کسی که به این بلوغ رسیده باشه هر حرفی رو هر جایی نمی زنه ، هر کاری رو هر جایی نمی کنه ،‌ با رفتارها و حرفش ایجاد تنش نمی کنه .
علی علیه السلام فرمودند عاقل اول فکر می کند سپس حرف می زند . جاهل اول سخن می گوید سپس فکر می کند . یه چیزی میگه بعد میگه چی گفتم ؟! کسی که به بلوغ عقلی رسیده نصیحت پذیره . کسی که به این بلوغ نرسیده به نصیحت کسی گوش نمی کنه . توانایی درک شرایط رو نداره . هر چی براش توضیح میدی بازم حرف خودش رو می زنه . انگار اصلا نمی تونه متوجه بشه ، اوضاع از چه قراره ؟
کسی که به بلوغ عقلی رسیده باشه توانایی حل مساله رو داره . کسی که به بلوغ ذهنی نرسیده این توانایی رو نداره . می بینی ده ها مساله ی حل نشده دور و برش وجود داره . وقتی باهاش حرف می زنی ، هزار تا کار نمیه کاره و رها شده داره . کسی که به بلوغ عقلی رسیده در ارتباط با خودش و خانواده اش مسئولیت پذیره . 

می بینی طرف دانشجو است . درس نمی خونه و مشروط میشه بعدش هم بی خیاله !  این بلوغ عقلی نرسیده . چنین کسی نسبت به خودش ، روح و روانش ، اتاقش و ... اهمیت نمیده . نه به خودش اهمیت میده نه به دیگران  . سیگار می کشه .
امشب مهمون داریم . همه ی اهل خونه دارن کار می کنن . پسر 20 ساله ی دانشجو جلوی تلویزیون ولو شده داره پیامک بازی می کنه !  این قطعا به بلوغ عقلی نرسیده .
از اون طرف برادر کلاس  مثلا ششم درسش رو خونده میاد میگه مامان کاری هست من انجام بدم ؟ اون با 20 سال سن به بلوغ عقلی نرسیده ولی این پسر 12 ساله رسیده . چون این در ارتباط با خانواده خودش رو مسئول میدونه اون نمی دونه .
مادر رفته مسافرت ، دختر 18 ساله ی خونه ، چنان خونه رو مدیریت می کنه که آدم کیف می کنه . کاری می کنه که هیچ کس متوجه نمیشه مادر نیست . این دختر قطعا به بلوغ عقلی رسیده . از اون طرف دختر 28 ساله ی خونه  تا ساعت 11 که خوابه ، میگه به من چه که اینا چی می خورن ، کوفت بخورن !  11 که بلند میشه چند ساعت جلوی آینه میشینه . بعد هم مجله رو باز می کنه میگه عکس خواننده ها رو ببرم بذارم تو اتاقم . این قطعا به بلوغ عقلی نرسیده .
یکی از ویژگی های کسانی که به بلوغ عقلی رسیدند اینه که مسئولیت پذیرند و پاسخگوی نتیجه کارها مربوطه هستند . کسی که نه مسئولیت قبول می کنه و نه پاسخگو هستش به بلوغ عقلی نرسید .
ببین با حق کنار میاد ، روحیه حق پذیری داره یا به دنبال اثبات خودشه . اگه روحیه ی حق پذیری داشت به بلوغ عقلی رسیده .
تشخیص کسی که به بلوغ عقلی رسیده یا نه :
در مقابل خودش مسئول هستش . کارهای خودش رو انجام میده ؟  آیا در مقابل خانواده مسئول هستش .

تایپ شده از روی سخنرانی ازدواج
 موفق دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


مرتبط:

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ فرهنگی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اقتصادی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اجتماعی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ عاطفی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اقتصادی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اخلاقی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ جنسی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) بلوغ های لازم برای ازدواج (۱۳ مطلب مشابه)