دعا کردن هنگام گرفتاری و مصیبت و بلاها:

یکی از خصلت های بد انسان اینه که زمانی به فکر و یاد خدا می افته که بلایی سرش اومده باشه و یا گره ای در کارش باشه. خداوند در سوره عنکبوت آیه 65 می فرماید: «فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ یُشْرِکُون» پس زمانی که در کشتی سوار می شوند [و در وسط دریا امواج خطرناک آنان را محاصره می کند] خدا را در حالی که ایمان و عبادت را برای او [از هرگونه شرکی] خالص می کنند، می خوانند، و چون به سوی خشکی نجاتشان می دهیم به ناگاه به آیین شرک روی می آورند،

یا در سوره زمر آیه 8 می فرماید: «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِیبًا إِلَیْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِیَ مَا کَانَ یَدْعُو إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِکُفْرِکَ قَلِیلًا إِنَّکَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ» و چون به انسان آسیبی رسد، پروردگارش را در حال بازگشت به سوی او [برای برطرف شدن آسیبش] می خواند، سپس چون او را [برای رهایی از آن آسیب] نعمتی از جانب خود عطا کند، آن آسیب را که پیش تر برای برطرف شدنش دعا می کرد، فراموش می کند و دوباره برای خدا همتایانی قرار می دهد تا [مردم را] از راه خدا گمراه کند. بگو: اندک زمانی از کفر خود برخوردار باش، بی تردید تو از اهل آتشی.

این حکایت خیلی از ماهاست. احتمال داره برای خودتون یا برای اطرافیانتون چنین مساله ای پیش اومده باشه. شخص در حالت گرفتاری کلی نذر و نیاز کرده و وقتی گرفتاریش برطرف شده دوباره همه چی یادش رفته...!!

مثلا گفتیم خدایا از شر این بیماری خلاص بشم از شر این مشکل نجات پیدا کنم فلان کارم راه بیفته فلان اتفاق خوب به وقوع بپیونده و در مقابل من فلان رفتارم رو تغییر میدم با پدر و مادرم بهتر رفتار میکنم فلان نذر رو انجام میدم قربونی میدم حجابم رو درست میکنم زندگیم رو تغییر میدم و...

و خداوند از سر لطف و کرمش دعای مارو مستجاب کرده اما وقتی اون حالت مشکل و گرفتاری رفع میشه و میره تمام قول و قرارهامونم یادمون میره و همشون به فراموشی سپرده میشن و اکثر مواقع بدتر اینه که یادمون هست ولی پشت گوش میندازیم و حاضر نیستیم به قول و قرارمون با خدا عمل کنیم...!!

میدونید نتیجه چی میشه...؟؟ نتیجه اینه که تا زمانی که انسان عمر داشته باشه مشکلات و گرفتاری ها هم همراهش هستند و از طرفی خدا هم همیشه هست و انسان بازم دست به دعا برمیداره اما دیگه دعاش مستجاب نمیشه چون دیگه لیاقت نداره که خدا بخواد دعاش رو بشنوه و مستجاب کنه و یا اینکه به سختی و با کلی نذر و نیاز احتمال داره مستجاب بشه.

" مجید 95 "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه)