سلام وقت همگی بخیر

من قبلا راجع به یک مساله شخصی تو وبلاگ خانواده برتر مطلبی رو بیان کردم  و خیلی از دوستان با نظرات خوبشون من رو کمک کردن. الان میخوام دومین سوالم رو بپرسم که راجع به تغییر رشته هست.

فقط خواهش میکنم نظراتی که زحمت میکشید میدید با استناد به تجربه خودتون (یعنی خودتون این رشته رو خوندید) یا اطرافیان نزدیک که خودتون از نزدیک شاهد هستید, باشه و متکی به شنیده ها از  دور و نزدیک نباشه ممنون

من 28 سالمه و میخوام تغییر رشته بدم، لیسانس یکی از رشته های مهندسی رو دارم و الان میخوام تغییر رشته بدم و کنکور تجربی شرکت کنم یعنی کنکور 99

3 رشته تاپ رو نمیخوام  پس لطفا در نظرات نگید برو دندون پزشکی و دارو، مسلما اگر این 3 رشته رو میخواستم الان اینجا سوال  مطرح نمیکردم .

رشته مد نظرم تغذیه هست، البته قبلا رو رادیولوژی هم فکر میکردم اما  علاقه اصلیم به علوم تغذیه هست،  ضمن اینکه رادیولوژی هم بازار کار مناسبی نداره، هر چند بعد از کلی تحقیق از دانشجویان ترم بالایی و فارغ التحصیل کم کم به این نتیجه رسیدم که تغذیه هم  بازار کار خوبی نداره و ترسم از اینه که  بعد از این همه تلاش و ریسک ( الان خودم شاغلم اما خب علاقه ای به شغلم ندارم)  آخرش اون چیزی که میخوام نشه. 

خلاصه خیلی ها  سعی کردن پشیمونم کنن، حتی با مشاوره ای که دکترای یکی از رشته های تجربی رو داشت مشورت کردم و در کمال ناباوری بهم گفت به جز 3 رشه پزشکی هر چی بخونی وقت تلف کردنه  که من واقعا متاسفم برای این افراد که عملا دارن میگن برو پزشکی بخون حتی اگر علاقه نداری، حتی اگر نمیتونی یه پزشک خوب بشی.

اما حداقل اوضاع مالی که خوب میشه حالا بیمار به جهنم که زیر دست تو میخواد چه بلایی سرش بیاد!، دقبقا  معنی این جمله ای که گفتن همین میشه. 

درستش این بود که میگفتن اگر پزشکی علاقه نداری به هیچ وجه نرو اما تغذیه هم مثلا جالب نیست پس اصلا تغییر رشته نده، نه این که شخص رو هل بده سمت پزشکی!

بگذریم ...

تا اینکه امروز رفتم پیش یه کارشناس تغذیه و باهاشون صحبت کردم ایشون فاز منفی تو حرفاشون نبود و لپ کلام شون این بود که اگر تو رشته ت باسواد باشی برات کار هست و کلا وضعیت هیچ شغل و هیچ رشته ای تضمین شده نیست و یک سری صحبت های دیگه.

من از اون آقای کارشناس تغذیه پرسیدم پس دلیل این همه نارضایتی چیه و ایشون گفتن چون دانشجو تغذیه تلاش کرده برای پزشکی و نتونسته پزشکی بیاره و به جاش اومده تغذیه، حالا داره رشته تغذیه رو با پزشکی مقایسه میکنه.

وقتی بیشتر فکر کردم دیدم واقعا همینه،  اکثرا به این دلیل ناراضی هستن  که سطح توقعات شون در حد پزشکی هست  نه در حد رشته خودشون، ایشون گفتن که چه انتظاری از شغلت داشته باشی ؟ من گفتم درآمد آنچنانی نمیخوام فقط  همین که بعد از فارغ شدن از تحصیل بیکار نباشم و در شغل مرتبط  مشغول به کار بشم همین برام کافیه.

متاسفانه عده ای هم میخوان مثلا میدون رو از رقبا خالی کنن میگن نیا خوب نیست که این بدترین کاریه که میتونیم در حق هم نوع خودمون بکنیم، خلاصه تو همین فکرها بودم که به  ذهنم یه جرقه زد که بیام اینجا سوالم رو مطرح کنم.

من خیلی وقته دارم پرسش و تحقیق میکنم و دیگه باید یه جایی این پرسش و تحقیق رو بذارم کنار، میخوام خانواده برتر اخرین جایی باشه که سوالم رو میپرسم.

از دوستانی که اطلاعات درستی در این زمینه دارن (بازم تاکید میکنم نه فقط شنیده ها ) خواهش میکنم منو راهنمایی کنن و بهم بگن؛

1- بازار کار این رشته برای شخصی که در زمان فارغ التحصیلی 30 سالش هست و استخدام رسمی نمیشه  چطوره؟، یعنی میشه در مزاکز درمانی و بیمارستان ها قراردادی کار کرد یا اینم پارتی میخواد ؟

2- سطح درآمد مهم نیست، اما اگر بدونم ممکنه بیکار بمونم همچین ریسکی نمیکنم مخصوصا که خانوادم به شدت مخالف هستن و میگن همون رشته خودتو ادامه بده

مادرم هم که میگه برو پرستاری، چون چند نفر از اطرافیان مون پرستار هستن، میشه گفت راضی هستن و درآمد خوبی دارن ولی من آدم این کار نیستم و نمیخوام خدای نکرده یه پرستار بد بشم چون روحیاتم به این کار نمیخوره.

یه مورد مطب زدن هم هست که اونم میگن اشباع شده، عده ای میگن نه، اگر تجهیزات لاغری  داشته باشید خوبه جواب میده، و سوال بعدیم اینه که با توجه به اینکه این رشته طرح اجباری نداره ممکنه مدت ها بمونم در انتظار طرح کار و جایی منو نخوان؟ 

از کارشناسان تغذیه خواهشمندم بیان و منو راهنمایی کنن تا از بلاتکلیفی بیرون بیام، من الان کتاب کمک درسی کنکور تهیه کردم و دارم میخونم  ولی با تردید و دائما فکرم مشغوله  

 وضعیت خیلی بدیه چون باید اول هدفم مشخص باشه بعد استارت بزنم اما چون نمیخواستم وقت رو از دست بدم مجبور شدم کتاب بخرم و برنامه ریزی کنم تا وقت رو از دست ندم .

پیشاپیش از همه ممنونم


مرتبط:

دانشجوی رشته اتاق عمل هستم، میخوام ارشد رو رشته تغذیه بخونم؟

دوستم ارشد تغذیه داره و الان بین انتخاب دو کار گیر کرده

بازار کار رشته ی تغذیه خوبه ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته علوم تغذیه

از رشته تغذیه خوشم میاد اما پدرم مخالفت میکنن


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
انتخاب رشته (۱۰۶ مطلب مشابه) آینده شغلی رشته ... (۱۹۶ مطلب مشابه)