سلام

در این مطلب میخوام نقد کامل و نگاهی همه جانبه داشته باشم به مسئله ی خودارضایی، که در نهایت هم خودارضایی رو رد می کنه، منتها با دید و تحلیل متفاوت خودم!

اول، می دونیم که اکثر بازدیدکننده های این وبلاگ افراد مذهبی هستن، و آقای نحفی هم که به شدت مخالف خودارضایی، و هیچ جوره هم در این مورد کوتاه نمیان! (که البته حداقل در مورد اعتیاد آور بودن خودارضایی و سخت بودن کنترلش، ایشون کاملاً درست میگن و در واقع اعتیاد به خودارضایی هم مثل اعتیاد به رابطه ی جنسی، هم برا بدن و هم برا ذهن و روح مشکل سازه منتها معتاد شدن به خودارضایی خیلی راحت تر، شدیدتر و همه گیر تره نسبت به رابطه ی جنسی کامل.)

همه اینا قبول. منم با پذیرش اینها هست که بحث رو مطرح می کنم. بحث طولانی هم میشه، چون میخوام یک بار برای همیشه این قضیه روشن شه و تکلیفمون رو با خودمون روشن کنیم و اینقدر انرژی و ذهنمون رو بیخودی درگیر باورها و تعصب های نادرست و بیهوده، تلف نکنیم...

و امیدوارم که این سؤال و بحث سانسور نشه چون اولاً هیچ قانونی رو نقض نکردم، ثانیاً خود ارضایی رو قرار نیست تأیید کنیم (ولی واقعاً باید خرافات و چرت و پرت رو از حقیقت جدا کرد وگرنه مخلوط این دو با هم خودش منجر به گمراهی بیشتر میشه!) و ثالثاً، واقعاً تکلیف خودمون رو از نظر علمی و معنوی باید روشن کنیم، حداقل در همون حدی که می فهمیم و در تجربه و عمل هم کار می کنه...

اما مسئله ی اصلی اینه که بالأخره خرافات رو از مسائل علمی، واقعیت و مسائل معنوی  روحانی جدا کنیم. اینطوری می تونیم با دلایل قوی تر، خودارضایی رو رد کنیم، و در رابطه با جسم و روحمون، با آگاهی بیشتر و بهتر از قبل عمل کنیم...

من قبل از نوشتن این سؤال، پست های دیگه از جمله "خودارضایی : مردود یا قابل تفکر" و نظرات عزیزان رو خوندم که کمک کرد بتونم این سؤال و موضوع رو کامل تر و بهتر مطرح کنم.

همه ی ما شنیدیم که خود ارضایی باعث کوری و کلی امراض دیگه میشه. اما در عمل می بینیم که اینطور نیست، وگرنه الآن بیشتر مردم دنیا باید کور می شدن! علم پزشکی هم که حتی بررسی کرده و این ضررها رو برای خودارضایی اصلاً کشف نکردن ( حالا ناقص بودن علم پزشکی قبول، ولی این یک مورد رو حداقل در کوتاه مدت درست میگه)، و در این مورد به صراحت هم نظر دادن، که در عمل هم داریم می بینیم کسی از خود ارضایی کور نشده!

واقعاً خنده دار و از طرف دیگه تأسف آوره که به خصوص الآن در قرن 21، هم چنان می خوان با دلایل خرافی و واهی و ترس های موهوم، افراد رو از خود ارضایی منع کنن! خود این مسئله دقیقاً یکی از دلایلی هست که افراد بعد از اینکه می بینن اونچه بهشون گفته شده و براشون احساس گناه ایجاد کرده، در عمل تفاوت هایی رو تجربه می کنن...

خب این باعث شک و تردید بیشتر و چه بسا تضعیف ایمان هم میشه! (**که در این مورد، آقای نجفی به خوبی در پست "خودارضایی ابدا اثر مخربی برای سلامت دستگاه تناسلی ندارد !!!" بهش اشاره کردن و پرداختن که انصافاً یکی از بهترین تحلیل هایی بوده که تا حالا خوندم در مورد خود ارضایی)

اما از طرف دیگه، همین علم پزشکی ناقص و پرتناقض که صحبت هاش در مورد بی عارضه بودن خودارضایی هم برای مذهبی ها خوش نمیاد، و هم از نظر منطقی برای افراد شکاک جای سؤال میذاره ( چون علمی که هنوز حتی در مورد مسائل ساده تر مثل تغذیه هنوز به یک اتفاق نظر واحد و قطعی بین تمام دست اندرکارانش نرسیده، هر چند خیلی جاها هم در درمان و ریشه کن کردن خیلی از بیماری ها موفق بوده، اما باید با دیده ی شک و تردید بهش نگاه کرد. فراموش نکنیم که همین علم پزشکی، تا همین حدود 50-60 سال پیش سیگار رو نه تنها برای سلامتی مضر اعلام نکرده بود، که حتی در تبلیغات سیگار، از تأییدهای پزشکان استفاده می کردن، چون خیلی از پزشکان هم سیگار می کشیدن به خیال بهره بردن از خاصیتش! که بعدها حقیقت رو شد و معلوم شد چه کمپانی ها و پول هایی پشتش هست، و امروز حتی کم سواد ترین و کم عقل ترین انسان ها، دیگه حداقل نمیگن سیگار مفیده!) .

اما همین علم، نشون داده که ترکیب اسپرم و هم چنین میزان و ترکیب هورمون های جنسی در خود ارضایی فرق داره با رابطه ی جنسی کامل! ( توضیحات بیشتر رو می تونید در ویکی پدیای انگلیسی ببینید:
https://en.wikipedia.org/wiki/Semen_quality#Masturbation_vs_intercourse

اگر چه حالا برا کسی هم که خودارضایی می کنه، مسئله ی تولید مثل و کیفیت اسپرم اصلاً مطرح نیست، اما به هر حال، اون چه مشخصه اینه که حتی علم پزشکی هم با همه نواقصش، یه چیزایی کشف کرده و چه بسا در آینده چیزایی کشف کنه که کلاً دیدگاه هامون رو نسبت به جسم و سلامتی جسم عوض کنه...

حتی همین عمل ارضا با دست هم اگه توسط همسر انجام بشه، کاملاً هم حکم شرعیش متفاوته و گناه نیست، و هم اینکه از نظر روانی، تبادل احساسات، لمس و رابطه ی کامل بین دو جنس اتفاق می افته ( که پست "ارضای دستی توسط همسر عوارض خودارضایی رو نداره ؟" به خوبی به این مسئله پرداخته)

از نظر روانی و غیره هم، که به هر حال خودارضایی هیچ وقت مثل رابطه ی جنسی کامل نیست، و حتی روانشناس هایی که میگن خودارضایی در حد کنترل شده مشکلی نداره، با این حال سعیشون بر اینه در نهایت افراد به سمت رابطه ی سالم و کامل برن، و خودارضایی رو فقط برای این فاصله ی قبل از ازدواج مجاز می دونن، و تازه اونم بدون تماشای فیلم های پورن!

همینجا لازم می دونم مسئله ی خودارضایی و ذاتش رو از فیلم های پورنو جدا کنیم، چون مضر بودن پورنوگرافی و فیلم های زشت برای سلامت روانی فرد و جامعه ( و هم چنین تأثیرات مخربش بعد ها که فرد ازدواج کنه یا وارد یه رابطه بشه )، چیزیه که همه ی روانشناسان و دانشمندان این حوزه روش اتفاق نظر دارن.

توجه داشته باشید در هیچ کدوم از وب سایت ها و منابع روانشناسی، چیزی درباره گناه بودن تماشای این فیلم ها گفته نشده، اما با این حال، کاملاً و به صراحت از تأثیرات مخرب اونها گفتن! و حتی خیلی  افراد بی دین/خدا ناباور و بسیاری از افراد معتقد به چند همسری و سکس آزاد ( با عقاید لیبرالیسم ) هم فیلم های پورنو  رو بد، مضر و غیر اخلاقی عنوان کردن و راجع به این فیلم ها هشدار دادن.

تنها مبلغان و مدافعان این فیلم ها کسانی هستن که از این راه پول در میارن و به نوعی منفعت دارن، که اینم دیگه واضحه و در نتیجه، کسی که عقل داشته باشه فریب اونها و فریب صحنه های خاص، روابط غیر طبیعی و دغل بازی هایی که در پورنوگرافی هست رو نمی خوره.

این فیلم ها هم چیزی نیست جز یه استفاده ی نادرست از تکنولوژی، وگرنه هر چقدر هم فشار و محدودیت باشه و دسترسی به جنس مخالف نباشه، انسان هم مثل هر جانور دیگه ای، در طبیعتش دنبال رابطه و تجربه سکس کامل و واقعیه، نه دنبال تصویر و توهم!

بنابر این، چند تا نکته ی دیگه رو هم می نویسم که بعضاً بر اساس تجربه بهشون رسیدم:

1. به تجربه دیده شده که احساس فرد بعد از خود ارضایی خیلی تأثیر داره بر دیده شدن عوارض و علایم بعدی. مثلاً خود من اون اوایل که خ. ا. می کردم، به شدت احساس گناه و احساس بدی داشتم و اون موقع که هنوز اطلاعات کافی نداشتم، خیلی نگران عوارض جانبی بودم ( و هنوز فکر می کردم خودارضایی ممکنه باعث کوری بشه)، علایمی مثل سرگیجه، احساس گیجی و احساس سوزش در گوش رو به وضوح می دیدیم. اما چند سال بعد که برام یه جورایی عادی شد (بهش معتاد شدم) و ترس و نگرانی من بابت کوری و عوارض جانبی از بین رفت (حداقل در کوتاه مدت) حتی با اینکه خیلی بیشتر از اون اوایل خود ارضایی می کردم، اما دیگه خبری از اون علائم و ضعف و غیره نبود! پس این نشون میده که ذهن و احساس ما چقدر می تونه تأثیر بذاره در اون چه تجربه می کنیم...

2. در خیلی از حیوانات هم دیده شده در صورت عدم دسترسی به جفت و شرایط اضطراری، خود ارضایی می کنن، تازه با اینکه اونها فصل جفت گیری دارن و در کل، معمولاً کمتر از انسان ها با هم سکس دارن!

3. مسئله ی اعتیاد آور بودن خودارضایی رو باید جدی گرفت، درست مثل اعتیاد به غذا، اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به کار، و اعتیاد به هر چیز خوب و بد دیگه ای! اگر چه در نکته ی قبلی نوشتم که خودارضایی در حیوانات هم دیده شده و ...  ولی باید این رو هم در نظر گرفت که بر خلاف انسان ها، حیوانات معمولاً به چیزی معتاد نمیشن! چون در مورد اون ها، غریزه حکمفرماست  همه چیز رو کنترل می کنه اما برای انسان، اراده ی آزاد هست که تعیین کننده و کنترل کننده ی خیلی چیزاست، به خصوص در مواردی که انسان می تونه از به گونه های مختلفی استفاده کنه!

هیچ حیوانی در طبیعت پرخوری نمی کنه و معتاد به پرخوری نمیشه، ولی می بینیم که میلیون ها انسان با مشکلات مختلفی در رابطه با پرخوری (که معمولاً هم عصبی هست) و بیماری های ناشی از اون گرفتارن. بنابر این اگه بخوایم با حیوانات هم این قضیه رو مقایسه کنیم، باید تفاوت های انسان و حیوان رو هم در نظر گرفت. و با توجه به همه ی اینها، خود ارضایی کردن حیوانات،  توجیه خوبی برای اینکه انسان به خود ارضایی بپردازه نیست!

از طرف دیگه وقتی هم انسان از کاری یا چیزی (خوب یا بد) لذت ببره، وابستگی شدیدتر و ترکش خیلی سخت تر میشه! بنابر این هر چند در حرف و نظریه گفته میشه خودارضایی در حد نرمالش مشکلی ایجاد نمی کنه، اما در عمل می بینیم که اینطور نیست، و تقریباً همه ی کسانی که خودارضایی می کنن بهش وابسته و معتاد میشن! اگر هم کسی پیدا بشه که بهش اعتیاد پیدا نشده باشه، اون دیگه جزو موارد استثنائیه و نمیشه حکم کلی رو بر مبنای اون قرار داد. بنابر این فاصله ی حرف و ایده آل از عمل و واقعیت رو هم باید در نظر گرفت...

4. خود ارضایی، به خصوص وقتی با خیالپردازی های زیاد از افراد مختلف همراه بشه و یا بدتر از اون، با فیلم های پورنو، ذهن و واکنش های مغز رو هم تغییر میده و دچار اختلال می کنه، و اینطوریه که مثلاً اجداد ما چند صد سال پیش با زنانی بدون آرایش ( که بعضاً حتی موهای بدنشون رو هم اصلاح نمی کردن!) و بدون بهداشت درست حسابی، بازم با رابطه ی جنسی کلی حال می کردن اما الآن می بینیم که کسی که معتاد به خیالبافی جنسی یا فیلم های پورنو هست (به خصوص مردان)، چه در سیستم تک همسری و چه در سیستم چند همسری، هر چقدر سکس می کنه بازم راضی نمیشه!

و اگه تحقیق کنید و از پزشکان متخصص زیبایی بپرسید، خواهید دید بسیاری از جراحی های زیبایی که زنان متأهل انجام میدن روی سینه و باسن و اندام مختلف، به اجبار یا حداقل، با تشویق همسرانشون این کار رو انجام میدن! (من حتی از یه خانم دکتری که جراح و متخصص پوست و زیبایی بود تو یه شهرستان فقیر، شنیدم که می گفت یکی از بیمارانی که بهش مراجعه کرده، هر چی این بهش گفته تو هیکلت و همه چیزت خوب و زیباست و نیازی به جراحی نداری، اما اون بهش گفته که من خودم مشکلی ندارم اما شوهرم از هیکلم راضی نیست و من رو وادار به انجام این عمل کرده!) بنابر این، می بینیم که آثار مخرب قضیه و گرفتاری هاش با گذشت زمان و شدت گرفتن، چقدر بیشتر میشه...

5. خود ارضایی فقط در اسلام و ادیان ابراهیمی نهی نشده، بلکه حتی در مکاتب عرفانی شرقی هم منع شده (همونطور که کلی هم آیین و آموزه در رابطه با خویشتن داری جنسی، عدم وابستگی، رابطه ی سالم و غیره دارن این مکاتب). بنابر این، سر این قضیه نقطه نظر مشترکی رو می بینیم اونم از طرف افراد و اساتید معنوی که ریاضت کشیدن رو هم نهی می کنن (که در اسلام هم ریاضت کشیدن بیهوده محسوب شده و به صراحت رد شده) و در همه ی اینها، یک نوع عاقبت اندیشی دیده میشه که واقعاً ارزشش رو داره آدم به خودش بیاد، مراقب باشه، احتیاط کنه و راه درست رو انتخاب کنه.

6. صرفنظر از احساس گناه و اینکه خودارضایی گناه هست یا نیست (برا اونایی که معتقد نیستن و یا حداقل، شک دارن) این موضوع از نظر معنوی و اخلاقی، از زوایای مختلفی قابل تأمل و قابل بحثه.

حتی با این دیدگاه که خودارضایی هر کی، یه مسئله ی شخصی هست و به خودش ربط داره، با این حال، اینکه شما به عنوان یک زن یا مرد یه روزی متوجه این بشی که یه فردی با تصور شما در فکر و خیالش رابطه ی جنسی برقرار می کنه بدون اینکه شما خبر داشته باشین، یا حتی احساس و علاقه ی متقابلی بین شما باشه... معمولاً احساس خوبی در شما ایجاد نخواهد کرد، حتی اگه به اون طرف بابت این کارش حق بدین (به دلیل فشار جنسی و ...) و هر چند که اون طرف بابت این کار، قابل محاکمه هم نیست (چون قانون و قانون گذار به محتوای ذهنی و فکری انسان ها دسترسی نداره و در نتیجه خیلی نمی تونه کاری براش بکنه) اما به هر حال، ناخودآگاه احساس بدی به شما میده، و اینطور فکر و احساس می کنید که طرف شما رو فقط به شکل یه شیء و جسم جنسی می دیده (هر چند که در واقعیت شاید اینطور هم نباشه.

شاید واقعاً هم علاقه ی قلبی بهتون داشته باشه، و حتی شاید خودش هم از این بابت احساس خجالت زدگی بکنه که معمولاً در خیلی از افرادی که خود ارضایی می کنن، این احساس شرمندگی نسبت به فردی که در موردش خیالپردازی می کنن، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه وجود داره). در نتیجه، می بینیم که از نظر اخلاقی و آگاهی هم همچین خالی از عیب نیست، حتی اگه گناه نباشه یا اصلاً آدم اعتقادی به این حرفا هم نداشته باشه...

علاوه بر اون، نکته ی مهم دیگه ای که باید در نظر گرفت اینه که ریشه ی عمل، فکره. ذهن و فکر انسان به هر چیزی که مشغول شه و تکرارش کنه، معمولاً میره طرفش. بنابر این، خودارضایی به خصوص اگه با تخیّل روابط نامتعارف و ناسالم همراه باشه یا با رفتار های آزاردهنده، احتمال اینکه بعدها در زندگی واقعی و در روابط هم خودش رو نشون بده، زیاده...

7. و در ادامه ی نکته ی قبلی، این رو هم بایستی در نظر گرفت که هر مسیر و روند معنوی، نیازهای خاص خودش رو می طلبه که شاید حتی برا بقیه سخت و ناکارآمد باشه، اما با این حال برای شخصی که اون مسیر و هدف رو انتخاب کرده مؤثر و مهمه، درست مثل یه ورزشکار که تمرینات و رژیم غذایی خاصی رو با توجه به هدفش باید در پیش بگیره، در حالی که اون تمرین ها برای بقیه شاید مفید و اصلاً به درد بخور نباشه.

در سلوک معنوی و رشد و تعالی روحی انسان هم لازمه هایی هست که اگه رعایت بشه، خیلی بیشتر کمک می کنه و اگه رعایت نشه، حتی اگه جلوی رشد رو هم نگیره ولی کار رو خیلی سخت می کنه. به همین خاطر، می بینیم که در ادیان و مکاتب مختلف، خوردن یه سری غذاها به طور کامل نهی شده، و یه سری دیگه از غذاها هم مکروه اعلام شده و توصیه به دوری از اون هست.

در مورد خودارضایی هم که تقریباً در همه ادیان و مکاتب در کل دنیا نهی شده و توصیه به دوری از اون هست، قطعاً دلایل و انگیزه های خاص خودش رو داره که بعدش منجر به اتفاقات و تجربیات متفاوتی میشه که در هدفشون هست.

به همین خاطره که شاید بایستی در مورد خودارضایی و خیلی مسائل دیگه، بیشتر به جنبه های معنوی و اخلاقی توجه کنیم تا اینکه صرفاً مضرات جسمی قضیه و نگرانی های حاصل از اون رو در نظر بگیریم، هر چند که از اونجا که ما هم جسم داریم و هم ذهن و هم روح (که در مورد روح تعاریف و باورهای مختلفی هست ولی به هر حال اصل قضیه و ذات زندگی و تأثیر افکار و اعمال و اراده ی ما، برقراره) بنابر این لازمه به همه ی ابعاد وجودیمون توجه داشته باشیم و مراقبشون باشیم.

علم و تجربه هم که نشون داده جسم و ذهن خیلی بیشتر از چیزی که در ظاهر به نظر می رسه، بر همدیگه تأثیر دارن. بنابر این، میشه به نوعی این طور نتیجه گرفت که هر چیزی که ریشه ی فکری و ذهنیش ناسالم و نادرست باشه، می تونه بر جسم هم تأثیر منفی بذاره، و بر عکسش هم در مورد تأثیر ریشه ی جسمی هر امری بر ذهن و کل بدن صادقه (مثل تأثیر خوراکی که می خوریم، که هم بر جسم و هم بر ذهن تأثیرگذاره).

بنابراین دوری از خودارضایی، یا پرخوری، یا هر چیز بد دیگه ای که در ادیان و مکاتب و یا به طور کلی، در اخلاق و معنویات نهی شده، برا کسانی که معتقدن و پیرو اون دین یا مکتب هستن، مفید و ضروریه. اما حتی برای کسانی که اعتقادی هم نداشته باشن، یا شکاک باشن، یا حتی خیلی براشون مهم نباشه این چیزا، باز هم می تونه مفید باشه و ضرری نداره، مثلاً امتناع از مصرف گوشت خوک برای یه غیر مسلمون ضرری نداره! که بسیار مفید هم هست. و یا مثلاً ازدواج، رابطه ی متعارف و سالم و پایبندی، برای کسی که حتی عقاید لیبرال داره در مورد رابطه ی زن و مرد، خب ضرری نداره و هم چنان اصول، روند و نتایجش معلوم هست.

بنابر این می بینیم که وقتی از زوایای مختلف به قضیه نگاه می کنیم، برای هر کس با هر نظر و عقیده و بینشی، حقیقت و واقعیت سر جاشه! فقط بایستی اون رو خوب درک کنیم (حداقل تا حد ممکن) و هر کاری هم میخوایم بکنیم و هر تصمیمی که می گیریم، با توجه به همه ی این جوانب مختلف، مسئولیت پذیرانه و عاقبت اندیشانه باشه، اگه خوشبختی و رستگاری واقعاً برامون اهمیت داره!

*پی نوشت:
دوستان نظر دهنده، لطفاً جدی باشید، و هم چنین در نظر داشته باشید که ما نه قراره کسی رو به زور بفرستیم بهشت و نه قصد گمراهی کسی رو داریم! ما واقعاً میخوایم مسئله حل بشه، و به همین خاطر همه ی افراد با طرز تفکرهای مختلف می تونن نظراتشون رو بنویسن ولی لطفاً بدون تعصب، و هم چنین لطفاً بدون قضاوت و محکوم کردن دیگران به گناهکاری، بی دینی، عثب ماندگی یا انواع مختلف تهمت ها و قضاوت ها!

پیشاپیش از همراهی و همکاری شما، کمال تشکر رو دارم...


مرتبط :

تراژدی تلخ که میتواند برای هر مرد و زن منطقی اتفاق افتد (1)

تراژدی تلخ که میتواند برای هر مرد و زن منطقی اتفاق افتد (2)



آموزش گام به گام ترک خودارضایی در خانواده برتر


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
ترک خودارضایی (۱۲۷ مطلب مشابه)