به نام خدا

چندی پیش به صورت اتفاقی در قسمت آخرین نظرات پستی نظر منو به خودش جلب کرد. وارد که شدم با نظرات زیادی روبرو شدم که میخواستن با دعا کردن (نماز و نذر و نیاز و به صورت کلی دعا کردن) گره افتاده بر بختشون رو باز کنند. حالا در این راه یه عده تونسته بودن، یه عده هم چنان تلاش میکردن و عده ای هم ناامید از اینکه چرا بعد از این همه دعا و راز و نیاز با خدا همچنان مشکلشون ادامه داره و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده.

برای همین لازم دیدم این مقاله رو به صورت کلی در مورد دعا کردن بنویسم. هر چند میدونم بسیاری از شما به خوبی با نحوه­ی دعا کردن، آداب و شرایط اون و موانع استجابت دعا و اینکه نوع استجابت به چه صورتی خواهد بود اطلاع دارید اما برای یادآوری هم که شده خوبه که یکبار دیگه این موارد رو به خودمون متذکر بشیم تا در آینده بتونیم بهتر دعا کنیم و اگر دعاهامون مستجاب نشد سریع زبان به گله و شکایت باز نکنیم.

در لغت دعا به معنای صدا زدن و خواندن به صورت نیایش و طلب یاری و استمداد و حاجت خواستن است. و در اصطلاح اهل شرع طلب و درخواست بندگان از خدا یا هر چیزی که اسمش رو معبود میذارن برای رسیدن به حاجات و خواسته ها و برطرف کردن نیاز ها یا دوام داشته ها یا رفع نیاز ها و مشکلات است.

از اونجایی که ما مسلمان هستیم و دعاهای ما به درگاه خداوند یگانه ی مهربان هست پس از آیات و روایات و احادیث استفاده می کنیم تا بدونیم دعا باید به چه صورتی انجام بشه، شرایطش چجوریه، چه زمانی بهتره، چه دعاهایی برتر هستن، چجوری یه دعا مستجاب میشه اما دیگری نمیشه، چه ارتباطی بین اعمال ما و استجابت دعا و چه ارتباطی بین نحوه درخواست ما و استجابت اون دعا هست و بسیاری موارد دیگه از این دست که در ادامه بهش پرداخته میشه.

جالبه که بدونید دعا و نیایش در فطرت انسان قرار داره و یک امر کاملا فطری است. برای همین هر انسانی وقتی در شرایط سخت قرار میگیره که مشکلات و یا حوادث از همه سو بهش هجوم میارن در وجود خودش منتظر رسیدن کمک از جایی هست که خودش هم نمیدونه کجاست...!! و ناخودآگاه از درون درخواست کمک داره اما از کی...؟؟

اینکه از کی درخواست کمک دارند در انسان های مختلف میتونه متفاوت باشه و هر کسی بر اساس اعتقاد خودش ممکنه از کسی یا چیزی یا حتی حیوانی (مثل گاو پرست ها) درخواست کمک داشته باشه...!! اما اصل و مهم اینه که اون خواستنه در وجود انسان به صورت فطری و ذاتی وجود داره.

خداوند در مورد مشرکان مکه در آیه 38 سوره زمر می فرمایند: «وَ لَئنِ سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ الله» و اگر از آنها بپرسی چه کسی آسمان ها و زمین را خلق کرده؟ مسلما می گویند خداوند. این به این معناست که حتی مشرکان هم میدونستند که تنها کسی که میتونه در عالم معبود قرار بگیره خداوند است ولی برای اینکه حاجت بگیرن بت هایی ساخته بودن و اونهارو شریک خداوند می دونستند و میخواستند از طریق بت ها خواسته هاشون به خدا برسه و اجابت بشه...!!

"مجید " 95 "


مرتبط:

یک شب طلایی بجای چهل شب

اگه یک دعای مستجاب داشته باشید اون چیه ؟

برای حاجت های همدیگه دعا کنیم

30 راهکار عملی دعا کردن صحیح

چرا وقتی بارون میباره آدم دوست داره دست به دعا برداره؟!

دعا در حق دیگری زود مستجاب میشه

احساس میکنم چون گناه میکنم خدا دعامو مستجاب نمیکنه

عاقبت به خیر نشد کسی جز به دعای خیر پدر و مادر

اعمالی که باعث عدم استجابت دعا می شوند

مطمئن باشین که با دعا کردن هیچی عوض نمیشه !

دعا کردن در حق دیگری چقدر تاثیر داره در اون فرد ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه)