سلام

آمنوره (Amenorrhea):

امنوره در اصطلاح به عدم وقوع پریود بعد از 3 ماه گفته میشود ،عوامل بسیاری در عدم وقوع قاعدگی دخالت دارند که به شرح زیر می باشند:

 هایپر پرولاکتینمی (بالا بودن  میزان پرولاکتین خون) :

پرولاکتین پروتئینی میباشد که توسط سلول های مولد شیر در قسمت جلویی غده ی هیپوفیز ترشح میشود ،وظیفه ی اصلی این هورمون تکامل سینه ها در دوران حاملگی  و تحریک تولید شیردران ها میباشد.

این هورمون علاوه بر موارد ذکر شده بر روی کبد ،سلول های لنفاوی،غدد جنسی تخمدان و بیضه موثر می باشد ،پس در مردان نیز هورمون پرولاکتین  ترشح خواهد شد.

میزان طبیعی ان بین 10-20 نانو گرم در میلی لیتر می باشد و البته در خانم ها کمی بیشتر هست،ماکسیمم مقدار ان در خواب می باشد و مینمم مقدار ان ساعت 10-12 صبح می باشد.

 میزان پرولاکتین خون پس از زایمان افزایش می یابد ،اما افزایش ان در سایر مراحل بیماری تلقی شده و باید درمان شود .

یکی از دلایل اصلی عدم حاملگی در اغلب خانم ها در دوران شیر دهی بالا بودن میزان پرولاکتین می باشد  اما بالا بودن ان در سایر مراحل زندگی یک خانوم باعث عدم قاعدگی خواهد شد.

از عوارض بالا بودن پرولاکتین در خانوم ها علاوه بر وقوع امنوره ،باعث چروکیدگی توده ی هیپوفیز شده که اگر اندازه ی توده رشد یافته کمتر از 10 میلی متر باشد ،به ان میکروادنوما گفته میشود .

نکته ی مهم :

همان طور که گفته شد پرولاکتین در بدن اقایان نیز ترشح میشود ،از عوارض ان  می توان به ،سرد مزاجی ،اختلالات بینایی،کاهش هورمون جنسی و در نتیجه کاهش لیبیدو(میل جنسی ) اشاره داشت و اگر به موقع درمان نشود در مراحل حاد باعث رشد توده ی هیپوفیز به اندازه ای بیش از 10 میلی متر خواهد شد که به ان ماکروادنوما گفته میشود .

 

عوامل افزایش پرولاکتین:

بیماری کبدی

بیماری کلیوی

کم کاری تیروئید

مصرف برخی داروهای ضد افسردگی

مانند؛ریسپیریدون،متوکلوپروماید، سولپرید و پیموزید، رزرپین، سیپروهپتادین و ...

مصرف داروهای رانیتیدین ،سایمیتیدین ،پلازیل ،وراپامیل و...


علایم ان:

دو بینی،سردرد،کاهش دید و تاری دید و...گالاکتوره(ترشحات سینه)

 

 امنوره هیپوتالامیک (Functional hypothalamic amenorrhea= FHA) :

هنگامی که اختلال در عملکرد غده ای به نام هیپوتالاموس در مغز ایجاد شود ،ترشح یکی از هورمون های اصلی ان به نام GnRH دچار اختلال شده و به دنبال ان LH و FSH کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش میزان نورواستروئیدی به نام لپتین ،که بی اشتهایی عصبی نیز مقدار ان را بیشتر کاهش میدهد نیز به صورت غیر مستقیم بر روی ترشح  GnRH هیپوتالاموس تاثیر گذاشته و سیکل جنسی را به هم خواهد ریخت.

رژیم سخت غذایی ،به منظور سوزاندن بیشتر بافت چربی بدن به منظور هدایت وزن به سمت لاغری مفرط،مکانیسم عملکرد هورمون های تخمدان و هورمون ادرنال را که برای برقراری سیکل جنسی منظم و انجام تخمک گذاری نیازمند بافت چربی هستند  تا اندروژن ها به استرادیول شود  را دچار اختلال خواهد کرد.

 

افزایش سطح استروژن و هورمون مردانه :

مهم ترین علت اصلی ان سندرم پلی کیستیک میباشد،که با افزایش وزن و رویش موی ضخیم در صورت،ریزش موی سر  اغلب بروز پیدا میکند.

عامل دوم ،استفاده از داروهای لاغری و چربی سوز ناشناخته که حاوی مقادیر زیادی هورمون مردانه می باشند و متاسفانه استفاده از انها  به طرز گسترده ای بین خانم ها رواج دارد .

 

اکرومگالی:

ترشح بیش از حد هورمون رشد توسط عده ی هیپوفیز.

 

سندرم کوشینگ:

ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول توسط غده ی فوق کلیه .

 اختلال در عملکرد  غدد تیروئید و پاراتیروئید

 دیابت شیرین

 در اخر توجه به این نکته توجه  داشته باشیم  در صورتی که یکی از پارامترهای ذکر شده عامل تاخیر پریود باشد ،هیچ داروی گیاهی نمیتواند طی دو بار مصرف مشکل را حل کند ،پس بهترین کار به جای تحمل استرس طولانی مدت و  انتخاب  انواع دمنوش هایی که از سازگار بودن نوع ان  با طبع خود نیز مطلع نیستیم و ممکن است عوارض طولانی مدت برای بدن به جای بگذارد ، ،مراجعه به پزشک می باشد.

سلامت باشید

Es.aida



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)