کُفویَت یعنی چی ؟ یعنی تناسب داشتن . یعنی این با اون تناسب داره ؟ متناسب هستند یا نه ؟ با هم جور درمیان یا نه ؟ سنخیت با هم دارن یا نه ؟ سازگاری دارن یا نه ؟این یعنی کُفویُت .
کفویت به معنی این نیست که عین هم باشند . شباهت نه ، تناسب ! بعضی ها میگن کفویت زیاد مهم نیست . پرواز برای اوج گرفتنه ، بالا رفتنه . یه پرنده رو در نظر بگیرید یه بالش بال عقابه ، یه بالش بال گنجشک ! این تناسب نداره . نمی تونه پرواز کنه . کفویت یعنی این که دو تا بال مثل هم باشند .
پیامبر فرمودند از هم کفوتون دختر بگیرید . با هم کفو خودتون ازدواج 
کنید . بعضی ها میان میگن که ، ما در صدر اسلام ازدواج هایی داشتیم که با هم کفویت نداشتند . چرا رسول الله رفت با خانم خدیجه ازدواج کرد ؟ چند سال بزرگتر بود خانم ؟  15 سال ! دوست من ، یه خانمی با من صحبت می کردند که بزرگتر از آقا بودند  . می گفتند خانم خدیجه ! من گفتم نمی دونم شما خانم ها چرا تا سن تون میره بالا اولگوتون میشه خانم خدیجه ؟!
خانم خدیجه خیلی رفتارهای دیگه هم داره . فقط همین یکی ؟ بزرگتر بود ؟ ما در صدر اسلام ازدواج هایی داریم که لطفا اون ها رو برای خودتون نخواید الگو بکنید در این زمینه ی خاص . مثلا پیامبر با کسی ازدواج می کنه که سال ها از خودش بزرگتره . می دونید ما چند تا امام معصوم داریم که با کنیز ازدواج کردند ؟ 

کنیزی که شده مادر امام معصوم بعدی . امام جعفر صادق علیه السلام ، امام موسی کاظم علیه السلام ، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام   همگی با کنیز ازدواج کردند .
داستان اونا با من و شما خیلی فرق می کنه . امام باید به کسی ازدواج می کرد که پاکترین زن کره ی خاکی بود . بهترین زن عالم باید میشد شریک امام ،‌ که لایق مادر امام بودن باشه .
خب قطعا بهتر از اون کنیز زنی روی کره زمین نبوده . کنیز بودن که عار و ننگ نیست . مرتبه ی ایمانی که اون کنیز داشته بقیه نداشتند . پس نگید چرا اون امام این جوری ازدواج کرد و ... ! اون مورد ، مورد خاص بوده باید بهترین فرد کره زمین شریک زندگی رسول الله می شده . یقینا خانمی بهتر از خانم خدیجه نبود . پس لطفا تو بحث کفویت ، تند تند نگید چرا رسول الله ؟ چرا چرا ؟! هیچ ارتباطی به من و شما نداره .
جاهای دیگه باید الگو بگیریم که بهتون میگم . خدا در قرآن سوره بقره آیه ی 187 می فرمایند : زن و شوهرها برای هم لباس هستند . تو لباس اونی ، اون لباس توست . خب ما وقتی لباس می خریم یه چیزهایی رو رعایت می کنیم . یکیش اینه که متناسب با اندام ما باشد . متناسب با شخصیت من . من اگه رئیس یه اداره باشم ،‌فردا صبح با رکابی نمیرم سر کار . به به کارمندای محترم !
این تناسبی با من نداره . ازدواج همینه . باید با کسی ازدواج بکنی که متناسب با تو باشد .
تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ


مرتبط:

اولین و دومین معیار برای ازدواج ، ایمان و اخلاق

چهارمین معیار برای ازدواج ← اصالت خانوادگی

چه جوری باید معیارای ازدواج مون رو به طرف مقابل بگیم

جمع بندی معیار های ازدواج

بحث در مورد اصالت خواستگار



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) کفویت در ازدواج (۱۶ مطلب مشابه)