سلام 

به نظر شما چرا آمریکا دوست داره به برجام برگرده؟ و آیا همین جوری بی چشم داشت به برجام بر می گرده و تحریم‌ها رو بر می داره یا در ازای برگشتش به برجام شروط جدیدی رو مطرح می کنه؟ این شروط چی می تونه باشه و آیا جمهوری اسلامی حاضر میشه زیر بار اون شروط بره؟ 

کاترین اشتون توی جدیدترین مصاحبه ش با مجله وقت گفته که ما اصلاً قصدمون این نبود که مذاکرات هسته‌ای نقطه پایان مذاکرات ما با ایران باشه بلکه می‌خواستیم مقدمه‌ای باشه برای مذاکرات بعدی تا مرحله به مرحله ایران رو وادار کنیم خواسته هامون رو بپذیره قدرت موشکی خودش رو کنار بذاره و دست از اقدامات منطقه ایش برداره و خیلی چیزهای دیگه. 

با توجه به اعتراف کاترین اشتون شما فکر می‌کنید آمریکا چه برنامه‌ای می تونسته داشته باشه تا بعد از مذاکره هسته‌ای ایران رو مجدداً وادار به مذاکره از نوع موشکی بکنه؟ خوب معلومه برنداشتن تحریم‌ها و وارد کردن فشار بیشتر به ایران تا ایران یه دلیلی داشته باشه که بعد برجام دوباره به مذاکره راضی بشه، و دیدیم که آمریکا همین کار رو هم کرد به تعهدات برجامیش عمل نکرد و تحریم‌ها رو بر که نداشت هیچی تازه بیشترشون هم کرد. 

همه اینها برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد بود. بعضی‌ها هم میگن تقصیر ایران بود که آمریکا به تعهدات برجامیش عمل نکرد ولی واقعیت اینه که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بارها اعلام کرد ایران کوچک‌ترین عمل نقض کننده برجام انجام نداده. 

اعتراف کاترین اشتون هم نشون میده آمریکا از همون اولم قصدش برداشتن تحریم‌ها نبود و دروغ می‌گفت چون تحریم‌ها تنها حربه‌ای بود که می تونست باهاشون ایرانو تا برجام ۲ و ۳ و ۴ و ... بکشونه پس دیوانه نبود که تحریم‌ها رو برداره الآن که آمریکا میگه می خوام برگردم به برجام و تحریم‌ها رو بردارم دوباره داره دروغ میگه. 

البته برای دون پاشیدن یه سری اقدامات ظاهری انجام میده تا مثلاً نرخ دلار پایین بیاد و یه سری تحریم‌های بی اهمیت رو بر می داره تا حسن نیت خودش رو نشون بده و ایران دوباره امیدوار بشه ولی حقیقت اینه که اون ها خرشون که از پل بگذره تحریم‌ها رو برنمیدارن و خیلی ساده لوحانه ست که خیال کنیم مذاکره منجر به رفع تحریم و بهتر شدن وضع اقتصادی میشه. 

رفتن به مذاکره مجدد با آمریکا مساوی هست با دوباره چند سال مذاکرات فرسایشی و انتظار بی حاصل. مردم به کسانی مثل من که به مذاکره خوش بین نیستیم میگن کاسب تحریم. صرف نظر از اینکه چنین تهمتی رو حلال نمی‌کنم ولی من از شما سوال می‌کنم عقل خودت رو قاضی کنید فکر می‌کنید آمریکا احمقه که تحریم‌ها رو برداره و ایران رو به حال خودش رها کنه تا ایران هر کاری دوست داشت انجام بده؟ 

اگه این‌ جوری فکر می‌کنید معلومه آمریکا رو نمی‌شناسید. شایدم فکر می‌کنید ایران بالاخره با آمریکا راه میاد و دست از تکنولوژی نظامی و اقدامات منطقه ایش میکشه تا آمریکا تحریم‌ها رو برداره؟ اگه این‌جوری فکر می‌کنید معلومه جمهوری اسلامی رو خوب نمی‌شناسید. واقعیت اینه که جمهوری اسلامی و آمریکا مثل آب و روغن هستن هیچ سازگاری با هم نمی تونن داشته باشن. به جز برجام از چهل سال پیش تا به حال هیچ مذاکره دیگه ای با آمریکا به نتیجه مثبت نرسیده و در آینده هم نخواهد رسید. 

خوشبین بودن به مذاکره ایران و آمریکا و رفع تحریم‌ها درست نیست. کسانی که شعار رفع تحریم و مذاکره با آمریکا رو میدن قصد فریب مردم رو دارن دلسوز مردم نیستن اونی دلسوز مردمه که به جای دم زدن از مذاکره و حرف‌های پوپولیستی مردم پسند، راست و حسینی میگه مذاکره با آمریکا بی نتیجه ست. اگر فریبت دادن تقصیر تو نیست ولی اگه برای بار دوم همون فریب رو خوردی قطعاً تو مقصری. 


مرتبط:

نظر شما راجع به این توافقنامه ی هسته ای چیه؟

در هوای آلوده چیکار کنیم زنده بمونیم؟!

چرا انقدر گرونی بیداد میکنه؟

چطوری زندگی خوبی داشته باشیم اما تحت سلطه استعمار نباشیم؟

یه ملت چطور می تونه بدون جنگ و خونریزی به مرحله دمکراسی برسه؟

تازه میفهمم وقتی میگن ایران امنیت داره یعنی چی!

به جای تظاهرات بیهوده، فکر کار جهادی و اصلاح حقوقی باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل روز جامعه (۶۵ مطلب مشابه)