توجه داشته باشید آماری که میدیم میانگین رو در نظر گرفتیم . 
1 – دخترها زودتر از پسرها به بلوغ عقلی می رسند .
خوبه بدونید یه دختر یک و نیم روزه ، از نظر درک دنیای اطرافش ، در حد یه پسر سه ماهه است !!! یه دختر خانم 20 ساله به لحاظ ادراکی ، برابری می کنه با یه پسری که بین 25 تا 27 سال سن داره !
خانم ها زودتر به بلوغ عقلی می رسند . این اختلاف سن در ازدواج باعث میشه که ما هم سطح بشیم . خانمی که با یه پسر بزرگتر از خودش ازدواج می کنه ، می تونه در کنار شوهرش خوب زندگی کنه . ولی وقتی یه دختر با یه پسر هم سن ازدواج می کنه ، چند سالی به لحاظ عقلی از اون آقا جلوتره . یه اتفاقی می افته . خانم همیشه فکر می کنه بیشتر از آقا می فهمه . همیشه فکر می کنه لازمه به آقا تذکر بده . چند بار بگم حوله خیس رو روی مبل نذار ؟ چند بار بگم از دستشویی میای بیرون چراغ رو خاموش کن ؟ چقدر بگم با کفش روی فرش نیا ؟ ...
آقا احساس میکنه زن نداره ! یه مامان دیگه پیدا کرده ! و این مامان بازی ، آقا رو دچار عصیان ، کج رفتاری ، اعتراض و کج خلقی می کنه . آقا میگه من زن نگرفتم که صبح تا شب بهم تذکر بده ، همون مامانم بس بود !
2 – خانم ها به لحاظ جسمی زودتر از آقایون شکسته میشن و پوست شون دچار چین و چروک میشه . زودتر از قیافه می افتن چون پوست اونا نازک تره . 

اگه خانم و آقا همسن باشن ، با توضیحاتی که داده شده ، ممکنه خانم ، دل آقا رو بزنه ! حالا اگه یه مردی ، مررررد باشه اصلا به این چیزها فکر نمی کنه . ولی خب اومدیم یه مردی نامرد بود ! اون وقت خانم دلش رو می زنه . می خواد دنبال یه کسی بره که پوستش صاف تره . شاداب تره .
ولی وقتی خانم سنش کمتره ، خب دیرتر به جایگاهی میرسه که شادابی پوستش رو از دست بده .
3 – خانم ها در سنین بالا قادر به تامین نیازهای جنسی آقایون نیستند . فعالیت هورمونهای جنسی خانم ها از 50 سالگی به بعد کاهش پیدا می کنه . بنابراین تمایل جنسی اونا کم میشه . کمتر به دنبال رابطه ی جنسی هستن . ولی آقایون 200 سال هم عمر بکنن ، سرپا هستند !!! البته هر چه سن بالاتر بره طمع اونا کمتر میشه ولی تا آخر عمر نیاز دارند . خب وقتی خانم سنش کم تر باشه دیرتر به جایگاهی می رسه که میل جنسی اون کاهش پیدا کنه .
خانم 18 سال  آقا 24 سال ، خانم تا بخواد به 50 سالگی برسه ، با 6 الی 7 سال اختلاف سن ، آقا هم افتاده توی سرازیری که نیاز جنسی در اون کم رنگ تر میشه .

فاصله ی سنی لازم برای ازدواج همون فاصله سنی بلوغ جنسی بین دختر و پسر هستش . به طور میانگین 5 تا 7 سال . اگه اختلاف سنی بیشتر از این باشه توصیه نمی کنیم . چرا ؟
چون در تمایلات اون دو نفر اختلاف وجود داره . مثلا تمایلات جنسی ، اختلاف در دید ، نیازها ، هیجان ها ، سلیقه ها ، خواسته ها و ... . اختلافات به حدی هست که انگار از دو نسل متفاوت هستند . اگه اختلاف کمتر از این هم باشه باز توصیه نمی کنم .
بر اساس آمار رسمی ثبت احوال کشور ، در سه ماهه اول سال 86 ، در حدود 11 درصد از ازدواج های ثبت شده ، اختلاف سنی بین زوج و زوجه صفر بوده است . یعنی زن و مرد با هم همسن بودند . که این رقم در سه ماهه اول 87 به حدود 12 درصد افزایش یافته است .
نرخ طلاق در این گروه ، که اختلاف سنی زوج و زوجه صفر است در سه ماهه اول 86 ، حدود 10 درصد بوده که در سه ماهه اول 87 به 12 درصد افزایش پیدا کرده است . سال که رفته جلو طلاق در هم سن ها افزایش پیدا کرده . در حالی که آمار ازدواج اونا هم بیشتر شده . نمی دونم دختر و پسر چه اصراری دارن که با هم سن ازدواج کنن.
بریم آمار ازدواج هایی رو بررسی کنیم که دختر 1 سال بزرگتر بوده . تعداد ازدواج های سه ماهه اول سال 86 ، حدود سه و نیم درصد بوده ، که در سال 87 به سه و هشتاد و هفت درصد افزایش پیدا کرده . در مورد طلاق های این دسته هم آمار ازدواج و طلاق سال 87 نسبت به سال 86 افزایش پیدا کرده . به طور خلاصه هر چه سن دختر بالاتر بوده ، آمار طلاق هم بیشتر شده . بنابراین چنین ازدواج هایی رو اصلا توصیه نمی کنم .

هر چه به سن 30 سال نزدیکتر میشیم ، این اختلاف سنی می تونه کمتر باشه . مثلا اگه یه آقای 28 ساله می خواد ازدواج بکنه ، می تونه با یه خانم 26 یا 27 ساله ازدواج کنه . یعنی اختلاف سن بین 2 تا 3 سال .
در 30 سالگی توصیه می کنیم لطفا با همسن خودتون ازدواج کنید . از 35 سالگی به بعد التماس می کنیم !!! جووون مادرتون با هم سن ازدواج کنید !!!
پس این جوری نیست که یه پسر 29 ساله بره به خواستگاری یه دختر 22 ساله ، بگه فرهنگ گفته 5 تا 7 ،‌منم از 7 خوشم اومده !!! تو که شدی 29 سال دیگه به دنبال یه 27 ساله بگرد . پس از 30 سال به بعد برید با همسن خودتون ازدواج کنید . چون بلوغ عقلی در 35 سال کامل میشه .


تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


مرتبط:

اختلاف سن در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

تجربیات شخصی متاهلین در بحث اختلاف سن در ازدواج

اهمیت اختلاف سن در ازدواج



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه)