کفویت اعتقادی به دو دسته تقسیم میشه :
کفویت دینی و کفویت مذهبی
کفویت دینی یعنی با کسی 
ازدواج کنید که تناسب دینی باهاتون داشته باشه . ما توصیه نمی کنیم ازدواج مثلا یه مسلمان با مسیحی رو . کاری نداریم که از نظر شرعی اصلا اجازه نمیدن . ولی ازدواج با کسی که دین و آیینش با شما تفاوت داره ، ازدواج نامناسبی هستش . این می خواد بره مسجد اون می خواد بره کلیسا . این می خواد بره برای امام حسین سینه بزنه اون می خواد بره پیش پدر مقدس پاکش کنه . اصلا به هم نمی خورید . این میشه کفویت دینی ، یعنی کسی که دینش با من یکسان باشه .
دومین کفویت اعتقادی ، کفویت مذهبی هستش . من دیدم که دوستان شیعه و سنی می خوان با هم ازدواج کنن . هیچ ایرادی دینی نداره که یک سنی با شیعه ازدواج کنه . می تونن ازدواج کنن . ولی حواستون باشه که ما ، توی راز و نیازها و عبادتمون ، توی نحوه ی عباداتمون ، توی آیین ها و مراسمات مون خیلی با هم متفاوت هستیم . بالاخره اون دوست عزیز ، بزرگوار و محترم سنی وقتی می خواد وضو بگیره ، می خواد از این وری وضو بگیره ، این دوست عزیز  بزرگوار و محترم شیعه می خاد از این وری بگیره . اون می خواد دست بسته نماز بخونه این یکی دست باز . زن و شوهر هم هستید . این به اون گیر میده اون به این ! . 

توی تربیت فرزند ، به مساله می خوریم چون این دوست مقید به یه سری از روایات و مسائل خودشه ، این مقید به یه سری مسائل دیگه . کفویت مذهبی یعنی این که به دنبال ازدواج با کسی که مذهبش با شما فرق داره نباش .

آیا این دو نفر از نظر دینی و اعتقادی هم کفو هستند :
سوال از آقا :
شما چقدر جلوی دختر خاله و دختر عمه راحت هستید ؟ مثلا با هم دست میدید ؟ خیر
ممکنه دختر خاله و دختر عمه جلوی شما بی حجاب باشند ؟ بله
اگه یه عروسی مختلط باشه ، شرکت می کنید ؟ مثلا عروسی خواهرتون ؟ سعی می کنم شرکت نکنم مگر این که مجبور باشم .
نماز می خونید ؟ بله
شده تا حالا حالش رو نداشته باشید ؟ بله . ولی خوندم .
اهل مسجد رفتن هستی ؟ حالا نه همیشه ، گاهی ؟ بله
سوال از خانم :
شما ممکنه با پسر خاله ، پسر عمو ، پسر دایی و پسر خاله دست بدید ؟ نه
جلوشون ممکنه بی حجاب باشید ؟ نه . حداقل سه چهار سالی یک بار
اگه یه عروسی مختلط باشه ، شرکت می کنید ؟ قبلا شرکت می کردم . الان نه
نماز می خونید ؟ بله
شده تا حالا بگید حالش رو ندارم ولش کن  بعدا می خونم؟ یه مدت یکی در میون می خوندم . الان اگه حالش رو هم نداشته باشم می خونم .
شما مسجد میرید ؟ مدام نمیرم ولی ممکنه نرسم برم خونه برم مسجد نماز بخونم .
وقتی میگیم تناسب ، یعنی در 70 درصد موارد با هم نزدیک باشن . صد در صد نه . آیا این دو نفر از لحاظ دینی با هم تناسب داشتند یا نه ؟‌

کفویت نگرشی :
یه موضوعی رو می خوام طرح بکنم . اصلا هم نمی گم که این موضوع اعتقاد من هست یا نه . شماها فرض کنید این چیزی که میگم اعتقاد من هست . این موضوع رو من میگم . هر کسی با حرف من مخالف هست . دستش رو بلند می کنه میگه من مخالفم .
من فکر می کنم خیلی زشت بود که آقای اوباما وقتی رئیس جمهور آمریکا شد ، گفت که ، انتخاب سگ دخترم ،‌از وزیر بازرگانی سخت تره  .
کسی هست که یه نظر دیگه ای داشته باشه ، بگه نه این جوری هم نیست ؟
نظرات حضار :
1 - به نظر من شاید آقای اوباما این عقیده رو داشته که دخترش براش مهم تره .
2 – در فرهنگ آمریکا ،‌سگ یه جایگاه ویژه ای داره . بنابراین چیز مهمی نیست .
3 – برای اوباما این یه باوره  و نظره . به نظرش احترام میذارم .
4 – در مورد کشوری دارید صحبت می کنید که تمام ساختارهاش مشخصه . برای همین انتخاب کردن وزیر بازرگانی بسیار ساده است .
5 – فکر می کنم این یه نظر شخصی نباشه چون در زمان بوش هم همین طور بود برای انتخاب سگ یه پروسه ای طی شد . من فکر می کنم این یه قسمتی از سیاست سیاستمداران آمریکایی که به یه دلیلی به سگ اهمیت میدن .

من فکر می کنم که یعنی چی یه عده تو خونه هاشون ماهواره داره ؟ این بی تربیتی ها چیه ؟ خب خجالت بکشن !
کسی حرف منو رد کنه که میشه به این دلیل آنتن ماهواره داشت .
نظرات حضار :
1 – به نظر من از هر چیزی میشه خوب استفاده کرد هم بد . ماهواره کانال خوب داره ، کانال بد هم داره .
2 – به جای این که جوون ها سی دی سی دی آهنگ ها رو بگیرن گوش بدن ، ماهواره می بینن . من هم با حرف قبلی موافقم .
3 – به نظر من یه آزادی کامله ، هر کسی می خواد استفاده کنه و به کسی هم ربطی نداره . می تون هم خوب باشه و هم بد .
4 – آنتن ماهواره با فرهنگ ما ایرانی ها جور نیست . ماهواره مثل یه چاقوی دو لبه می مونه . می تونه میوه پوست بکنه یا دل بترکونه !
آنچه در مورد آقای اوباما و آنتن ماهواره گفتم اصلا معلوم نیست ، نظر من این هست یا نه ، نظر من مال خودمه ، نظر شما مال خودتونه . موضوع اینه ، اگه من هنوز پافشاری کنم روی این چیزی که گفتم . نه من هنوز هم میگم که اوباما بی خود کرد اون حرف رو زد . من هنوز هم میگم که هر که آنتن ماهواره داره بی تربیته .
آیا من با دوستانی که نظرشون رو گفتند ، آیا در نوع نگرش مون به هم شبیه هستیم ، نزدیکیم ، متناسبیم ؟ 
این میشه کفویت نگرشی . با هم ازدواج می کنن ، بعد آقا یا خانم اصرار می کنه که آنتن ماهواره بیاره تو خونه ، اون یکی مخالفه . این میگه من آنتن میارم اون میگه وسیله ی فساده ، این میگه تو خودت یه چیزیت میشه ، این میگه اگه بیاری میرم خونه بابام . به خاطر عدمم تناسب در نوع نگاه به زندگی ، اینا به تیپ و تاپ هم میزنن .
اینایی که میگم افسانه نیست . تو تهران مورد مشاوره داشتم ،‌که به خاطر آنتن ماهواره که خانم مخالف و آقا موافق بودند . خانم قهر کرده بود رفته بود خونه ی باباش . می گفت تا آقا نیاد بگه من اشتباه کردم ، آنتن رو هم خرد نکنه بر نمی گردم . همون اول می تونیم یه بررسی هایی بکنیم که بعد دچار چالش نشیم .
رفتار ما نشون میده که نوع نگرش ما چگونه است . چون رفتار ما ناشی از نگرش ما به زندگی است . خانم محترم اگه دیدی آقا پسره ،‌وقتی خوهرش حرف میزنه ، بر می گرده و با تندی نگاهش می کنه ، احتمالا نگاه این آدم به جنس زن ، نگاه پستی هستش . فردا ممکنه به تو هم همین گونه نگاه کنه .
نگو به خواهرش این جور نگاه کرد . این آدم مشکوکه ! آقای محترم اگه دیدی خانمت با پدرش تند حرف می زنه ، این یه نگاه به زندگی است . یعنی من به خودم اجازه میدم حرمت پدرم رو بشکنم . ایرادی هم توش نیست  . احتمالا فردا حرمت تو رو هم میشکنه ! اینا خیلی مهمه .
تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ یا حذف و اضافات


معرفی انواع کفویت های لازم برای ازدواج :

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ادراکی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اقتصادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت فرهنگی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ظاهری

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت سیاسی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت شخصیتی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) کفویت در ازدواج (۱۶ مطلب مشابه)