کافی برای تصمیم گرفتن و انجام کارها به آنان مهلت دهید. اما بدون کنایه و قضاوت می توانید به آنان ایراد بگیرید.

از آنان سؤال بپرسید تا موضوع برایشان روشن شود.

 

 انگیزه های کلیدی:

ایجاد هماهنگی در محیط خود، برای جلوگیری از درگیری و تنش، حفظ هر چیز به همان شکلی که هست، مقاومت در برابر آنچه آنان را ناراحت می کند و برایشان مزاحمت ایجاد می کند.

 

نکات مهم:

وقتی تیپ 9در جهت رشد و پیشرفت خویش حرکت کند،ان شخص تنبل و اهمال کار، مانند تیپ3 سالم ،پرانرژی تر ،فعال تر و خودسازتر خواهد شد و بیشتر به پیشرفت شخصی خود توجه خواهد کرد.

وقتی تیپ9 تحت فشار قرار بگیرد ،ناگهان ان شخصیت از خود راضی و اسایش طلب، مانند تیپ6،نگران و هراسان خواهد شد.

تیپ9 که بال سمت تیپ8 او قوی تر از بال دیگرش باشد،شخصیتش مانند داور مسابقات ورزشی می باشد و تیپ9 که بال سمت تیپ1 او قوی تر باشد ،شخصیتی رویاپرداز خواهد داشت.

 

شادکام باشید.

متن مقالات:Es.aida

نمودار شخصیتی:اقای مجید 95


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)