سلام

من نه خودارضایی میکنم . نه بی حجابم . نه دوست پسر دارم و نه هیچ چیز دیگه . مشکل من با نماز خوندنه . شدیدا به راهنمایی هاتون احتیاج دارم . اصلا نمیدونم چه جوری باید مشکلم رو مطرح کنم . موضوع اینه که نماز خوندن واقعا برای من سخته . اصلا فلسفه ی نماز خوندن رو نمیدونم . همیشه به ما گفته شده بخون اما هیچ وقت درست و حسابی نگفتن چرا باید بخونی . خیلی هم سعی کردم حالا که بقیه نگفتن خودم دنبال چرایی اش برم . اما هر منبعی رو که مطالعه کردم همون حرف های تکراری بود . اینکه نماز حرف زدن با خداست و نزدیک شدن به پروردگار در حالی که من وقتی خودم با زبون خودم با خدا حرف میزنم خیلی خیلی احساس بهتری دارم . از نماز خوندن هیچی نمیفهمم . هیچ وقت وقت هم براش اشتیاقی نداشتم . مگه نماز خوندن آدم رو از گناه دور نگه نمیداره ؟ اما درست بعد از اینکه نمازم تموم میشه شروع میکنم به غیبت کردن و فحش دادن به خواهرهام . در مورد من هیچ وقت هیچ تاثیری نداشته . گاهی فکر میکنم نکنه از اون هایی باشم که خدا گفته به قلبشون مهر زده . اینارو که گفتم منظورم این نیست که به خدا حرف زدن و ارتباط با خدا مشتاق نیستم ها . در طول روز لحظه شماری میکنم که شب بشه موقع خواب با خدا صحبت کنم . اما نماز خوندن برام خیلی سخته با اینکه بیش تر از ده دقیقه هم وقتم رو نمیگیره . شما ها راهی دارین که من نماز رو بهتر بشناسم ؟


پاسخ :

سلام

نماز یه کار تکراری و وقت گیره . ظاهرا هیچ فایده ای نداره . خوندنش هیچ حال خوبی به ما نمیده . نخوندنش هم حال مون رو بدتر نمی کنه . به نکته ی خوبی اشاره کردید . نماز واقعا ما رو از منکرات دور میکنه ؟ 

اگه نماز حرف زدن با خداست ، پس چرا جوابمون رو نمیده ؟ اگه با نماز خوندن با خدا رفیق میشیم ، عرف اینه که رفیق هوای رفیقش رو داشته باشه ، پس چرا بی نمازها ظاهرا موفق ترند ؟! پولدارترند ؟ 

چرا بعضی نمازخون ها معمولا همیشه هشت شون گره نه شونه ؟! نمازی که قدرت نداشته باشه یه گره از گره های ما رو باز کنه ، به چه دردی می خوره ؟ 

طرف نماز می خونه ، سر بیگناه رو هم می بره ! خب چنین نمازی به چه دردی می خوره ؟ 

مگه نمیگن نماز خوندن آدم رو سرحال می کنه ؟ پس چرا بعد از نماز ولو میشیم ؟ 

برو نماز جمعه یا نماز جماعت ، ببین مدل اکثریت ماشین هایی که جلوی مسجد پارک شده چیه ؟ چند تا ماشین بالای صد میلیون میبینی ؟! چرا کسانی که نماز نمی خونن میلیون میلیون پول در میارن ولی اونی که مسجد رفتنش ترک نمیشه در به در به دنبال وام میگرده ؟!

الان شما میگی چرا باید نماز بخونم ؟

بگم نماز بخون تا حالت خوب بشه ؟ بگم نماز بخون تا آرامش داشته باشی ؟ بگم نماز بخون تا پولدار بشی ؟ ... . اگه نماز خوندی ولی هیچ کدوم رو به دست نیاوردی نمیگی چرا دروغ گفتی ؟!

چه میشه کرد ؟ اگه این کار بی فایده رو نکنیم اون دنیا خدا خفتمون رو میگیره . اولین چیزی که ازت می پرسن ، همینه ! نمار خوندی یا نه ؟ تازه باید همون طوری که گفتند اون رو خونده باشی وگرنه صاف میری جهنم !


این وسط یه چیزی هست ! چرا این همه روی نماز تاکید شده ؟ چرا بعضی ها وقتی نماز می خونن انگار دیگه تو دنیا نیستند ؟! طرف اومده در یک شب 1000 رکعت نماز خونده ! قهرمان دو استقامت نمیتونه چنین کاری بکنه ! این پیر مرد چطوری این کار رو کرده ؟!


ایراد کار کجاست ؟ طرف نون شب نداره بخوره ولی از اونی که یه ماشین میلیاردی زیر پاشه ، خوشحال تره ! و همش میگه خدا ! خدا چه هدفی داره که ما رو مجبور کرده نماز بخونیم ؟!

حالا نمیشد خدا یه کار دیگه رو از ما می خواست که حداقل یه مزه ای داشته باشه ؟! مثلا بنده به شما می گفتم نماز بخون ، و شما می خوندی حداقل یه کیفی می کردی ؟! خدایا همون مزه ی کم باعث نمیشد که تعداد نماز خون ها بیشتر بشه ؟! 

خدایا خودمونیم ! نماز خوندن حالگیری نیست ؟ کله ی سحر از خواب ناز بیدار بشیم که دو رکعت نماز بخونیم ؟! با چشم های پف کرده نماز رو که خوندیم ، این طرف نگاه کن ، اون طرف رو نگاه کن ، خدایا این فرشته هات کجان ؟! نمیشه حالا یه گلی یه بلبلی یه نوری نشونمون بدی که دلگرم بشیم و فردا بازم به خودمون زحمت بدیم و بیدار بشیم ؟! 


میگن که مزه ی نماز توی هم بی مزگی اونه ! میگن خدا این کار تکراری و بی روح رو تکلیف کرده که ببینه کی حرفش رو گوش میده و کی گوش نمیده ! میگن نماز یه لذتی داره که خودت نمی تونی بهش برسی ، اگه خدا دید که بنده ی خوبی هستی و حرفش رو گوش می کنی ، خودش اون لذت رو بهت میده . اون وقت میشی مثل اون پیرمردی که در حرم امام رضا علیه السلام در یک شب 1000 رکعت نماز خوند ! اون وقته که مثل آیت الله بهجت رحمه الله علیه ، بغض نمیذاره جملات نماز رو بگی .


بنابراین نماز بخون ، نه به خاطر بهتر شدن حالت ، نه به خاطر رسیدن به آرامش ، به خاطر پولدار شدن نماز نخون و ... . به این خاطر نماز بخون که حرف خدا رو گوش کرده باشی . بگو خدایا من که موقع نماز خوندن مزه ای حس نمی کنم ، تغییر حالی نمی بینم ، تازه خسته هم میشم ، پس این کار ( فعلا ) بی مزه ، حوصله بر ، حالگیر و بی فایده رو انجام میدم چون تو خواستی . می خوام جزء کسانی باشم که حرفت رو گوش می کنن .  

اگه تصمیم گرفتی نماز بخونی ، موقع نماز خوندن مودب باش . خبردار وایسا . اگه جایی از بدنت شروع به خارش کرد ، دست بهش نزن . اگه مگس روی صورتت نشست ، بفهم که خدا داره نگات می کنه ! شاید مامور خداست ! حواست باشه که حرکت اضافه نکنی ! موقعی که ایستادی به مهر نگاه کن و ... .  تا جایی که می تونی تلفظ نماز رو یاد بگیر . 

صبح که بیدار شدی ، بگو خدایا فقط به خاطر تو از خوابم می زنم ! تا صدای اذان رو شنیدی مثل فنر از جا کنده شو ، بگو خدایا فقط به خاطر تو . اذان مغرب که گفتند بعضی مواقع تلویزیون فوتبال نشون میده ! اگه عشق فوتبالی ، بلند شو بگو خدایا فقط به خاطر تو . 

خدا از کارهای این مدلی خیلی خوشش میاد . کم کم تو نماز یهو دیدی دلت شکست ! یاد گناهانی که کردی می افتی . میگی خدایا اهدنا الصراط المستقیم . راه همون کسایی که انعمت علیهم . نه اون کسانی که مغضوب علیهم . اگه این طوری شدی بفهم که کم کم داری عزیز میشی . حواست باشه خرابش نکنی .

مودب نماز خوندن یه حسن دیگه هم داره . اونم این که ترس از خدا رو بهت هدیه میدن . حضور خدا رو همیشه در کنارت حس می کنی . اون وقته که از ترس خدا گناه نمی کنی نه از ترس مردم ! نه از ترس لو رفتن ! وقتی تنهایی جرات گناه کردن نداری و ... .

بنابراین فعلا به حرف هایی مثل نماز حرف زدن با خداست ، نماز عشق بازی با خداست ، نماز ستون دین است و ... توجه نکن دنبال اینم نباش که موقع نماز هق هق گریه کنی ، مثل بید بلرزی ، درهای آسمان رو باز شده ببینی ، صدای فرشته ها رو بشنوی ، عبادت گیاهان رو درک کنی و ... !

فعلا نماز بخون تا به حرف خدا گوش کرده باشی . 

موفق باشی


مرتبط :

یه جوری قانعم کنید باید نماز بخونم

یه راهکار و یا یه انگیزه قوی میخوام که بتونم نمازخوان بشم

فلسفه نماز از زبان استاد رائفی پور

چرا نمی تونم نماز بخونم؟

نماز خوندن چه فوایدی داره ؟

چطور نفرتم رو از نماز نابود کنم ؟

چرا نماز و روزه روی من تاثیر نداره ؟

چرا و چه جوری نماز بخونم ؟

دلم میخواد نماز خون بشم


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) نماز خواندن (۷۷ مطلب مشابه) مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه)