سلام

به دلیل توجه زیاد دوستان به مطالب محبت ، وارد موارد دیگه می‌شیم.
شاید باورش سخت باشه برای بعضیا که بی توجه به بعضی از حساسیت‌های ساده، ممکن پایه‌های زندگی‌ رو بلرزونه و مشکلاتی ایجاد کنه. و بیشتر اختلافات زناشویی هم از این نشناختن‌ها نشات می‌گیره.
بسیار عالی بود که در کنار آموزش‌های قبل عقد ، آموزش‌هایی هم برای شناخت حساسیت‌های متقابل می‌گذاشتن.

زن‌ها نباید فراموش کنند که مردان عاشق این هستن که خانمشون هنگامی که خسته از سرکار به خونه میان، آراسته و خندان ببینند. و اگر وقت نهار و شام هست، غذا آماده باشه. حتی چایی و نوشیدنی مورد نیاز.

بدترین رفتار، رفتاریست که با ورود مرد به خونه، شکایات و کمبود‌ها و اتفاقات ناگوار و دعوای بچه‌ها و... به مرد انتقال داده بشه.

اما خانم‌هایی هستن که حتی به بچه‌ها می‌گن جلوی بابا دعوا نکنید. حتی با توجه به فصل یک نوشیدنی آماده می‌کنند. یا زمانی که صدا باز شدن در یا ورود کلید می‌شنوند، سریع به استقبالش می‌رند و خیلی خیلی مهم است که خندرو باشید به همراه آراسته بودن. بعد از دو ساعت می‌تونید آرام آرام مشکلات بازگو کنید. و انتظار به جاییست که بخواید همسرتون هم با روی گشاده به صحبت‌های شما گوش بده.

اینجوری آقا هم موقع صحبت‌های خانم، خودشو سرگرم نمی‌کنه و سرسری پاسخ نمی‌ده و اشتیاق برای صحبت‌ کردن و بازگو کردن مسائلی پیدا می‌کنه که سرکار براش اتفاق افتاده. از همه مهمتر اینجوری آقا مشکلات میزاره دمه در و موقعی که با خانوادست دیگه به مشکلات بیرون خانواده فکر نمی‌کنه و وقتشو برای خانواده می‌زاره.

مردها هم نباید فراموش کنند که خانم‌ها در دوران عادت ماهیانه شون کسل هستند ( از تمام خانم‌های سایت عذرخواهی می‌کنم بابت بیان این نوع مسائل).

نباید فراموش کنیم که آستانه تحمل در خانم‌ها متفاوت است و حتی میزان این دوران و درد و... . در این دوران نیاز به توجه بیشتری دارن و میزان انجام کارهاشون، کم میشه و مرد باید در کار خونه بهشون کمک کنه و انتظار روز عادی نداشته باشه(خانم‌ها هم باید توجه کنند که در روز‌های معمولی خوب باشید تا این دورانتون هم به چشم بیاد.). آقایون هم باید تحمل کنند اگر می‌بینند خونه به هم ریخته است و غذا به موقع حاضر نیست و از نوشیدنی خبری نیست و... . اگر به این روحیه توجه کنیم و به جای توهین و شکایت، نازشون بکشیم و همکاری و همدردی کنیم و یکم از بار خونه کم کنیم.

دوران بارداری خانم‌ها به شدت مردان نیازمند این هستند که یادگیری بگیرن که چگونه با خانم رفتار کنند(درک خانم و روحیه خانم). اگر ما مردا متوجه این روحیات بشیم و در این دوران درک کنیم که باید خیلی خیلی بیشتر از قبل به خانممون محبت کنیم، جلوی خیلی از مشکلات گرفته میشه. این اشتباست که بیایم شکوه کنیم و به نیاز همسرمون که محبت باشه پاسخ ندیم.

این‌ها روحیات کلی بودن و در همه است. اما اصل شناخت باید روی روحیات شخصی صورت بگیره. یعنی همسر هر کس که روحیات خاصی داره.اگر عمری باشه بعدا به اون‌ها می‌پردازیم که چگونه اون روحیات کشف کنیم و بهشون عمل کنیم.

یک حساسیت مردانه: اطاعت و تبعیت
مرد به صورت طبیعی از زنی که از او اطلاعت می کنه خوشش میاد (خیلی خیلی خیلی زیاد) و از زنی که اهل تمرد و حرف گوش ندادن، فراری هستند. حتی نکته‌ی روانشناسی داریم که اگر زن‌ها می‌خوان محبوب مردشون باشند، از مردانشون اطلاعت کنند. (من از روانشناسی جدید بد می‌گم همیشه اما اینجا روانشناسی هم همین نظر داره).

این نکته‌ رو خانم‌های عزیز باید توجه داشته باشند که اطلاعت از همسر نه تنها شما رو کوچیک نمی‌کنه بلکه شما رو محبوب می‌کنه در نگاه همسرتون. اگر می‌خواید محبوب باشید.

حتی توجه داشته باشید که هرچقدر اون مسئله‌ای که درش دارید اطلاعت می‌کنید خلاف میلون بیشتر باشه و مرد هم اینو بدونه که شما دارید در چیزی از او اطلاعت می‌کنید که خیلی بر خلاف میلتون هست، چند ده برابرش محبوب همسرتون میشید.

