سلام

بی اعتماد بودن با بدبین بودن فرق داره، یک جامعه می تونه مردمان بی اعتماد امّا خوشبین داشته باشه، مثلاً شما به همسایه جدید تون بی اعتمادید و بهش کلید انباری تون رو نمی‌دید ولی دلیل نمی شه که توی جزئی‌ترین موارد، نسبت به او ظن بد داشته باشید (مثلا اگه سرقتی از همون انباری انجام شد)، پس وقتی میگم بدبین، منظورم نداشتن اعتماد نیست.

اتفاقاً بی اعتمادی می تونه حتی خوب هم باشه، مثلاً من، در دانشگاه، به جز اون افرادی که دیگه خیلی با هم راحتن، به دفعات بالا دیدم، وقتی قصد سوال کردن (فقط سوال کردن) از دختری رو دارید، اون دختر یا جا می خوره یا میترسه یا گارد می گیره و یا با نهایت بی حوصلگی پاسخ سرسری میده، و اگه یک سوالت دو سوال بشه که دیگه هیچی ...، این رفتار رو به کرّات جاهای دیگه هم دیدم.

یک بار زنگ زدم به رستورانی، و منشی اون خانم بود، پرسیدم قیمه دارید؟، گفت بله، گفتم با گوشت گوساله ست یا گوسفندی (چون من از گوشت گوسفندی بدم میاد) گفت گوساله، بعد خواستم بپرسم با بادمجان هست یا سیب زمینی، و قصدم سفارش بود، گفت سریعتر سفارش بدید وقت نداریم!، تعجب کردم. این چه طرز برخورد با مشتری بود؟، ضمناً من همه جا شعائر ادب رو رعایت می کنم و تا حالا به کسی جسارتی نکردم.

یکی از دوستان من که در موج مهاجرت‌ها به کانادا رفته، تعریف می‌کرد اینجا حتی در روزهای عادی هم مردم میخندن، توی خیابون، تاکسی و همه جا بی دلیل به هم میخندن، و با خودم گفتم، فکر کن فردا تو به یک خانمی با خدای نکرده فقط لبخند بزنی.

یا اصلاً یک دختر به یه پسر لبخند بزنه، صد نوع فکر به ذهن ما میاد جز اینکه شاید اون لبخند، صرفاً فقط یه لبخند بوده، این میزان از خشم و عصبانیت ناشی از چیه؟، مردمی که وقتی یک سوالت دو سوال بشه، با شما برخورد بدی دارن چرا حرف از آزادی می‌زنند و نقاب ضد توتالیتر بودن می گیرن؟ 

من فکر نمی‌کنم دلایل همه این رفتارها بحث مالی باشه، شاید مثلاً نوع تغذیه یا هوای آلوده هم بی تاثیر نباشه، چیزی که مسلمه، یک موج بزرگ بدبینی در جامعه ست، به عنوان آزمایش، تصور کنید موتور سیکلتی از کنار شما در پیاده رو می گذرد.

وقتی شما صدای موتور را بشنوید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند، احتمالاً کیف قاپ بودن طرف است. این متأسفانه واقعیته، و ما، یا افراد نُرمال، چه گناهی کردن که توی این کشور به دنیا اومدن و مجبورن افراد عصبی رو تحمل کنند؟ 


مرتبط:

نظر شما راجع به این توافقنامه ی هسته ای چیه؟

در هوای آلوده چیکار کنیم زنده بمونیم؟!

چرا انقدر گرونی بیداد میکنه؟

چطوری زندگی خوبی داشته باشیم اما تحت سلطه استعمار نباشیم؟

یه ملت چطور می تونه بدون جنگ و خونریزی به مرحله دمکراسی برسه؟

تازه میفهمم وقتی میگن ایران امنیت داره یعنی چی!

به جای تظاهرات بیهوده، فکر کار جهادی و اصلاح حقوقی باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تقویت روابط اجتماعی (۸۶ مطلب مشابه)