کنترل کلاس در مدارس پسرانه

عواملی که کنترل کلاس را برای معلمان سخت می کند :

1 - ضعف حافظه کوتاه مدت دانش آموزان و عدم درک خواسته های معلم :

ممکن است بارها و بارها شما به یک دانش آموز  بگویید زمانی که تدریس می کنم حرف نزن ، یا بدون اجازه از جای خود بلند نشو ، یا ... . ممکن است دانش آموز برای مدت کوتاهی به خواسته ی شما عمل کند اما یک دقیقه بعد دوباره همان کارها را تکرار می کند ! 

شما دوباره تذکر می دهید و آن دانش آموز هم دوباره می گوید چشم اما ... . یکی از اولین مواردی که در چنین مواقعی باید احتمال آن را داد  این است که این دانش آموز حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارد ، به بیان ساده تر فراموش می کند که یک دقیقه قبل چه قولی داده است . این نشان می دهد که چنین دانش آموزانی ذهن ناآرامی دارند ، برای رفع این مشکل باید با روش های خاص حافظه کوتاه مدت دانش آموز تقویت کنیم :

* داستان گویی  : چند شی را روی میز قرار دهید ، از دانش آموزان بخواهید 4 مورد را انتخاب کنند و داستانی بسازند که آن 4 مورد در داستان وجود داشته باشد . دانش آموز باید اسامی مورد نظر را گوشه ی ذهنش نگه دارد و در موقع لزوم از آن ها استفاده کند. 

* ایجاد ارتباط تصویری :

مثلا میوه ها و خواص آن ها – نام افراد و ویژگی های خاص منتسب به آن ها ، سوال و جواب های درسی – مثلا اولین سوره قرآن .

* استفاده از تصاویر 

روی مثلا 7 کاغذ کوچک می توان کلماتی را نوشت ، بعد آن ها را برای مثلا 1 دقیقه جلوی یک دانش آموز قرار می دهیم ، بعد از 1 دقیقه کارت ها را از او مخفی می کنیم و بعد از مثلا 10 ثانیه از او می خواهیم که بگوید چه کلماتی روی کارت ها نوشته شده بود ، یا از او می خواهیم کلمات که را به یاد می آورد بنویسید، یعنی با یک تیر دو نشان می زنیم ، هم تقویت حافظه کوتاه مدت و هم تقویت املا  .

* بچه ها را ترغیب کنید یادداشت برداری کنند .

شاید بتوان گفت یکی از بهترین روش های ایجاد تمرکز در دانش آموزان موقع تدریس همین است . 

* او را تشویق به حفظ شعر ، سوره های قرآن ، احادیث ، یادگیری هنر جدید و ... کنید 

2 - کنجکاوی

بعضی از بچه ها آرام و قرار ندارند چون نسبت به موضوعی کنجکاو هستند و تا کنجکاوی آن ها بر طرف نشده آرامش نخواهند یافت.

ممکن است یکی از همکلاسی ها ماجرای جالبی را در زنگ تفریح برای او تعریف کرده باشد که نا تمام مانده ، آن ماجرا چنان برای او جالب است که نمی تواند تا زنگ تفریح بعدی صبر کند . بنابراین شما باید بارها و بارها به او بگویید که به درس گوش کند!

شاید کتاب داستانی یا وسیله ای در نزدیکی او وجود داشته باشد و کنجکاو است که آن را ببینید و ... 

راه حل :  

*جذاب کردن تدریس تا حدی که درس برایشان جذاب تر از آن چیزی باشد که باعث کنجکاوی آن ها شده بود . 

تدریس خشک و بی روح جذابیتی برای بچه ها ندارد. بنابراین طبیعی است که بعضی از دانش آموزان خود را مشغول کارهای جذاب تری بکنند . 

*قبل از شروع تدریس به بچه ها چند دقیقه فرصت دهیم تا اگر کاری دارند یا چیزی را می خواهند به دوستشان بگوید ، در مدت تعیین شده به خواسته ی خودشان برسند و نظم کلاس را موقع تدریس به هم نزنند . 

3 - جلب توجه 

بعضی از بچه ها ممکن است نظم کلاس را به هم بریزند ، دیگران را اذیت کنند و ... تا دیده شوند ! حتی حاضرند عواقبش را هم بپذیرند . 

