یه سوال از خود اقای نجفی دارم_ الان چندسالتونه و به غیر از معلمی به کار دیگه ای هم مشغول هستین _ چند تا بچه واقعا دوست دارین داشته باشین _ تو کشورهای دیگه زوجهایی که بچه دار میشن امکانات و مزایا دارن هر ماه به حسابشون پول میریزن نه این چندرغاز یارانه میدن که خرج خرابکاری هاشم در نمیاد ویزیت دکتر سی هزار تومان بچه مریضی داره خوراک پوشاک داره حرص وجوش داره تا بزرگ بشه با این درامد کم و گرونی واقعا یه دونشم زیاد_ سال به سال بدترم میشه بهتر نمیشه وای فکرشو کن سی سالگی مثلا ازدواج کنی تا چهل سالگی 5 تا بچه دور و برت باشن اونم بچه های امروزی که تو شکم مادرشون طرح و نقشه دارن و کلی ارزو خدایا به ما رحم کن سر از تیمارستان در نیاریم.


پاسخ :

سلام

دارم 35 رو پر می کنم . به غیر از معلمی در اینترنت مشغولم و از این راه هم یه کمک خرجی در میاد .

معتقدم بچه هر چی بیشتر بهتر ! درسته که بزرگ کردن اونا سختی داره ، ولی به مزایای اون هم باید توجه کرد . نگران خرج و مخارج هم نباید بود بالاخره میگذره ، مهم اینه که ما تلاش خودمون رو بکنیم . مگه اونی که یه بچه داره خودش خرجش رو میده ؟!!!

اگه منظورتون اینه که بتونید بهترین امکانات رو برای بچه ها فراهم کنید تا بدون مشکل بزرگ بشن ، بله حق با شماست یه بچه هم زیاده . ولی بچه می تونه بدون دوچرخه ، تبلت ، رایانه ، مدرسه غیر دولتی و ... با مشکلات کمتری بزرگ بشه . حتی اگه مشکل مالی ندارید باید به بچه ها سختی بدید . تا خودخواه و خود برتر بین بزرگ نشن .

خودخواه نباشیم . به این فکر نکنیم که چطور میشه راحت تر زندگی کرد . اگه به فکر زندگی راحت هستید چه لزومی داره ازدواج کنید ؟ می تونید با درآمدتون برید دنیا رو بگردید و خوش باشید . نیازهاتون ! رو هم می تونید از راه حلال تامین کنید . چه لزومی داره خودتون رو به سختی بندازید ؟

قبول دارید که یه مرد یا زن شاغل به تنهایی بهتر می تونه خرج کنه ؟ پس چرا میان درآمدشون رو با همسرشون قسمت می کنن ؟ غیر اینه که از آزادی و اختیاراتشون کم می کنن تا یه سری امتیازات به دست بیارن ؟ بعد هم که بچه دار میشن درآمد تقسیم بر سه میشه ! چرا ؟ چون مرد حاضره از اختیارات و آسایش خودش کم کنه تا صدای یه بچه رو توی خونه اش بشنوه . پس اگه امتیاز می خوای باید از امکاناتی که داری خرج کنی .

به جای این که همه ی تمرکز و توان مون رو خرج پر کردن چاله چوله های 2 متر جلوتر بکنیم، به این فکر کنیم که چطور خودمون و بچه هامون کیلومترهای آینده رو با مشکلات کمتری طی کنیم . زندگی فقط این نیست که من پدر به فکر راحتی هر چه بیشتر خودم باشم . اهداف بزرگتری وجود داره که باید به اونا توجه کنم . بر فرض الان بنده 50 میلیون دارم ، عاقلانه اینه که برم یه ماشین بخرم یا یه زمین برای پسرم ؟

برای به دنیا اومدن یه بچه ، زن و شوهر یه واسطه هستند . همون خدایی که روزی زن و شوهر رو میده ، روزی بچه رو هم میده . نمیشه که خدا روزی یه موجود کوچک ( از لحاظ جثه ) در قعر اوقیانوس رو بده ولی روزی یه انسان رو نده . نگران نباشید ، اگه 10 تا بچه هم داشته باشید از گرسنگی نمی میرن . 

به این فکر کنید که 20 سال دیگه چه خواهد شد ؟ آیا خانواده های پر جمعیت زندگی بهتر و شادتری دارند یا خانواده های کم جمعیت ؟ نوه ی شما عمه نمی خواد ؟ خاله و عمو و دایی چطور ؟ اگه پسر یا دختر شما در آینده یه مشکلی پیدا کرد ، کسی دور و برش هست که حداقل غمخوارش باشه ؟ و ...

اگه گرایش های مذهبی دارید ، دو هدف خیلی بزرگ دیگه رو هم میشه متصور بود :

1 - افزایش جمعیت سربازان امام زمان عج :

اگه شیعیان با این دید به موضوع نگاه کنند حتی یه دختر مجرد شیعه باقی نمی مونه . همه مشغول افزایش جمعیت میشن ! میگن بالاخره با هر بدبختی که هست بزرگ میشن . درسته که ما زجر می کشیم ولی مهم نیست . مگه کسانی که 8 سال از مملکت دفاع کردند همه تحصیلات عالیه داشتند یا وضع مالی اونا خوب بود؟! اکثر اونا زندگی متوسط رو به پایین داشتند .

2 - افزایش سرمایه ی آخرت خودمون

وقتی از این دنیا رفتیم ، رابطه ی ما با این دنیا قطع میشه . یعنی خودمونیم و کارهایی که کردیم ! ولی برای بعضی ها دو راه ارتباطی تا روز قیامت باقی می مونه که براشون ثواب ارسال میشه ! ؛

یه سری ثواب ها ناشی از کارهایی هستش که اثرات اون حتی بعد از مرگ ما باقی می مونه . مثلا اگه در ساخت  مسجد ، مدرسه و هر بنایی که نفعش برای مردم باشه ، مشارکت داشته باشیم ، تا زمانی که اثرات مادی و معنوی اون بنا وجود داشته باشه برای ما هم ثواب میاد .

اگه علم یا عملی رو به کسی یاد بدیم با توجه به خوب یا بد بودن اون ، برای ما ثواب یا عذاب میاد .

راه ارتباطی قویتر ، تربیت فرزند صالح هستش . هر کار خیری که از بچه ی ما سر میزنه ما هم در اون کار خیر سهیم هستیم . بهتر نیست برای جهان آخرت که بی انتهاست بیشتر سرمایه گذاری کنیم ؟

50 سال زحمت بکش ، سختی بکش ، از بعضی لذت ها صرفه نظر کن و ... عوضش میلیاردها سال خوش باش !

موفق باشید

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل متفرقه (۷۵۸ مطلب مشابه)