ورک شاپ شناسی

تیپ حامی، اعتقاد دارد که شما باید قوی و قدرتمند باشید تا بتوانید از خود در این دنیای خشن مراقبت کنید. بنابراین حامی ها به دنبال عدالت بوده و رک و صریح، قوی و عمل گرا هستند و می توانند بیش از حد تأثیرگذار و انگیزه دهنده باشند.

شعارشان این است:

"من باید قوی باشم"

هشت ها با اعتماد به نفس، قوی و قاطع هستند. آنان مدبر، رک و قاطع بوده و در عین حال ممکن است خودمدار و سلطه جو باشند.

هشت ها احساس می کنند که باید محیط خود و به خصوص اطرافیان را کنترل کنند و برخی اوقات به تهدیدی برای آنان تبدیل می شوند.

آنان معمولا با مزاج خود مشکل دارند و خود را در معرض آسیب قرار می دهند. این افراد در بهترین حالت بر خود مسلط بوده و از قدرت خود برای بهبود زندگی دیگران استفاده می کنند و به یک قهرمان، سخاوتمند و الهام بخش تبدیل می شوند. بر استعدادها و اهداف ارزشمند خود تمرکز می کنند، قدردان، شاد و راضی هستند.

هشت ها دوست دارند همه چیز را به چالش بکشند. آنان خود را به چالش می کشند و علاوه بر آن فرصت هایی را در اختیار دیگران قرار می دهند تا از طریق آنان نیز به چالش کشیده شوند. هشت ها شخصیتی کاریزماتیک دارند. آنان ظرفیت فیزیکی و روانی وادار کردن دیگران به پیروی از خود در هر زمینه ای را دارا هستند از شروع یک کسب و کار گرفته تا بازسازی یک شهر یا شروع یک جنگ و یا برقراری صلح.

هشت ها اراده ای قوی و انرژی زیادی دارند و وقتی این ویژگی های خود را به کار می گیرند، احساس زنده بودن می کنند. آنان از انرژی فراوان خود برای تأثیر گذاشتن بر محیط خود و همچنین برای محافظت از خود و نزدیکانشان استفاده می کنند.

آنان در سال های ابتدایی زندگی خود فهمیدند که برای انجام این کار و تأثیرگذاری بر محیط و محافظت از خود و دیگران، باید قدرت، اراده، سماجت و پایداری داشته باشند ،ویژگی هایی که آنان در خود پرورش می دهند و انتظار دارند دیگران نیز آنها را داشته باشند.

هشت ها دوست ندارند تحت کنترل دیگران باشند و یا اینکه قدرت در دست شخص دیگری باشد، حال چه این قدرت روانی باشد چه  جنسی، اجتماعی و یا مالیو بیشتر فعالیت های آنان برای کسب این قدرت و حفظ آن در طولانی ترین زمان ممکن است و این موضوع به شغل، نژاد و جنس او هیچ ارتباطی ندارد؛ یک هشت می تواند ژنرال ارتش باشد و یا یک باغبان، بازرگان باشد یا یک مغول، زنی خانه دار باشد ؛ فرقی نمی کند شغلشان چه باشد، مسئولیت داشتن و تأثیر گذاشتن بر محیط از ویژگی های منحصر به فرد آنان است.

هشت ها بیشتر از دیگر تیپ ها فردگرا هستند. آنان می خواهند مستقل باشند و به سادگی خود را مدیون دیگران نمی کنند. معمولا  تسلیم قراردادهای اجتماعی نمی شوند و با ترس، شرم و نگرانی در مورد نتیجه اعمالشان، مبارزه می کنند.

هشت ها معمولا می دانند که دیگران چه فکری در موردشان می کنند و تحت تأثیر نظرات آنان قرار نمی گیرند و با اراده ای پولادین  به راه خود ادامه می دهند.

با این وجود هشت ها تا حدی از آسیب فیزیکی می ترسند و البته از این که قدرت خود را از دست بدهند و یا این که تحت کنترل دیگران قرار بگیرند، بیشتر می ترسند. هشت ها فوق، العاده سرسخت  بوده و می توانند سختی های فیزیکی زیادی را بدون شکایت تحمل کنند. اما آنان از آسیب عاطفی به شدت می ترسند و از قدرت فیزیکی خود برای محافظت از احساساتشان و حفظ فاصله عاطفی مناسب با دیگران، استفاده می کنند. آن ها در واقع از آسیب پذیری خود با سرسختی و زرهی عاطفی محافظت می کنند.

 هشت ها معمولا پرتلاش هستند گرچه این ویژگی آنان به قیمت از دست دادن ارتباط عاطفی با نزدیکانشان تمام می شود و ممکن است نزدیکان آنان روز به روز بیشتر ناراضی شوند و واکنش انها نسبت به دیگران این گونه است :

"من نمی فهمم خانواده ام از چی من شکایت می کنن. من این سختیا رو به خاطر اونا تحمل می کنم. چرا اونا از من ناامیدن ؟!"

پس از بروز این مشکل، هشت ها احساس می کنند دیگران درکشان نمی کنند و ممکن است با خود بیگانه تر شوند، در واقع زیر آن چهره با ابهت، هشت ها احساس آسیب پذیری و طرد شدن، دارند. البته آنان به ندرت درباره این موضوع صحبت می کنند به این دلیل که آنان به سختی می توانند پیش خودشان به آسیب پذیر بودن خود اعتراف کنند، تا چه رسد پیش دیگران.

آنان به دلیل ترسی که از پذیرفته نشدن توسط دیگران دارند (طلاق،، تحقیر، انتقاد، اخراج و یا آسیب دیدن به هر شکل دیگری)، تلاش می کنند از خود با طرد کردن دیگران محافظت کنند. نتیجه این می شود که هشت های متوسط قادر به برقراری ارتباط با دیگران نباشند و یا اینکه عاشق کسی نشوند چون عشق به دیگری قدرت تسلط می دهد و آنان از این می ترسند.

بیشتر هشت ها شخصیت خود را برای محافظت از خود می سازند و نسبت به هویت، برتری و شرافت خود بیشتر حساس می شوند. آنان هر چه خود را در برابر درد و آسیب فیزیکی یا عاطفی  نفوذناپذیرتر می کنند، بی عاطفه تر خواهند شد.

اگر هشت ها از نظر عاطفی سالم باشند، شخصیتی مثبت اندیش و خودجوش خواهند داشت و ابتکار عمل را به دست گرفته و با شور و شوقی زیاد نسبت به زندگی، کارها را انجام خواهند داد . قاطعیت را میتواندد با در کنار داشتن حس مشترک در زندگی تجربه کنند ،آنان می دانند که تصمیماتشان همه را خوشحال نخواهد کرد اما تا جای ممکن به دنبال منافع همه افراد تحت مسئولیتشان خواهند بود و از شکیبایی و استعدادهای خود برای بهتر کردن زندگی دیگران استفاده خواهند کرد.

تیپ هشت، کودکی پر مبارزه ای داشته که در آن احترام مخصوص قویترها بوده است. در محیطی که کودکان تیپ هشت بزرگ شده اند، همه با هم رقابت می کردند و از هر چه در اختیار داشتند برای پیشبرد کار خود استفاده می کردند. در چنین محیطی کودکانی که ضعیف هستند نمی توانند به ضعف خود فکر کنند بلکه به خود اتکاء کرده و چگونگی عبور از خط دفاعی حریف را یاد می گیرند. آنان یاد گرفته اند که محدودیت های شخصی خود را انکار کنند تا قوی به نظر برسند. وقتی با کسی درگیر می شوند فقط به نقاط ضعف او توجه دارند و بدون اینکه به انگیزه های خود فکر کنند، از همه انرژی خود برای انجام کاری که برایشان لذت بخش است استفاده می کنند.

تیپ هشت ها می خواهند کنترل هر چیزی که بر زندگیشان تأثیر می گذارد را در دست داشته باشند. وقتی کنترل در دستشان باشد و دیگران از آنان پیروی کنند احساس امنیت می کنند و وقتی بر خلاف قوانینی که همه از آن پیروی می کنند، رفتار کنند احساس قدرت خواهند کرد. در این حالت رفتارشان متناقض به نظر خواهد رسید چون هم می خواهند قانون گذاری و هم قانون شکنی کنند.

هشت ها در کودکی:

  مستقل هستند. روحیه ای قوی و جنگنده دارند.

  بعضی وقت ها گوشه گیر می شوند.

  کنترل را به دست می گیرند تا تحت کنترل نباشند.

  نقاط ضعف دیگران را کشف می کنند.

  اگر خشمگین شوند به شکل لفظی و یا فیزیکی و عملی حمله می کنند.

 در خانواده مسئولیت قبول می کنند، چون فکر می کنند قوی ترین فرد خانواده هستند.

هشت ها به عنوان پدر و مادر:

معمولا باوفا، مراقب، فداکار و درگیر کارها هستند.

بعضی وقت ها بیش از حد محافظت می کنند.

ممکن است سخت گیر، کنترل کننده و خشک باشند.

 

تیپ ۸ از نظر جسمی:

به عنوان یک تیپ بدن محور با دسترسی خوب به انرژی غریزی، هشت ها به شدت از آسیب پذیری دوری می کنند و این کار منجر به سفتی مزمن عضلانی می شود. آنان با انرژی و اشتیاق، بیش از حدی که دارند  تمایل زیادی به کار کردن بسیار دارند و بیش از حد نیز انرژی مصرف می کنند.

تیپ ۸ از نظر معنوی:

سفر معنوی تیپ ۸، پذیرفتن بی گناهی، نزدیک شدن به هر موقعیت با چشم باز و درک کردن اینکه هر کسی حقیقت خود را دارد .

  

تیپ ۸ از نظر روانی:

هشت ها مسئولیت ها را قبول کرده و نقش رهبری ایفا می کنند. آنان برای عدالت اهمیت زیادی قایل هستند و محیط خود را برای محافظت از خود و هر شخص دیگری که عضو گروه و یا خانواده آنان باشد، کنترل می کنند. چالش هشت ها این است که ادعا و کنترل را با وابستگی و همکاری ادغام کنند و اشتهای فراوان خود را محدودکنند.

 

مکانیسم دفاعی:

هشت ها از انکار واقعیت برای جلوگیری از آسیب پذیری و قوی پنداشتن خود، استفاده می کنند. آنان به جای پذیرش دنیا و دیگران به دنبال تأثیرگذاشتن بر آنها هستند. فشار ناشی از انکار آسیب پذیری، انرژی هیجانی آنان را کم کرده و آنان را از دریافت هدایای زندگی محروم می کند.

 

حالت سالم تیپ ۸:

1. هشت ها در بهترین حالت خوددار، سخاوتمند، مهربان و بردبار هستند و با تسلیم در برابر یک قدرت برتر، بر نفس خود مسلط می شوند. شجاع هستند و حاضرند برای رسیدن به اهدافشان خود را به خطر بیاندازند تا تأثیر عمیقی از خود بر جای بگذارند. ممکن است به یک قهرمان و شخصیتی تاریخی تبدیل شوند.

2. قوی هستند، به خود اتکاء می کنند و به خود اعتماد دارند. آنان یاد گرفته اند که برای رسیدن به آنچه نیاز دارند و می خواهند، روی پای خود بایستند. کاردان هستند، رفتاری توأم با مثبت اندیشی دارند و محرک درونی قویی دارند .

3. مصمم، قدرتمند و فرمانده هستند. آنان رهبرانی مادرزاد هستند که دیگران به آنان نگاه می کنند واز آنان پیروی می کنند. ابتکار عمل را به دست می گیرند و کارها را انجام می دهند. قهرمان مردم هستند، آنچه می خواهند را به دست می آورند، از دیگران حمایت می کنند، قابل احترام هستند و با قدرت خود توجه دیگران را جلب می کنند.

در حالت سالم رفتار هشت ها با " نیاز به متکی به خود بودن " کنترل می شود،به عبارتی دیگر در حالت سالم نیاز به متکی به خود بودن باعث می شود هشت ها قوی تر شده و بتوانند از دیگران دفاع کنند و وقتی احساس مستقل بودن کنند، نیاز به متکی به خود بودن در آنان برطرف خواهد شد و به تعادل روحی خواهند رسید.

حالت متوسط تیپ ۸:

مهمترین مشغله ذهنی آنان خودکفایی، استقلال مالی و داشتن منابع کافی است. عمل گرا هستند و کارهای بزرگی انجام می دهند. به شدت فردگرا و همچنین اهل زد و بند هستند. سخت کوش و اهل ریسک کردن هستند و نیازهای عاطفی خود را نادیده می گیرند.

 سعی می کنند بر محیط خود، از جمله افراد نزدیک خود، مسلط شوند. می خواهند احساس کنند که دیگران پشتیبانشان هستند و از تلاش های آنان حمایت می کنند. قوی و متکبر هسببتند و اهل   رئیسبانی هستند که حرفشان قانون است. مغرور و خودبین هستند و می خواهند نظر خود را روی هر چیزی اعمال کنند. دیگران را برابر با خود نمی بینند و با احترام با آنان برخورد نمی کنند.

برای رسیدن به چیزی که می خواهند اهل مجادله و دعوا می شوند و دیگران را می ترسانند. رفتاری رقابتی و جنگجویانه دارند و روابطی دشمنانه برقرار می کنند. هر چیزی برای آنان حکم آزمایش اراده شان را دارد و هیچ وقت عقب نشینی نمی کنند. با استفاده از تهدید و انتقام، اطاعت دیگران را به دست می آورند. هر چند این کارها را برای محافظت از دیگران انجام می دهند اما رفتار ظالمانه آنان باعث ترس و تنفر دیگران می شود و حتی ممکن است در برابر آنان با یکدیگر متحد شوند.

وقتی هشت ها در حالت متوسط برای افزایش قدرت خود کاری انجام ندهند در مورد بعضی نیازهایشان به دیگران وابسته خواهند شد و این باعث افزایش نیاز آنان به متکی به خود بودن، می شود که این موضوع باعث می شود آنان سخت کوش تر شده تا قدرت بیشتری کسب کنند.

 

حالت ناسالم تیپ ۸:

 با هر تلاشی که برای کنترل آنان انجام شود، مقابله خواهند کرد. کاملا ظالم و دیکتاتور خواهند شد و تصور می کنند قدرت به آنان حق انجام هر کاری را می دهد. جنایتکار، قانون شکن، خائن، فریبکار، سنگ دل و هرزه می شوند و احتمالا دست به خشونت می زنند.

در مورد قدرت، شکست ناپذیری و توانایی چیره شدن خود دچار توهم می شوند. جنون انجام کارهای بزرگ را پیدا می کنند و خود را قادر مطلق و آسیب ناپذیر می بینند ،خود را بسیار بزرگتر از آنچه واقعا هستند می بینند .

اگر به خطر بیفتند به جای تسلیم شدن حاضرند هر چیزی که مطابق میلشان نباشد را به طرزی وحشیانه از بین ببرند. کینه توز، وحشی و آدم کش می شوند. گرایشات جامعه ستیزانه پیدا می کنند. اختلال شخصیتی ضد اجتماعی در آنان دیده می شود.

در حالت ناسالم ترس از تسلیم دیگران شدن باعث می شود، برای دفاع از خود تلاش کنند، دیگران را کنترل کنند. اما متأسفانه این موضوع باعث می شود آنان بیشتر به دیگران وابسته شوند و این وابستگی باعث افزایش ترس از تسلیم دیگران شدن، در آنان می شود.

 

اعتیادهای تیپ ۸:

نیازها و مشکلات فیزیکی و جسمی خود را نادیده می گیرند و برای مثال به پزشک مراجعه نمی کنند.

افراط در مصرف غذاهای غنی، الکل و تنباکو.

سخت گیری که با خود می کنند باعث استرس، سکته مغزی و مشکلات قلبی می شود.

ممکن است به مواد مخدر نیز معتاد شوند.

 

چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با تیپ ۸:

 در عین نرمی و انعطاف پذیری، رک و صریح باشید.

  در مواجهه با سختی ها، پایدار و ثابت قدم باشید و روی پای خود بایستید.

  در مشکلات با احساس درد درونی او همدلی کنید.

 احساسات خود را بیان کنید به خصوص احساسات نرم و لطیف خود.

 در انجام دادن کارها با او همکاری کنید.

 به او اجازه دهید تنها باشد.

 از همکاری های او قدردانی کنید اما چاپلوسی نکنید.

 او معمولا به شکل یک مدعی سخن می گوید، این موضوع را به عنوان حمله و بی احترامی به خودتان تلقی نکنید.

 اگر او فریاد می زند ،ناسزا می گوید یا خوشحالی می کند، بدانید که منظور خاصی از این کارش ندارد بلکه فقط می خواهد خودش باشد.

 

نکات مهم:

وقتی تیپ هشت،در جهت رشد و پیشرفت شخصیت خودش حرکت کند،ان شخصیت کنترل کننده،مانند تیپ دو،سالم و مهربان و مراقب خواهد شد.

وقتی تیپ هشت تحت فشار روحی قرار میگیرد ،ناگهان ان شخصیت با اعتماد به نفس مانند تیپ 5،مرموز و هراسان خواهد شد .

تیپ هشتی که بال سمت تیپ7 اوقوی  تر از بال دیگرش باشد ،شخصیتی تک رو خواهد داشت. تیپ هشتی که بال سمت تیپ 9 او قوی تر باشد ،شخصیتی قوی و قدرتمند خواهد داشت.


شادکام باشید

متن مقالات:Es.aida

نمودار شخصیتی:اقای مجید 95


مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)