عرض سلام و احترام خدمت اهای وبلاگ


بیماری های امیزشی (Venereal Disease) نامی کلی برای بیماری های گوناگونی میباشد که از طریق روش های جنسی و یا غیر جنسی و در محل های گوناگون منتقل میشوند.
عامل اصلی تمام بیماریهای جنسی باکتری ،ویروس و قارچ هایی میباشند که از طریق تماس جنسی vaginal ,oral,rectal منتقل میشوند که در این مقاله با بیماری هایی ازقبیل هرپس ژنیتال ،ژنیتال وارتس ،واژینیت و برخی بیماری های مربوط به وُلو اشنا خواهیم شد و در نهایت امیدوارم مطالعه ی این مطالب گام کوچکی برای ارتقای دانش جنسی کاربران عزیز باشه .
 

(Herpes simplex  virus )HSV . A  (هرپس ژنیتال):

هرپس ژنیتال یک بیماری مزمن ویروسی میباشد که به صورت زخم اولیه موضعی معمولاً بر روی لب‌ها، گونه‌ها، بینی، چانه، ژنیتال و باسن ظاهر می‌شوند .

اولین بار John Astruc  پزشک پادشاه فرانسه به توضیح ان پرداخت ، تا سرانجام، در سال ۱۹۲۵،به عنوان عامل اصلی ضایعات تبخال گونه دردناک پوستی معرفی شد.

 

عامل بروز ان :

HSV1 (دهانی ) ــــــــــــــــــــ ویروس تبخال تیپ 1که شایع ترین محل بروز علایم ان در ناحیه ی سر و صورت میباشد .

HSV2 (ژنیتال)  ـــــــــــــــــــــــ ویروس تبخال تیپ دوم که شایع ترین محل بروز ان دستگاه ژنیتال میباشد .


http://bayanbox.ir/view/747851684104727076/hwyr-dia-2.png

طریقه ی الودگی با ویروس هرپس ژنیتال :

در نگاه کلی از دو طریق ورود این ویروس به بدن امکان پذیر میباشد :

1.به هر طریقی که تماسی مستقیم بین پوست –پوست   پوست –ترشحات  ترشحات –ترشحات  فرد سالم و بیمار صورت گیرد ،فرد سالم تا احتمال 65%امکان ابتلا به  ویروس را خواهد داشت ،

2.تماس غیر مستقیم فرد سالم با رختخواب الوده ،پارچه های الوده بر روی تخت خواب ،تماس با ماشین لباس شویی محتوی لباس های الوده ،حوله ها ،عدم رعایت نکات بهداشتی در سرویس بهداشتی عمومی و استفاده از توالت فرنگی

 

و در نگاه جزئی تر:

Hsv1 : در خون 50 تا 90 %بزرگسالان پادتن ویروس نوع 1 وجود دارد و معمولا زمان الودگی انها قبل از 5 سالگی میباشد ؛ از طریق  تماس مستقیم با تبخال بر روی لب از طریق روبوسی کردن ،استفاده ی مشترک از لوازم ارایشی و make up،استفاده ی مشترک از وسایل شخصی همچون حوله و لیوان و لباس مرطوب  و ....

:Hsv2از طریق تماس و ارتباط جنسی (واژینال –اورال – انال) ،ترشحات واژینال و semene (مایع منی )

 

هرپس گلادیاتور ها!!:

 ضربه و تماس مستقیم باعث پخش شدن ویروس میشود ،در مورد کسانی مثل کشتی گیران که لباس انها کاور کامل ندارد ،در صورتی که یکی از انها دارای وزیکول تبخال در سطح بدن باشد به راحتی ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل میشود و در تمام سطح بدن پخش میشود.   

 

چگونگی ورود HSV به بدن :

شکاف و خراش روی پوست به هر دلیلی

بزاق و ترشحات دهان

رطوبت چشم

ترشحات جنسی

نکته ی مهمی که باید به ان توجه داشت :

هرپس های تبخال تیپ 1 و 2 شبیه هم اند .گاهی ممکن است محل ضایعات انها با هم جا به جا شود،به عنوان مثال ممکن است تیپ 1 که اورال هرپس ایجاد میکند  در ناحیه ی ژنیتال ایجاد شود ،پس نمیتوان از روی محل ضایعات این دو تیپ را از هم تشخیص داد .

تشخیص افتراقی انها در ازمایشگاه و بر اساس گلیکوپروتئین Gمیباشد که در تیپ 1 و 2 کاملا اختصاصی میباشد،انجام خواهد گرفت .

 

محل جایگیری ویروس :

هنگامی که این ویروس به هر طریقی  وارد بدن شود، از طریق فیبرهای عصبی خود را به محل اصلی  گره های عصبی رسانده و درانجا مستقر میشوند .

اگر هرپس، اورال (دهانی) و یا فیشیال (صورت )باشد ، ویروس hsv1در گره های عصبیِ عصب سه قلوی جمجمه (نورالژی تری ژرمینال ) مستقر خواهد شد و با توجه به شرایط  میتواند دور تا دور لبها و یا حفره ی داخلی دهان را الوده میکنند و فارنژیت ایجاد کند، در مواردی که ویروس در مخاط دهان و روی لثه ها این ضایعات را همراه تب ایجاد میکند ،به علت ورود باکتری های مختلف همراه غذا ایجاد عفونت ثانویه وجود دارد .

اگر هرپس ژنیتال باشد ،در گره های عصبی ساکرال نخاع عصبی (انتهای نخاع)مستقر خواهند شد .

 این ویروس ممکن است سالها در گره ی عصبی این اکتیو  و خاموش باشد،اما به محض فعال شدن از گره های عصبی خارج شده و بعد از گذشت از فیبر های عصبی به سطح پوست خواهد رسید ،در این شرایط دو حالت میتواند اتفاق افتد ،یا فرد به صورت ناقل و بدون داشتن  علایم سیستمیک و هر گونه بلیستر و راش بر روی پوست این ویروس را به افراد سالم دیگر منتقل خواهد کرد و یا این که علایم به صورت ناگهانی بروز پیدا خواهد کرد و فرد درگیر بیماری خواهد شد .

 

دوران کمون و بروز بیماری  :

دوره نهفتگی ان در بدن بین 2-12 روز است اما معمولا بعد از 4 روز همراه با علایم سیستمیکی شبیه انفولانزا نظیر  تب ،خستگی و درد عضلانی،تورم غددلنفاوی گردن (تبخال دهانی) ،تورم غددلنفاوی کشاله ی ران (تبخال تناسلی )  ودیزوری (سوزش ادرار) بروز پیدا میکند . اغلب بعد از 3 تا 10 روز خشک میشوند وبعد از  نیز 4 هفته ترمیم خواهند شد .میشوند ،اما احتمال عود مکرر بر حسب سیستم ایمنی افراد تا 8 بار در سال نیز وجود دارد

 

نمای ماکروسکوپی ضایعات حاوی ویروس بر روی بدن :

ضایعاتی  که به صورت ویزکول (کیسه های کوچک) ،پاپول (برامدگی نیم سانتی متری زیر پوست) ،بلیستر (تاول مانند )که به علت خارش و سوزش شدید ،سریعا زخمی و اولسره میشوند وترشحات چرکی و اغلب خاکستری رنگی از ان خارج شده و در نهایت درد شدیدی رو به دنبال خواهند داشت ، اجتماع هر کدام از این ها میتواند نمای کریستالی و اصطلاحا ضایعاتی نظیر چشم جغد را برای بیمار تداعی میکند .

 

درمان:

اسیکلوویر ،به صورت تزریق وریدی ،کپسول خوراکی و محلول خوراکی مصرف میشود وجود دارد و معمولا نوع موضعی ان به دلیل تاثیر اندک بر کنترل علایم و ضایعات توصیه نمیشود .

فامسیکلوویر (Famvir )

والاسیکلوویر (Valtrex) که از ژانویه ی 2016 به عنوان درمان اصلی و جایگزین اسیکلوییر قرارداده شد .

شست و شوی موضع با محلول سدیم کلرید (اب نمک) ،استفاده از الکل ،کمرپس سرد ،حمام با اب ولرم  تنها میتواند از شدت پیشرفت بکاهد و هیچ گاه جایگزین درمان اصلی نخواهند شد .

 

عوامل موثر بر بروز مجدد ضایعات بعد از انجام درمان مناسب :

استرس و فشار عصبی

ضعف شدن سیستم ایمنی به هر دلیلی (سرماخوردگی و انفولانزا)

انجام عمل جراحی

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید برای مدت طولانی

تغییرات هورمونی در سیکل دوره ای خانم ها

 

چگونگی بروز مجدد علایم و ضایعات:

ویروس مستقر در گره ی عصبی به هنگام بروز مجدد ،از طریق فیبرهای عصبی خود را به سطح پوست رسانده و تحت تاثیر یکی از عوامل موثر ذکر شده مثلا استرس ، با ایجاد یک حالت مورمور شدن به علت تحریک سلول عصبی ابتدا خارش و سپس با بروز ضایعات بروز خواهند کرد.