امام باقر علیه‌السّلام فرمود : زنی به خدمت رسول خدا صلّی‌الله علیه وآله شرفیاب شد و عرض کرد حقّ شوهر بر زن چیست ؟

حضرت فرمود : تطیعه و لا تعصیه ، و لا تصدّق من بیت‌ها شیئاً الّا باذنه ، و لا تصوم تطوّعاً الّا باذنه ، و لا تمنعه نفس‌ها و ان کانت علی ظهر قفت ، و لا تخرج من بیت‌ها الّا باذنه ، فان خرجت بغیر اذنه لعنت‌ها ملائکة السّماء و ملائکة الارض و ملائکة الغضب و ملائکة الرّحمة حتّی ترجع الی بیت‌ها . زن باید که فرمانبردار شوهر باشد و از او نافرمانی نکند ، از متاع خانه چیزی بدون اجازه شوهر صدقه ندهد ، روزه مستحبّی نگیرد مگر به اذن شوهر ، او را از خود منع نکند اگر چه بر جهاز شتر باشد ، و بدون اذن شوهر از خانه بیرون نرود ، که اگر بدون اذن او بیرون رود فرشتگان زمین و آسمان و فرشتگان رحمت و عذاب او را لعنت کنند تا به خانه‌اش باز گردد .

حدیث دیگر

رسول اکرم صلّی‌الله علیه وآله فرمود : حقّ الرّجل علی المراة انارة السّراج و اصلاح الطّعام و ان تستقبله عند باب بیت‌ها فترحّب و ان تقدّم الیه الطّست و المندیل و ان توضّاه و ان لا تمنعه نفس‌ها الّا من علّة . حقّ مرد بر زن این است که زن چراغ خانه را روشن کند ، غذا را آماده کند ، هنگام ورود مرد تا در خانه به استقبال او برود و خوشامد بگوید ، آب روی دستش بریزد ، و بدون عذر خود را از او دریغ ننماید .

جهاد زن

امام هفتم فرمود : جهاد المراة حسن التّبعلّ . جهاد زن به نیکو شوهرداری است (زیرا زندگی و سامان دادن به آن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مادّی و معنوی کمتر از جهاد نیست)

اگر مایلید درباره‌ی تبعیت و میزانش از نظر اسلامی بدونید این لینک مطالعه کنید
http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,4573

اطلاعت یک حساسیت مردانه است و من ازش دفاع می‌کنم ولی باید یک حسایت زنانه هم بیان کنیم و آن هم این است که خانم‌ها هم حساسن به اینکه مردان از این موضوع سوءاستفاده کنند و بدشون میاد.

از نظر روانی یک خانم دوست داره زیردست همسرش زندگی کنه. یعنی یک خانم با بافت روانی سالم از اینکه مرد مدیر او باشه، اصلا فراری نیست اما به شرطی که مرد از این نوع مدیریت سوءاستفاده نکنه. زن‌ها از مردهایی که این چوب اطلاعت همیشه بر سرشون می‌زنند برای رسیدن به خواسته‌های خودشون نه برای زندگی، بدشون میاد. خانم‌هایی که روان سالمی دارن می‌گویند که می‌پذیرند که اطلاعت کنند چون مرد منطقی‌تر است و می‌تونه تصمیمات خوبی بگیره و بدور از احساسات.

اما صحبت خانم‌ها این است که با مردانی که برای رسیدن به خواسته‌های نفسانی خودشون و تمایلات خودشون از اطاعت زن سوءاستفاده می‌کنند چه کنیم؟

اگر ما مردا به این حسایت خانم‌ها و اون‌ها هم به حساسیت مرد‌ها توجه کنند، اصل این قضیه هیچ مشکلی نداره.

اما بحث امروزه در خواستگاری و همین وبلاگ: وقتی می‌رید خواستگاری و به دخترخانم میگی مدیریت خونه با کی باشه؟ دخترخانم میگه: مشورتی دیگه. دوتا عاقلیم دیگه.میشینیم با هم صحبت می‌کنیم و به یک نتیجه می‌رسیم دیگه

آقا میگه: شاید نرسیدیم به نتیجه اون وقت چی؟
خانمه هم میگه:آخه همممم فکر کنم و.. (هی بالا پایین میکنه)
و خانمه روش نمی‌شه بگه من نمی‌تونم به مدیریت تو تن بدم ولی روم نمی‌شه بگم

خانم‌ها دوست دارن مسئولیت تصمیم گیری به دوش مرد باشه اما از همون سوءاستفاده می‌ترسند(متاسفنه. دلیلشم رفتارهای اشتباه بعضی از آقایان است)

نکته‌ی پایانی: تبعیت علاوه بر احترام به مرد و حسایت مرد. از نظر دینی شمارو بالا می‌بره.
پیامبر بزرگوار اسلام صلّی‌الله علیه وآله فرموده است : اذا صلّت المراة خمس‌ها و صامت شهرها و احصنت فرج‌ها و اطاعت بعل‌ها فلتد خل من ایّ ابواب الجنّة شاءت . وقتی که زنی نماز پنج‌گانه‌اش را بخواند و ماه رمضان را روزه بگیرد و دامن خود را حفظ کند و از شوهر خویش اطاعت نماید ، از هر دری از درهای بهشت که بخواهد ، وارد می‌شود .

"آقا ابراهیم"


مطالب قبلی آقا ابراهیم :

محبت محبت محبت، هم برای خانم و هم برای آقا (1)
محبت محبت محبت، هم برای خانم و هم برای آقا (2)
محبت محبت محبت، هم برای خانم هم برای آقا (3)
محبت محبت محبت، هم برای خانم هم برای آقا (4)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)