راه حل : فرصت دادن به آن ها برای خودنمایی و ابراز وجود با استعداد هایی که دارند . تشویق آن ها بعد از پیشرفت های تحصیلی و رعایت نظم 

4 - عکس العمل های ناخودآگاه

باید قبول کنیم که بعضی از رفتارهای بچه ها ناخودآگاه است . بعضی از رفتارها ناشی از عادات آن هاست . مثلا دوستش قصد دارد از پای تابلو به سمت میز خود حرکت کند ، اون بدون لحظه ای فکر پای خود را جلوی او قرار می دهد تا زمین بخورد . او به چنین کاری عادت کرده ، و قصد نداشته سر کلاس آن را انجام دهد منتهی طبق عادت چنین کاری کرده و ما نباید فکر کنیم او عمدا چنین کاری کرده .

راه حل : 

به او بگویم تو باید این عادت را تا یک ماه آینده فراموش کنی ، این خواسته را باید جایی که همیشه جلوی چشمش قرار دارد بنویسیم .

5 - انتظار از بچه ها در ارائه بازخورد در سطح بزرگسالان

باید قبول کنیم که بچه ها مثل بزرگسالان نمی توانند خواسته های ما را عملی کنند ، وقتی حرف ما را گوش نمی کنند ، درس نمی خوانند و ... باید به این توجه داشته باشیم که آن ها کودک هستند و باید با زبان کودکانه خواسته های خود را مطرح کنیم و سطح توقع خودمان را پایین بیاوریم .

راه حل :

دانش آموزی داریم که روی رفتار خود کنترل ندارد ، در واقع هر جا شری بر پا شود نام او می درخشد ! 

باید با صحبت کردن و تعریف داستان های عبرت آموز او را نسبت به عواقب کارهایی که می کند آگاه کنیم . طبیعتا در مدرسه اتفاق هایی می افتد که خواه ناخواه پای او گیر است ، باید از فرصت استفاده کنیم و به او بگوییم که حتی اگر تو آن کار را انجام نداده ای ، اما چون سابقه ی بدی داری باید از خودت رفع اتهام کنی .

6 - توقع نابجا از پسران در رفتار دخترانه داشتن

از پسران توقع دختر بودن نداشته باشیم . 

ما همکاران آقا که شاگرد پسر داریم ، وقتی برای دیدارهای کاری به مدارس دخترانه سر می زنیم  اولین نکته ای که نظر ما را جلب می کند نظم ، آرامش و مودب بودن دانش آموزان است ! قبلا حسرت داشتن چنین دانش آموزانی را داشتم ! اما بنده باید بپذیرم که شاگردانم پسر هستند نه دختر !

بعضی از همکاران که شاگرد پسر دارند ممکن است انتظار داشته باشند که دانش آموزان شان منظم ، آرام و مودب باشند ، باید به آن ها گفت ، از پسران انتظار نداشته باشید که دختر باشند . پسر ویژگی های خاص خودش را دارد ، فقط باید مواظب بود که از حد نگذرانند .

7 - پیش داوری و سوء ظن داشتن نسبت به دانش آموزان ناسازگار

معلم نباید نسبت به یک دانش آموز دیدگاه بدی در ذهن داشته باشد ، در واقع به قول یکی از همکاران بازنشسته ، از هر کس باید بر اساس سطح فکر خودش انتظار داشته باشیم .  ذهنیت ما نسبت به عمل بدی که یک دانش آموز 11 ساله انجام می دهد نباید مساوی با همان ذهنیتی باشد که در مقابل عمل یک انسان بزرگسال داریم .

 8 - عدم توانایی بچه ها در اولویت دادن به مسائلی که با آن ها مواجه می شود .

باید به بچه ها یاد بدهیم که مسائل خود را اولویت بندی کنند . مثلا رعایت نظم کلاس و جلوگیری از حواس پرتی همکلاسی ها موقع تدریس معلم ، باید برای آن ها بالاترین اولویت را داشته باشند . 

به آن ها یاد بدهیم که نباید به خاطر مسائل کوچک ، نظم کلاس را موقع تدریس معلم به هم بزنند . به آن ها یاد بدهیم که اگر می خواهند چیزی به همکلاسی خود بگویند ، صبر کنند تا تدریس معلم تمام شود . 

9 - ندادن فرصت به دانش آموزان برای انجام کارهای ضروری

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود بعضی از دانش آموزان حین تدریس با انجام اعمالی مثل حرف زدن ، بلند شدن از روی میز ، اجازه گرفتن های غیر ضروری و ... ، حواس بقیه را پرت کنند و تلاش شما را در ایجاد انگیزه و تمرکز در دانش آموزان بر باد دهند ، این است که معلم به محض ورود به کلاس و یا به یک باره می خواهد تدریس را شروع کند ! غافل از این که صحبت های دانش آموزان با هم تمام نشده ، مداد فلان دانش آموز نوک ندارد، آن یکی پاکن خود را گم کرده ، یکی دیگر تشنه است و ...

در چنین شرایطی طبیعی است که نظم کلاس موقع تدریس به هم بخورد . می توان قبل از شروع تدریس 5 دقیقه به بچه ها وقت بدهیم تا هر آنچه را که لازم می دانند انجام دهند ، از تراشیدن مداد گرفته تا نهایی کردن قول و قرارهای زنگ تفریح برای بازی . 

10 - نگذارید بچه ها عصبانی و ناراحت شدن شما را ببینند

ممکن است شما دانش آموزی داشته باشید که به هر دلیلی از شما راضی نیست ، در دنیای کودکی خود برای اذیت کردن شما نقشه ای طراحی می کند . حالا هر چقدر شما عصبانی تر شوید او بیشتر احساس رضایت خواهد کرد . 

بنابراین به هیچ وجه در مقابل بی انضباطی های دانش آموزان اخم نکنید ، فرقی نمی کند که آن رفتار عمدی بوده یا غیر عمدی . در هر صورت نباید دانش آموز بی انضباط به این نتیجه برسد که می تواند شما را عصبانی کند .  اگر به دام چنین دانش آموزانی گرفتار شوید ممکن است در اوج عصبانیت کاری بکنید که سوژه ی رسانه ها شوید ! آن همکار بخت برگشته ای که باعث شده بود ، دانش آموزش مداد را زیر پوست سر خودش جای دهد ، اسیر یک پیش داوری و عصبانیت خود شد . متاسفانه رسانه ها فقط نتیجه ی اتفاقات تلخی که برای معلمان رخ می دهد را می بینند ، کدام رسانه تا به حال آمده و تحقیق کرده که چرا بعضی از معلمان دست به انجام چنین کارهای ناخواسته ای می زنند ؟!

شما برای اصلاح رفتارهای یک دانش آموز بی انضباط 1000 بار تذکر بدهید ، 10 ساعت با او حرف بزنید ، بارها و بارها او را از کلاس اخراج کنید و ... ، کسی این ها را نمی بیند ، اما امان از روزی که شما بعد از تلاش های زیاد کنترل خود را از دست بدهید و خونی از بینی دانش آموزی خارج شود ، در عرض چند ساعت در فضای مجازی مشهور به یک معلم بی مسئولیت ، بی رحم ، و ... خواهید شد . 

بنابراین عصبانی نشدن را ملکه ذهن خود قرار دهید . هر جا دیدید امکان دارد عصبانی شوید ، آن دانش آموز را از کلاس اخراج کنید ، اگر از کلاس بیرون نرفت که احتمالش هم هست ، خودتان از کلاس خارج شوید . چون نه مدیر و نه اداره ، امکان پشتیبانی از اعمالی که در مواقع عصبانیت انجام داده اید را ندارند.

11 – عدم ترس از عواقب رفتارهای غلط

دانش آموزان می دانند که معلم در برابر رفتارهای غلطی که از آن ها سر می زند به غیر از نصیحت ، اخراج از کلاس و ... کاری نمی تواند بکند .

راه حل :

وارد شدن از در دوستی ، اطلاع به والدین ، کم توجهی به آن ها و ... کارهایی هستند که می توان رفتارهای غلط بعضی از دانش آموزان را اصلاح کرد .  

موفق باشید

نکته : محتوای پست جایگزین شده و تعداد نظرات اعلام شده مخفی شده اند. بنابراین در این پست هیچ نظر فعالی وجود ندارد .


مرتبط:

نمره دادن در روش توصیفی مدارس ابتدایی چه مدلیه؟

فراخوان برای تشکیل گروه وبلاگی فرهنگیان در خانواده برتر


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه) مدرسه خانواده برتر (۲۳ مطلب مشابه)