سلام

سوال اینجاست که آیا یک مهریه از قبل تعیین شده و ثابت برای همه و در همه زمان ( 14 سکه) یک الگوی اسلامی است یا یک الگوی من درآوردی؟

مهریه حضرت زهرا (س) چقدر بوده است؟

"هنگامی که علی - علیه السلام- به خواستگاری فاطمه (س) رفت، پیامبر فرمود: چه چیزی برای تو است که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی - علیه السلام- عرض کرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره ات را بفروش و بهایش را نزد من حاضر کن تا براى شما جهزیه و اسباب خانه‎اى تهیه نمایم.

اما اینکه حضرت آن زره را چه مقدار فروخت و آن را مهریه حضرت زهرا قرار داد از نظر تاریخی و روایی در آن اختلاف وجود دارد. لکن قدر مسلم این است که مهریه آن حضرت بیشتر از پانصد درهم و کمتر از چهار صد درهم نبوده است، که این مقدار مهریه از طرف پیامبر اکرم(ص) برای دخترش، مهریه ای متوسط - نه بسیار کم و نه زیاد - در آن زمان بوده است که به عنوان سنت، الگویی برای سایر مسلمانان قرار گرفت."

منابع در انتهای مطلب ذکر شده است.

چیزی که از مهریه حضرت زهرا برداشت می شود و می توان به عنوان الگو در نظر گرفت به هیچ عنوان 14 سکه نیست. بلکه:

1- مقداری است به اندازه توان مالی مرد. پس نمی توان برای همه نسخه مشابه پیچید. همانگونه که پیامبر ابتدا شرایط مالی علی (ع) را پرسیدند و با توجه به آن مهریه تعیین نمودند.

2- مهریه را همان ابتدا باید پرداخت نمود.

3- مقدار مهریه فاطمه (س) برای آن زمان به قدری بود که بتوان با آن جهیزیه معمولی و مناسب همان زمان فراهم کرد. پس مقدار مهریه بسته به زمان نیز متغیر است.

4- مقدار مهریه را خانواده دختر تعیین می کند نه خود پسر. همانگونه که مقدار مهریه را حضرت محمد بسته به شرایط مالی علی (ع) تعیین نمودند نه اینکه این مقدار را علی (ع) تعیین کند.

آیا می توان از تاریخ اسلام، مهریه 14 سکه را برای هر زوجی و هر زمانی به عنوان الگو در نظر گرفت در حالیکه ده سال قبل با 14 سکه می شد یک جهیزیه مفصل گرفت اما اکنون با 50 سکه هم نمی توان؟ آیا مهریه یا بعبارتی همان هدیه ای که یک مرد ثروتمند برای همسرش درنظر میگیرد با هدیه یک مرد فقیر برابر است؟ مسلم است که خیر و هر کس هدیه را بسته به توان مالی خود تهیه می کند.

 لذا این که یک مرد با شعار مهریه فقط 14 سکه به خواستگاری برود فدای سرش ( شاید 14 سکه برای شرایط خود او مناسب باشد) اما عدد 14 و این الگو را حق ندارد به اسلام ربط دهد  چون علی (ع) هرگز رقمی تعیین نکرد.


منابع :


[۱]. مجلسی، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، ۱۴۰۳ه‍ ق، ج۴۳، ص۱۲۰، ۱۴۰.
[۲]. ابن شهر آشوب، مناقب، موسسه انتشارات علامه، بی تا، ج۳، ص۳۵۰، ۳۵۱، و متقی هندی، فاضل، کنزالعمال، موسسه الرساله، ج۱۳، ص۶۸۰.
[۳]. حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت،چاپ اول، ۱۴۱۲ه‍ ، ج۲۱، ص۲۴۶، ۲۴۹؛ و کلینی، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۷۵، ج۵، ص۳۷۶.
[۴]. صدوق، من الایحضره الفقیه، دارالصعب، ج۳، ص۲۵۳.

"یلدا"


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مهریه (۱۱۶ مطلب مشابه)