 

هرپس ،بارداری ،زایمان :

اگر خانمی برای اولین بار در 3 ماه اول حاملگی مبتلا به ویروس تبخال گردد ،این ویروس میتواند از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود ،از عوارض و علایم الودگی به ویروس تبخال در نوزادن و کودک :

عفونت پوست

عفونت چشم

زخم دهان

عفونت مغز که معمولا نوزاد به خوبی شیر نمیخورد و دچار تشنج مکررخواهد شد و متاسفانه 4%از نوزادان به دلیل ابتلا به عفونت ویروسی مغز جان خود را از دست میدهند .

اگر نوزادی مبتلا به عفونت مغزی نشود ،بعد ها دچار عوارض شدید مثل عقب ماندگی ذهنی ،تشنج و ..خواهد شد .

اگر خانمی برای اولین بار در دوران بارداری و از ماه سوم به بعد ،مبتلا به هرپس ژنیتال شود و یا به صورت فعال در این دوران مجددا بروز پیدا کند ،در ماه اخر حاملگی پزشک داروی اسیکلوییر را تجویز خواهد کرد.

اگر خانمی سابقه ی ابتلا به هرپس ژنیتال را داشته باشد باید حتما قبل از انجام زایمان ان را با پزشک درمیان بگذارد تا با انجام بررسی لازم نوع زایمان انتخاب شود ،در صورتی که مادر دچار عفونت فعال باشد در هفته ی 38 بارداری زایمان به صورت سزارین انجام خواهد گرفت.

 

شباهت هرپس با سایر بیماری های پوستی :

_ آفت :ضایعات سفید رنگی هستند که روی مخاط یا لثه ها دیده میشوند ،دردناک بوده و مربوط به واکنش های ایمونولوژیک بدن میباشند که فعلا درمان خاصی برای ان انجام نمیشود .

_ بیماری های قارچی

 

نکات کلی:

با توجه به مسری بودن این بیماری ویروسی ،مراجعان به پزشک به دو گروه اصلی تقسیم میشوند ،گروه اول دختران مجرد که بدون داشتن تماس یا ارتباط جنسی به بیماری مبتلا شده اند و محل بروز ضایعات ژنیتال میباشد

 ویا  گروه دوم خانم های متاهل که معمولا پاسخی که از این خانم ها شنیده میشود که تشخیص پزشک ،داشتن رابطه ی نادرست و خارج از چارچوب خود یا همسر میباشد ... خب مسلما تبعات این تشخیص، مشاجره و در اخر رفتن تا پای میز طلاق هست ،اما راه حل چیست ؟؟

همان طور که در قسمت های قبل نیز اشاره کردم هم نوع اورال و هم نوع ژنیتال میتوانند در هر نقطه ای از پوست بروز پیدا کنند و بسته به شرایط هر فرد میتواند در قسمت ژنیتال ظاهر شود ، اما صرف بروز تبخال دلیل بر ارتباط خارج از چارچوب همسر نیست و تشخیص پزشک بدون انجام ازمایش صحیح نمیباشد ،مگر این که بر اساس ازمایش خون و تعیین انتی بادی ها نوع hsv-2  از طریق:

1. Herpe Select 1 and 2 ELISA IgG

2. Herpe Select 1 and 2 Immunoblot IgG

3. Captia HSV-1 and 2 ELISA

4. Biokit HSV-2 Rapid Test (formerly pockit test)

5. Sure Vue HSV-2

سپس خود خانم اطمینان حاصل کند که به طور خواسته یا ناخواسته با ترشحات تماس نداشته ،سپس به بحث و اثبات رفتار همسر مبنی بر داشتن نادرست بپردازد و تصمیم اخر را برای ادامه ی زندگی یا اتمام بگیرد ...

 

سلامت جسم و ارامش اندیشه  همراه همیشگی لحظاتتون .

" Es.aida"


مرتبط با بیماری های آمیزش جنسی:

لذت آنی به بهای چه قیمتی؟

در مورد Genital  warts (زگیل تناسلی)

زگیل تناسلی خاص کسانی است که ارتباط نامشروع دارند؟

چطوری خواستگار رو قانع کنیم که آزمایش ایدز بده؟

پاسخ به سوالاتی کوتاه در مورد انتقال ایدز و ...



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)