سلام

اناتومی ژنیتال در بانوان:

در بانوان ، ژنیتال به دو بخش External genital organs (ارگان های خارجی ژنیتال ) و Eternal genital organs ( ارگان های داخلی ژنیتال ) تقسیم میشود.

 

ارگان های خارجی ژنیتال را Vulva (وُلو) نیز مینامند:

Mons pubis

Labia Majora

Labia Minora

Clitoris

Vestibule

Greater vestibular glands

 

Mons pubis (مونوس پوبیس ):

برآمدگی مدور از جنس چربی که بر روی استخوان سمفیزپوبیس، قرار گرفته است، بعد از بلوغ جنسی توسط موهای زائد پوشانده میشود، مقدار چربی تشکیل دهنده آن در زمان بلوغ بیشتر شده امابعد از یائسگی مقدار ان تقلیل می یابد.

 

Labia Majora:

چین های برجسته پوستی هستند که شکاف vulva را از طرفین محدود می کنند، و بطور غیر مستقیم حفاظی برای مجرای ادرار و مجرای واژنینال می باشند.

در هر طرف توسط بافت چربی زیر جلدی که حاوی عضلات صاف (عضلاتی غیر ارادی )میباشد،و از Mons pubis  شروع شده به طرف پائین و عقب امتداد میابد تا به نزدیکی انال (مقعد) می رسند .سطح خارجی آن در زنان بالغ دارای پوست پیگماندار (رنگدانه دار که بر اساس ژنتیک و سن پیگمانتاسیون ان متفاوت است )به همراه  تعداد زیادی از غدد سبابه تشکیل شده است و بعد از بلوغ پوشش موهای زائد نیز بروز پیدا میکند.

 

Labia Minora:

عبارت از چین های فاقد چربی که در طرفین مجرای ورودی واژینال قرار گرفته اند  ،دارای یک بافت اسفنجی که به دلیل حضور عروق خونی کوچک متعددی در این محل ،در هنگام تحریکات جنسی دچار اِدِم (تورم ) میشود ،دارای پوست نازک مرطوب و حاوی تعداد زیادی انتهای عصبی حسی می باشد وکلیتوریس را در بر میگیرد .

 

Vestibule (وستیبول ):

فضا یا حفره بین  Minor labia که مجرای ادرار، مدخل واژنینال، مجاری غدد دهلیزی کوچک و بزرگ در آن دیده می شوند ،

 سوراخ خارجی مجرای ادرار در موقعیت خلفی تحتانی(پشتی و زیرین )  clitorisو در جلوی مدخل واژنینال قرار دارد.

پرده بکارت ( (hymen چین نازک از غشاء مخاطی است که مدخل واژن را پوشانده و در زنانی که تماس جنسی نداشته اند دارای سوراخهایی است بعد از تماس جنسی و زایمان بقایای آن (بسته به نوع هایمن ) در مدخل واژن دیده می شود.

عروق خونی که به پرده بکارت خون می دهند در موقعیت ساعت 4 و 8 هستند که اسیب در این نقاط باعث عدم خونریزی به هنگام اولین رابطه میشود.

 

 Vestibular glands:

غدد Vestibular(وِستیبولار) در طرفین Vestibule(وستیبول)قرار گرفته اند و به دو گروه بزرگ و کوچک تقسیم شده اند .

غددبزرگ در قسمت خلفیِ (پشتی ) خارجی نسبت به مدخل واژنینال قرار دارند ،این غدد گرد و یا  oval(لوزی مانند) میباشند ،مجرای طولانی و باریک این غدد بسمت عمق واژینال باز خواهد شد که در جریان تماس جنسی موکوس ترشح می کنند که واژن را مرطوب می کند.

غدد کوچک Vestibular باز هم در هر سمت Vestibule قرار دارند و مجرای آنها به حد فاصل بین ورودی واژینال و سوراخ خارجی مجرای ادرار باز می شوند،این غدد نیز در جریان تماس جنسی موکوس ترشح می کنند که Labia Minora و Vestibule را مرطوب می کنند.

 

Clitoris(کلیتوریس):

از بافت نعوظی که در محل اتصال labia Minor قرار گرفته است ، Clitoris شامل دو ساق (crura )،

دو جسم غاری ( (Corpora cavernosa و قسمت انتهایی کلاهک مانند ( Glans) میباشد.

بدلیل وجود انتهای عصبی حسی فراوان حساس ترین قسمت ژنیتال را تشکیل خواهد داد.

 

شایع ترین بیماری های مربوط به وُلو:

 

Bartholin Cysts (کیست بارتولین):

همان طور که گفته شد غدد وستیبولی بزرگ یا بارتولن در اطراف ورودی واژینال قرار دارند که در هنگام تحریکات جنسی با ترشح موکوس کمک به تسهیل در اینترکورس جنسی خواهند کرد،گاهی مقدار ترشحات غدد به اندازه ای زیاد میشود که به اشتباه اینونه تعبیر میشود که زنان نیز مانند مردان در هنگام ارگاسم به انزال میرسند !!

باتولینیت (عفونت بارتولن ) موجب اِدم و تورم در ناحیه ی ولو و التهاب و افزایش حجم یکی از لابیاهای بزرگ خواهدشد.،گاهی اوقات عفونت روندی پیش رونده دارد و ممکن است باعث ایجاد ابسه گردد و در نهایت تورم بدون دردی ایجاد خواهد شد ،که در این صورت بیمار باید علاوه بر مصرف دوره ای انتی بیوتیک ،تحت بی حسی موضعی تخلیه گردد.

 

 Sebaceous Cysts(کیست سباسه)

نام دیگر ان کیست اپیدرمویید میباشد ،در هر نقطه ای از ولو میتواند تشکیل شوند و در اثر مسدود شدن غدد چربی پوست ایجاد میشود و از ویژیگی های ان میتوان به :

کناره های شیب دار

یک نمای گنبدی شکل گرهی محتوی ماده ای نسبتا سفت

سطح آن صاف

سفیدرنگ یا همرنگ پوست

قطر این کیست ها از ۴-۱ سانتی متر متغیر است

اگر دچار جراحت و یا عفونت شود ،به رنگ قرمز روشن تغییر می یابد و دردناک میشود .

برای درمان ان معمولا تحت یک بی حسی موضعی  با یک برش ساده بر روی پوست ،ساک کیست خارج شده و محل برش بخیه زده خواهد شد .

 

"Es.aida"


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)