آیا تصورات ما درباره افراد خیانتکار صحت داره؟ شاید تا حدودی...

یه پژوهش جدید که در انجمن علوم سلطنتی انتشار پیدا کرده نتایج جالبی داشته. پژوهشگران از 189 نفر درباره خیانت به همسرشون سوال کردند و چهره این 189 نفر رو به 1500 نفر نشون دادند تا چهره ها رو در جذابیت، مردانگی-زنانگی، قابل اعتماد بودن و وفاداری قضاوت کنند. ناظرین توافق بالایی داشتند که چه چهره ای رو جذاب، مردانه یا خیانتکار ادراک می کنند. ناظرین جذابیت رو در هر دو جنس و مردانگی در مردان رو به خیانت ارتباط می دادند.

اما واقعیت چی بود؟

ناظرین می تونستند چهره مردان خیانتکار (اما نه زنان) رو با احتمال بالاتر از شانس تشخیص بدند اما چطور؟، در حالی که جذابیت هیچ ارتباطی با خیانت در مردان نداشت ولی مردانگی چهره یه ارتباط مثبت با بی وفایی مردان داشت. چهره مردان وفادار زنانه تر و قابل اعتمادتر بود اما کمتر یا بیشتر جذاب نبود.

با این حال برای زنان هیچ ارتباطی بین جذابیت یا میزان زنانگی و قابل اعتماد بودن چهرشون وجود نداشت. به نظر می رسه زنان راحت تر می تونند پشت چهره های معصومانه خودشون رو پنهان کنند.

با این تفاسیر هر مردی که چهره مردانه ای داره خیانتکاره؟، قطعا نه، همون طور که نویسندگان مطالعه اشاره کردند مردانگی چهره رابطه کوچک آماری با خیانت (r=20) داره و افراد در هنگام تشخیص مردان خیانتکار و وفادار دچار اشتباه و خطای بالایی می شوند. همونطور که محققان تاکید کردند از نتایج این مطالعه نباید در قضاوت روزمره استفاده بشه چون قدرت تشخیص ناظرین به هیچ وجه قوی نیست. 

با این حال به نظر می رسه بعضی از ادراکات و برداشت های ما نسبت به چهره دیگران دارای ریشه های حقیقی باشه.

نظر شما چیه؟

با تشکر کیومرث

منبع: https://royalsocietypublishing.org


مرتبط:

دختری که دوستش داشتم، بعد از ازدواجش منو از بلاک خارج کرده

خانم متاهلی هست برای رابطه ... ؟!

خاله ام با وجود متاهل بودن دوست پسر داره

دوستی مرد متاهل با زن متاهل به چه دلیل ؟

خانمی متاهل هستم که برای سرگرمی چت می کنم

عاشق مرد متاهلی هستم که شرایط ازدواج با هم رو نداریم

متاهلم، ولی بعضی از آقایون فکرم رو مشغول می کنن

چطور مرد متاهلی رو که عاشقم شده از زندگیم بیرون کنم ؟

چرا بعضی از افراد متاهل میگن ای کاش ازدواج نمی کردیم؟

دوستی ساده م با یه مرد متاهل به یه رابطه ی عشقی تبدیل شده

از این که با یک مرد متاهل در ارتباطم عذاب وجدان دارم

یه مرد متاهل می تونه برای سایر خانم ها جذاب به نظر بیاد ؟

خواستگارم با یه زن متاهل ارتباط صمیمی داره

خواهرم با دو نفر از همکاران مردش که متاهل هستند چت میکنه

در 16 سالگی با شوهر یکی از اقوام دوست شدم

در مجردی ، باعث جدایی یه خانم متاهل شدم

کارفرمای متاهلم بهم پیشنهاد دوستی داده

با اینکه متاهل شدم ولی دوست دارم دوست دختر بگیرم

متاهلم ، چطور جلوی تماس های دوست پسر سابقم رو بگیرم ؟



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه)