بسم الله الرحمن الرحیم

ما عرض کردیم در روایات و آیات بسیاری یک عهدی مطرح شده که مفاد آن عهد خیلی شفاف در زیارت سرداب مقدس آن‌جا ذکر شده که عهد آن عهد همان عهدی است که ما عبودیت داشته باشیم در صراط مستقیم الهی منتها تحت ولایت معصوم با رهبری یک رهبر الهی آن عهد این بود که وَ هُوَ عَهْدِی إِلَیْکَ وَ مِیثَاقِی لَدَیْکَ‏ ... فَأَبْذُلُ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی بَیْنَ یَدَیْکَ ‌که انسان تمام سرمایه‌های خودش را تسلیم ولی خدا بکند اموال ما سرمایه‌های ماست .

علم ما مهارت‌های ما قدرت ما آبروی ما فرزندان ما خانواده‌ی ما این‌ها سرمایه‌های ماست تمام این سرمایه‌ها را و امکاناتی را که در اختیار او است این‌ها را اگر می‌خواهد برکت پیدا کند رشد بکند اگر می‌خواهد این‌ها بماند این‌ها را تسلیم ولی خدا بکند .

ما سرمایه‌هایمان یک جایی باید خرج بکنیم بالاخره باید یک جایی به کار ببریم اگر خرج ولی خدا کردیم شکرش را به‌ جا آورده‌ایم طبیعتا رشد می‌کند این‌ها زیاد می‌شود علم ما را اگر علم ما را در این مسیر به کار بردیم ثروتمان را در راه رضایت خدا و ولی‌اش به کار بردیم آبرویمان را خرج کردیم برای خدا و جایی که ولی‌اش رضایت دارد این‌ها زیاد‌تر می‌ شوند این‌ها بیشتر می‌شود و الا اگر نه هدر می‌روند و خرج شیطان می‌شوند .

یک آقایی می‌گفت من یک انگشتری داشتم خیلی وابستگی به آن داشتم علاقه به آن داشتم یک مرتبه یکی از رفقا به من گفت این انگشترت را یادگاری به من بده گفتم نه هر چه اصرار کرد گفتم نه رفتم دستشویی وضو بگیرم برگردم بیایم با خنده بهش گفتم انگشتری که در راه خدا ندادیم رفتیم چاه توالت از ما گرفت . بالاخره این طوری است آدم در راه خدا ندهد یک راه دیگر باید خرج شود چه بسا خرج اولیاء شیطان می‌شود .

در زمان حضرت علی علیه السلام این معروف است یکی از شخصیت‌های معروف آن زمان که به ظاهر خیلی مقدس گری در می‌آورد این احتیاط شرعی کرد در زمان خلافت امیرالمومنین با حضرت بیعت نکرد یکی از آقازاده‌های آن زمان و فرزندان بزرگان آن زمان بود با حضرت امیر علیه السلام بیعت نکرد دوران امیرالمومنین تمام شد و به شهادت رسید دوران امام مجتبی هم بیعت نکرد با حضرت امام مجتبی هم دوران امامتش با شهادتش تمام شد دوران امام حسین علیه السلام هم عهدی با حضرت نبست و با امام حسین هم بیعتی نکرد کنار کشیده بود به هر حال گوشه‌ی عافیتی برای خودش طلبیده بود .

زمان امام سجاد مصادف بود با دو تن از خلفای اموی که خیلی جنایت کار بودند یکی عبدالملک مروان یکی هم هشام بن عبدالملک که یکی از کارگزاران این‌ها حجاج بن یوسف معروفی بود که در کوفه حاکم بود و در خونریزی به خصوص نسبت به شیعیان و علویین زبان زد بود تا حدود صد و بیست هزار نفر کسانی که به دست او کشته شدند در تاریخ نوشته‌اند شب در منزل حجاج بن یوسف را زدند نگهبان رفت دم در دید همان شخصیتی که با امیرالمومنین امام حسن امام حسین بیعت نکرده بود عهدی نبسته بود آمده دم در گفت من کار ضروری دارم با حاکم گفت این موقع شب؟ گفت بله خیلی فوری است .

این آمد داخل و حجاج داشت می‌خوابید در بسترش دراز کشیده بود گفت چه کار داری؟ گفت جناب حاکم من حدیثی از پیغمبر را شنیده‌ام که مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً اگر کسی شب بمیرد و امام زمانی نداشته باشد و بیعتی بر گردنش نسبت به او نباشد به مرگ جاهلی مرده من می‌ترسم امشب بمیرم با امام زمانم بیعت نداشته باشم آمدم با شما بیعتی بکنم

شریعتی: با حجاج به عنوان امام بیعت بکند؟

حاج آقا عالی: بله به عنوان امام، حجاج همین طور که دراز کشیده بود بلند نشد پایش را از زیر آن رو انداز در آورد گفت من حال ندارم بلند شوم با دستم بیعت کنم با پایم بیعت کن بس است او هم با پای حجاج بیعت کرد و رفت .

ببینید آن کسی که امکانات خودش را خرج ولی خدا نکند باید ذلیلانه این چنین با پای شیطان بیعت بکند در هر حال «فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ» (یونس/32) به تعبیر قرآن بعد از حق چیزی جز ضلالت نیست یا امام حق است یا امام باطل یا امام نور است یا امام نار دیگر بیشتر از این نیست .

پس آن عهدی که ما داشتیم آن عهد ولایت که همان عهد بندگی در صراط مستقیم است این است که تمام سرمایه‌هایمان و امکاناتمان را تسلیم او بکنیم و در رضای او به کار ببریم، که او می‌خواهد او می‌پسندد او دستورش را به ما داده ما گفتیم برای این که بتوانیم پایبند به این عهد باشیم بتوانیم خودمان را به صورت تام و تمام و در بست در اختیار ولی خدا قرار بدهیم و وفای به عهدمان بکنیم کارهایی را باید انجام دهیم یعنی مصادیقی دارد وفای به عهد یکی‌اش همان بود که جلسه‌ی قبل اشاره کردیم که روزانه تجدید عهد داشته باشیم با حضرت .

این خودش بسیار ارزشمند است به خصوص در همان وقت‌هایی که متعلق به امام زمان است که یکی از وقت‌ها را می‌گفتیم اول روز و آخر روز یعنی اول صبح و آخر روز که موقع غروب است اول صبح بعد از نماز صبح یا اول روز آدم با یک عهدی روزش را شروع بکند یا همان دعای عهد معروف یا دعای عهد مختصر یا به هر حال به زبان خودمانی سلامی بدهد و تجدید عهد بکند غافل نباشیم از حضرت یکی دیگر از مصادیق وفای به عهد و پای عهد با ولی خدا ایستادن این است که انسان روزش شبانه روزش در غفلت از او نگذرد ما در روایاتمان است .

امام صادق علیه السلام فرمود خدا رحمت کند آن کسی را که خودش را وقف ما اهل بیت بکند رَحِمَ الله اِنَّ رَحِمَنا حَبسُ نَفسَهُ عَلَینا‌ خدا رحمت کند آن کسی را که خودش را دربست وقف ما بکند ما حالا دربست هم اگر وقف نکردیم لا اقل در بست غافل نباشیم 24 ساعتمان طوری نباشد که بگذرد و یادی از آن بزرگواران به خصوص امام حی و زنده‌ی ما که همه‌ی نعمت‌ها از او به ما می‌رسد یادی از او نداشته باشیم .

امیرالمومنین علیه السلام در غرر الحکم است مَنْ أَحَبَّ شَیْئاً لَهِجَ‏ بِذِکْرِهِ‏ اگر کسی را دوست داشته باشد یادش می‌کند به زبان می‌آورد او را نقل می‌کنند که زلیخا که خیلی علاقه به یوسف داشت اسم همه چیز را یوسف گذاشته بود می‌خواست هیچ چیز جز یوسف در ذهنش و زبانش نباشد گفت آن زلیخا از سپندان تا به عود نام جمله چیز یوسف کرده بود همه چیز را اسمش را گذاشته بود .

یوسف در قرآن در سوره‌ی یوسف ببینید. سوره‌ی یوسف واقعا از زیبا‌ترین قصه‌های قرآنی است و به تعبیر خود قرآن احسن القصص است در سوره‌ی یوسف حضرت یعقوب نماد یک منتظر است یعنی اگر خصوصیات یک منتظر را آدم بخواهد چیست در فراق یک عزیزی حضرت یعقوب را ببیند که آن‌جا چطور بود یکی از خصوصیات یعقوب این بود که با این که بیست سال یا طبق نقلی چهل سال دچار فراغ یوسف شد یادش نرفت این طور نبود که طول مدت باعث شود که یواش یواش عادی شود برایش غیبت یوسف یواش یواش فراق یوسف برایش عادی شود و مشغول کارهایش باشد و فراموشی او بگذراند .

