با عرض سلام خدمت دوستان 

با توجه به مطلب قبلی درباره شخصیت شناسی به طور خاص mbti و بازخورد خوب دوستان تصمیم گرفتم یک مطلب تکمیلی برای نوشته های قبلی ارائه بدم امیدوارم لذت ببرید .

ببینید دوستان این که شما تیپ شخصیتی خودتون رو بشناسید و بر اساس آون تیپ به دنبال همسر بگردید زیاد کار منطقی نیست. افرادی که در اون پست درباره این که درصد فراوانی هر تیپ در ایران به چه نحوی هست سوال می کردند دقیقا برون گرا های منطقی بودند که کارکرد قالب روانشون ti هست در واقع اونها قصد داشتند با به دست آوردن اطلاعات آماری الگوریتم مخصوص خودشون رو برای پیدا کردنه همسر ایده آل خودشون به دست بیارند .

دوست داشتنی ترین تیپ شخصیتی enfp ها هستند خب طبیعی هر آدمی دوست داره با این تیپ وارد رابطه عاطفی بشه ولی توی ایران تحقیقاتی مبنی بر درصد آماری enfp ها و یا هر تیپ شخصیتی دیگه نشده و شناخت پارتنر راه حل عاقلانه تری هست نسبت به اینکه شما به دنباله مکمله شخصیتی خودت بر اساس آمار باشی .

توی سایت testotype آماری مبنی بر درصد فراوانی افرادی که در تست شخصیت شناسی این سایت شرکت کردند ارائه شده ولی خب این اطلاعات قابل اتکا نیست.چرا؟

آدرس سایت ← https://testotype.com/article/Details/62

افرادی که توی حیطه mbti مطالعه کردند متوجه شدند که در این شیوه شخصیت شناسی افراد به چهار دسته بزرگ تقسیم می شوند .

افرادی با ترجیح sj پشتیبان ،افرادی با ترجیح sp تجربه گرا،افرادی با ترجیح nf آرمانگرا ،افرادی با ترجیح nt خردگرا نامیده می شوند .

توی آمارهای جهانی و همین آماری که خانمی مایرز داده ۴۵ درصد افراد در دسته پشتیبان هاهستند و این ذاتا با آمار سایت testotype مغایرتی نداره . اما توی بیشترین حالتی که جامعه می تونه افراد درونگرا داشته باشه اون هم در آقایونه که ۴۰% .ولی توی آمار ارائه شده در سایت تایپ و تست بیش از ۵۵ درصد افراد درونگرا هستند.

در آرشیو خانواده برتر شما می تونید بینهایت سوال پیدا کنید که نشون میده فرد سوال کننده اصلا ایرادی نداره در صورتی که فکر می کنه ایراد داره. اینکه درونگرا ها فکر می کنند یه چیزی در موردشون غلطه در اقلیت بودنشونه و همچنین شما می تونید در نظرات آون پست ها متوجه بشین که خیلی از افراد جامعه ما نسبت به ترجیح درونگرایی هیچ شناختی ندارند خب طبیعیه بیشتر افراد درونگرا که توسط جامعه خودشون درک نمی شوند. کشیده می شن به بحث های شخصیت شناسی و در نهایت تست های آنلاین شخصیت شناسی .

اما مسئله دوم sp ها هستند درصد فراوانی جهانی این تیپ یک سوم جمعیته ولی تو سایت testotype بین ۱۰ الی ۱۲ درصده. 

نام دیگه دسته sp ها دسته یاغیان هم هست این افراد اصولا با دسته بندی و ساختارگرایی مشکل دارند به همین دلیل کمتر به سمت تست های شخصیت شناسی آنلاین کشیده می شوند.به عنوان مثال دونالدترامپ یک پارادوکس بزرگ در ذهنه ما می سازه در صورتی که ما فکر می کنیم این فرد دچار جنونه از طرف دیگه معتقدیم این فرد یک نابغه اقتصادیه. رفتار های ترامپ ریشه در تیپ شخصیتیش که estp هست داره .

علت نابغه بودنش در پول سازی هوش منطقی بالاشه و علت اینکه به هیچ کدوم از قوانین داخلی کشور خودش و قوانین بین الملل پایبند نیست شخصیت یاغی بودنشه. البته این آدم از صنعت پورن و کشتی کج بگیر تا سیاست و برج سازی حضور داشته و این تجربه گرایی ریشه در ترجیحات sp داره .خیلی از افرادی که زیر پست های بنده نسبت به تقسیم بندی افراد توسط اینجانب انتقاد دارند به احتمال زیاد جز دسته sp ها هستند و این عدم ساختارگرایی میتونه ریشه در شخصیتشون داشته باشه. البته برخی از منتقدین این نگرانی رو دارند که بنده قصد دارم این حس رو القا کنم که در مقوله ازدواج مسائل اعتقادی ، فرهنگی و اقتصادی رو کنار بزارید و فقط روی ویژگی های روانی تمرکز داشته باشید .

اینکه یک فرد مذهبی با یک فرد غیر مذهبی ازدواج کنه اختلاف بین زوجین غیر قابل اجتنابه ولی کمیت این اختلاف تابعی از تیپ شخصیتی شونه. اگر هردو ترجیح j رو در شخصیتشون داشته باشند یعنی ساختار گرا باشند اختلاف شدت زیادی می گیره اگر یکی از زوجین ترجیح p و یکی دیگه ترجیح j داشته باشه اختلاف متوسط ولی اگر هر دو ترجیح  p یعنی منعطف باشند اختلاف کمی بینشون به وجود میاد. 

برگردیم سر بحث آمار ،مجموع افراد sp و sj چیزی حدود ۸۰ درصد جامعه رو تشکیل می دهند .اینکه فردی در خانواده برتر معتقده که آقایون فقط به دنباله خوشگلی خانم ها هستند  و هر کی گفت نیست بدونید دروغ میگه ،قابل سرزنش نیست چون از هر ۵ فردی که تو اطرافش می بینه ۴ نفر حسی هست و با توجه به حسی بودنه خودش نسبت به نفر پنجم که شهودی هست دچار فرافکنی میشه و او رو به عدم صداقت محکوم می کنه.

حدود ۲۰ درصد جامعه هم می رسه به nt ها و nf ها البته nt ها مقداری کمتر هستند نسبت به nf ها .

منطق حکم میکنه با توجه به بالابودن درصد فراوانی پشتیبان ها به طوری که اگر ما یک رابطه عاطفی رو در نظر بگیریم به احتمال زیاد یکی از زوجین پشتیبان هست. مطالعه پیرامون ۴ تیپ istj ،isfj ،esfj وestj حائز اهمیت بدونیم.

یک آقای entp و یک خانم enfp با هم ازدواج می کنند هر دو شخصیت انعطاف پذیر و آینده نگری دارند که به نظر می تونند زندگی پر از عشق و محبت رو با هم بسازند ،ولی عدم شناخت از کارکرد روانی می تونه مشکلاتی رو به وجود بیاره.با یک داستان فرضی این مسئله رو توضیح میدم .

زوج آقا entp و خانم enfp یک روز تصمیم می گیرند از مرکز تهران به تجریش در ساعت ۵ عصر حرکت کنند.آقا با توجه به منطق درونیه خودش تصمیم می گیره از اتوبان چمران بره (در منطقی های برون گرا t قالبا به صورت درون ریز درمیاد).خانم با توجه به احساس درونیه خودش که ریشه در فکت یا واقعیت نداره و امری درونیه تصمیم می گیره که از اتوبان یادگار برن و به همسرش میگه به دلم افتاده از چمران نریم بهتره (در احساسی های برون گرا f  قالبا به صورت درون ریز درمیاد)آقا اینجا شروع میکنه به سرزنش کردنه خانم با پرسیدنه چنین سوال هایی (آیا تو اتوبان یادگار کاری داری، اونجا که اتوبانه اصلا نمیشه نگه داشت ؟ آیا تو چمران تصادفی رخ داده ؟آیا بعد از ظهرها چمران از جنوب به شمال ترافیک سنگین داره؟آیا پروژه عمرانی در اتوبان چمران در حال اجراست؟ آیا خاطره بدی از اتوبان چمران داری ؟ خانم جواب میده من نمی دونم فقط به دلم بد افتاده و اینجاست که آقا شروع می کنه به تحقیر و توهین .خانم اینجا متوجه میشه که اگر توجیح منطقی برای احساسات درونی خودش نداشته باشه قراره توسط پارتنر منطقی خودش سرزنش بشه.و شروع میکنه به سرکوب احساسات درونیه خودش .در یک مهمونی آقا با دختر دایی مجرد خودش شروع میکنه به گرم گرفتن البته بدون هیچ منظوری ولی خانم حس خوبی نسبت به این مسئله نداره و با توجه به اتفاقات قبلی این حس بد رو در خودش سرکوب میکنه .آون آقا یک دوست خیلی صمیمی داره که خانم حس خوبی به دوست همسرش نداره البته دوست همسرش آدم بدی نیست ولی خانم بازهم این حس درونی رو در خودش سرکوب میکنه.

یک روزی سر مسئله پیش پا افتاده مثل آشغال جلو در گذاشتن بین زن و شوهر شکراب میشه و خانم شروع میکنه به داد کشیدن که تو اصلا لیاقت منو نداری لیاقتت همون دختر داییه فلان کارته که با همه مردا لاس می زنه و خوبه بری با همون دوستای مفنگیت که ازت سوء استفاده می کنند و دو زار آدم حسابت نمی کنند بگردی و اینجا عکس العمل شدیدتر آقا و ادامه ماجرا ...

حالا فرض کنید اگر آون آقا آون روز از اتوبان یادگار به سمت تجریش می رفت و به احساسات درونی همسرش احترام می زاشت آیا این حرفا زده میشد و اختلافات کوچیک آنقدر بزرگ میشد .

البته وظیفه پارتنر فقط احترام و درک کارکرد قالب نیست بلکه رشد کارکرد سایه هم هست خب اصولا افرادی که مثل خانم داستان ما کارکرد قالبشون fi هست سایشون میشه te یا منطق برون ریزی شده (te یعنی احترام به عقاید منطقی جامعه که نمونش میشه دستاوردهای علمی بشر .) یه مثال بزنم بهتر جا بیفته .

چند سال پیش یک خانمی آومده بود تلوزیون با یک حجابی به سبک زن های قاجار البته با روبند مشکی با اینکه حجاب ایشون حتی به نظر افراد مذهبی هم متعارف نبود ولی این خانم احساس خیلی خوبی نسبت به خودش و پوشش داشت و قضاوت های جامعه نتونسته بود سدی در برابر کارکرد fi در این خانم به وجود بیاره ولی سایه شخصیت ایشون یعنی  te کار دستشون داد و باعث انتقادات شدید اللحنی نسبت به خودشون و صداوسیما شد .ایشون معتقد بود در نگاه آقایون اشعه ای هست که برای پوست خانم ها ضرر داره و حتی وقتی مجری در صحت حرفاشون شک کرد ایشون معتقد بود که نظراتشان کاملا مستنده. همه ما توی علوم راهنمایی خوندیم که زمانی ما جسمی رو میبینیم که نور از آون جسم به چشم ما بازتاب داشته باشه و در نگاه هیچ آدمی اشعه وجود نداره ‌.رشد یکجانبه fi باعث سرکوب سایه اش te میشه که موجبه توهین به عقل و فهم جمعی جامعه میشه.(البته بعدا درباره سایه بیشتر توضیح میدم .)

برای خیلی از ماها اتفاق افتاده که دستاوردهای علمی با احساسات درونیمون تضاد داشته چه خوبه که بتونیم با رشد خودمون این تضاد ها رو به فرصتی برای ایجاد تعادل تبدیل کنیم .

امیدوارم با خوندنه این مطلب متوجه شده باشید نه با استفاده از درصد فروانی تیپ های شخصیتی ما میتونیم به همسر مورد علاقمون برسیم نه با استفاده از قرار دادنه یکسری حروف انگلیسی در کنار هم که بیان کننده شباهت ما و همسرمونه .و شناخت شخصیت همسر بهترین و کارآمدترین روشه.

"اسکیزوئید"

مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
شخصیت شناسی (۲۲ مطلب مشابه)