از کجا بفهمیم یه فرد به بلوغ اقتصادی رسیده یا نه ؟
1 - این مورد مخصوص آقایون هستش .آیا میل و توان کار کردن داره ؟ آیا تلاشی می کنه که حداقل بخشی از  نیازهای مالی خودش رو تامین بکنه ؟
پسر دانشجویی که بابا خرجش رو میده و آویزون اونه ، به بلوغ اقتصادی نرسیده . یه پسر دانشجوی دیگه باباش خرجش رو میده ولی ، روزی یه ساعت میره جایی کار می کنه . چیزی هم نمی گیره . ماهی 50 تومان به خاطر این روزی یه ساعت  حقوق می گیره . همه می دونیم که با این 50 تومان نمیشه هیچ کاری کرد ، نمیشه که با 50 تومان زن داری کرد . مهم اینه که پسر دومی عُرضه ی کار کردن داره ولی اولی نداره .
یه دانشجو میره روی در و دیوار کاغذ می چسبونه ، تدریس درس ریاضی دبیرستان توسط دانشجوی دانشگاه فلان ... . این آدم میگه من عرضه ی کار کردن دارم .
دختر خانم ! 

یه خواستگار برات میاد . خونه داره ،ماشین داره ، لوازم زندگی هم نمی خواد میگه همه چی دارم پاشو بیا زندگی کن . ولی همه ی این چیزها رو بابا داده !!! چنین کسی اصلا قابل اعتماد نیست . چون اگه باباش فردا افتاد مرد . اگه بابا به هر دلیلی تصمیم گرفت از بچه اش حمایت نکنه ، شازده ای که آویزون باباتی حالا بگو می خوای چکار کنی ؟ !
طرف یه کارمند ساده است . ماهی 400 تومان حقوق میگیره . نه خونه داره ، نه ماشین داره ، نه امکانات داره  . در چند سال اخیر خورده خورده جمع کرده 4 میلیون توی بانک پس انداز کرده  . این برای 
ازدواج قابل اعتمادتر از اون آویزون باباست ! چون این عرضه ی کار کردن داره .
یکی هست پیش بابا کار می کنه . آیا این به بلوغ اقتصادی رسیده ؟
این که پیش بابا کار می کنه سندی نیست که بگیم به بلوغ اقتصادی رسیده یا نه . یه وقتی هست پسره الافه . بابا از توی کوچه ، جلوی تلویزیون و ... اینه جمع کرده !!! بیا مغازه بغل دستم کار کن !
چنین کسی به بلوغ اقتصادی نرسیده چون جمعش کردند . یه موقع پسره می خواد کار کنه . کجا کار کنم ؟ کی بهتر از بابا . مغازه داره حی و حاضر . اینم پا به پای بابا کار می کنه . اصلا بعضی مواقع می بینیم این پسره است که داره بابا  رو جمع می کنه . چنین کسی به بلوغ اقتصادی رسیده .
گام اول در بلوغ اقتصادی اینه که بفهمیم طرف توان و عرضه ی کار کردن رو داره یا نه .

2 – کسی که به بلوغ اقتصادی رسیده در زندگیش هدف اقتصادی داره . هدفمند زندگی می کنه . وقتی داری باهاش صحبت می کنی میگه :
این ماهی 400 تومانی که دریافتی دارم ، هر ماه 20 تومان میذارم کنار ، می خوام به 6 میلیون که رسید بذارم بانک مسکن . یک سال بعدش می خوام وام بگیرم 6 میلیون .  این 9 میلیون رو می خوام ... ! مهم نیست چیزی که داره میگه کوچیکه یا بزرگ ، مهم اینه که این آدم دید اقتصادی داره . هدفمند زندگی می کنه .
ازش بپرسند که بگو ببینم تو برای آینده ات چه کار می خوای بکنی ؟  میگه می خوام کار کنم !!! چنین کسی به بلوغ اقتصادی نرسیده .

3 – آیا هنر مدیریت درآمد رو داره ؟
یه خانمی به من گفتند که شوهرم ماهی 3 میلیون در میاره . آیا به بلوغ اقتصادی رسیده ؟ گفتم که چقدر پس انداز دارید ؟ گفت هیچی ! در میاریم می خوریم !‌ گفتم نه شوهرت به بلوغ اقتصادی نرسیده .
کسی که به بلوغ اقتصادی رسیده خوب هزینه می کنه ، درست پس انداز می کنه . پس این نیست که اگه یکی بیاد خواستگاریت ، بگه من 5 میلیون در ماه درآمد دارم ! بگی واااای خدای من ! به بلوغ اقتصادی رسیده !
میگن پسر ما سربازه . ایشالله از سربازی که بیاد یه شغل خوبی براش آماده است . ماشالله پسرمون خیلی کاریه !
یادتون باشه با ایشالله و ماشالله ازدواج نکنید !
شما هر وقت پسرتون از سربازی اومد ، هر وقت شاغل شد ، هر وقت ما عرضه ی کار کردن رو در اون دیدیم ، هر وقت پول آورد خونه و اگه چند ماه از این روند گذشت ، تازه میگیم به بلوغ اقتصادی رسیده . می دونید چرا ؟
چون که اگه سر کار رفته و درآمد هم داره ، از کجا معلوم این روند به یه ماه بکشه ؟! یه چند ماهی کار کنه ما ببینیم اصلا تن کار کردن داره ؟
به خاطر این که ازدواج کنه رفته دستش رو یه جایی بند کرده ،‌میریم تحقیق می کنیم می بینم که بله 25 روزه این جا کار می کنه . بذار ببینیم به 2 ماه میکشه ؟ با رئیسش در گیر نیست ؟ شر و شور نیست ؟ تو محیط کار آزار رسانی نمی کنه ؟ بیرونش نمی کنن ؟
خانواده ی دختر باید بگن ، هر وقت پسرتون از سربازی اومد و سر کار رفت و درآمد داشت و دخترمون ازدواج نکرده بود بیاید خواستگاری . ما نمی تونیم خودمون رو معطل شما بکنیم  که پسر شما 2 سال دیگه از سربازی بیاد و بعد ببینیم کاری هست یا نیست !
پسری که میره به خواستگاری یه دختر ،‌ باید کار ثابت و درست و حسابی داشته باشه . یه خانمی به من گفت ،‌خواستگاری دارم ، کار ثابتی داره ،‌بلوغ اقتصادی داره الان ؟ گفتم کارش چیه ؟ گفت ثابت دیگه !
گفتم : چیه ؟
گفت سر چهار راه کوپن می فروشه !‌ الان 15 ساله ! این ثابت هست ولی درست حسابی نیست .
من نگفتم کارمند رسمی یه شرکت باش ، بنا خوبه ؟ همه بگن ایشون سه ساله بنایی می کنه . آجر میندازه بالا . آشپز خوبه ؟  منظورم این نیست که شما کارمند عالی رتبه ی فلان شرکت باشید .
هر کاری که شرافتمندانه است و ثبات داره خوبه . می دونید چند مورد مشاوره داشتم که پسر ، اومده با یه کار غیر ثابت . میگه من تو بازار دلالی می کنم . دختر مردم رو خواستگاری کرده ، برده خونه ، فقط 2 ماه کارش دوام داشته ؟  گفتند ما تو کار کفش هستیم الان کفش های چینی اومده ، بازار ما خرابه !
حالا ما چکار کنیم ؟ هیچی طلاها رو رو کن !!!
قرار نیست ما دخترامون رو به بردگی بفرستیم . قرار نیست پسره کار نداره ، درآمد هم نداره ،‌بعد انتظار داشته باشه که بهش زن بدن !
اگه کسی بخواد خواهر شما رو با این وضعیت بگیره بهش میدید ؟
پس پسرها باید برن سر کار ، حتی اگه شده شاگرد یه پارچه فروش بشن . اگه 6 ماه دوام آورد و صاحب کارش ازش راضی بود ، در صورتی که کفویت اقتصادی دارید می تونید دختر بهش بدید .

تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


مرتبط:

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ فرهنگی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اقتصادی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اجتماعی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ عاطفی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوع ذهنی یا فکری یا عقلی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اخلاقی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ جنسی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه) راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) بلوغ های لازم برای ازدواج (۱۳ مطلب مشابه)