برادر‌های یوسف که به او جفا کردند و باعث غیبت او شدند دنبال کار و زندگی‌اش یادشان رفتند و غافل شدند ولی حضرت یعقوب اشک چشمش خشک نمی‌شد دائم به یاد او بود «وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِیمٌ» (یونس/84) حتی تعبیر قرآن این است که او نابینا شد از شدت گریه‌ای که در فراق او می‌کرد و این قدر یوسف یوسف می‌گفت که به او می‌گفت «تَذْکُرُ یُوسُفَ حَتَّى تَکُونَ حَرَضًا أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهَالِکِینَ» (یونس/85) این قدر یوسف یوسف می‌گویی یا مریض می‌شوی و یا خودت را هلاک می‌کنی این حالت را داشت ببینید.

این یک واقعیتی است که نمی‌شود یک کسی منتظر باشد و شب و روزش با غفلت از او بگذرد خدا رحمت کند آیت الله میلانی را رضوان خدا بر این مرجع بزرگوار باشد می‌گفت مومن حداقل در روزی یک ربع بیست دقیقه 24 ساعت نه که خودمان را وقف او کنیم این مقدار خوب است که به یاد او باشد بنشیند یک درد دلی بکند بنشیند دعایی بخواند صلوات‌هایی هدیه کند به حضرت .

شریعتی: قسمت دردناک ماجرا این جاست که حاج آقای عالی حضرت مدام به یاد ما هستند وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ و از این طرف ما این کم لطفی را در حق حضرت داریم.

حاج آقا عالی: اگر باشد خیلی جفا می‌شود حقیقتا همین طور است این از بلاهای بزرگ ماست که دچار فراموشی باشیم باید بدانیم که چه گناهانی باعث می‌شود که انسان این قدر غافل می‌شود از این گناهان به خدا پناه ببریم .

در سوره‌ی طه است وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا که خداوند متعال می‌فرماید که اگر کسی از یاد من اعراض بکند از یاد من دوری بکند این دچار معیشت ضنک می‌ شود زندگی و معیشت تنگ و پر فشار می‌شود خوش نمی‌گذرد برایش آرامش ندارد ممکن است خیلی چیزهایی که آسان کننده‌ی زندگی باشد برایش باشد آسایش داشته باشد ولی آرامش در زندگی‌اش نیست آسانی برایش است ولی آرامش نیست آن وقت این که خدا در این‌جا فرموده اگر کسی از یاد من و ذکر من دوری بکند یکی از مصادیق ذکر اهل بیت‌اند خود اهل بیت‌اند «قَدْ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا رَّسُولًا» (طلاق/11) خدا در قرآن رسولش را به عنوان ذکر یاد کرده امام صادق علیه السلام فرمود ‌ذکر ما ذکر خداست .

واقعا هم همین طور است حال اگر کسی از یاد اهل بیت از یاد امام زمان علیه السلام غافل شود زندگی‌اش زندگی‌ای می‌شود که یواش یواش دچار شدت‌های زندگی دچار گرفتاری‌های زندگی آن چنان در چنبره‌ی زندگی پیچیده می‌شود که دائم شب و روزش می‌گذرد ولی در عین حال نمی‌داند چطور عمرش دارد تلف می‌شود بر خلاف آن کسی که سعی بکند در روز یاد حضرت را در خودش بیشتر بکند سعی خودش را انجام بدهد او دارای آرامش است چون ذکر خدا را دارد .

ثانیا دعای حضرت شامل حالش است وقتی من به یاد او هستم او دعای ویژه در حق من دارد ثالثا وقتی که من به یاد امام زمان علیه السلام هستم خود این مانع بسیاری از گناهان است آدم خجالت می‌کشد وقتی با یاد او هست با ذکر او است خودش را در محضر او می‌بیند آن وقت گناهی هم بکند معمولا گناه‌ها محصول غفلت هاست محصول فراموشی هاست اگر آدم خودش را به حالت ذکر برساند به حالت یاد برساند خود این مانع بسیاری از گناهان می‌شود .

" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مرتبط با تجدید عهد روزانه با امام زمان عج :

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (3)


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

چرا امام زمان عج الله به داد فقیران و گرفتاران نمی رسد ؟!

تبعیت از جانشینان امام زمان عج الله (1)

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)