مهریه ، یه هدیه است . یک پیش کش هستش که آقا داماد به دستور خدا ، هدیه می کنه به عروس خانم ،‌به خاطر این که بگه من بهت توجه دارم . به خاطر این که بگه من محبتم رو می خوام نشون بدم . به خاطر این که بهت ثابت کنم دوستت دارم . من به تو میل دارم . من طالب تو ام . من خواستار تو ام . مهریه اینه .
سوره ی نساء آیه 4 ؛
وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنِیئًا مَّرِیئًا ﴿4﴾
مهریه ی زنان را با طیب خاطر به آنان بدهید .

از چه کلمه ای خدا برای دادن مهریه استفاده کرده ؟ نِحْلَة
بذارید بگم نِحْلَة چی هست . نِحْلَة نهله یعنی بدهی . نِحْلَة یه هدیه است در زبان عرب که از سر محبت به کسی داده میشه . زنبور عسل روزی 250 بار پرواز می کنه ،‌ روی گل ها می شینه . شهد گل رو جمع می کنه و میاره که تبدیل به عسل بکنه . جالبه بدونید از این 250 بار ، 10 بارش به خاطر خودشه . 240 بارش برای آدم هاست . و این کاری که زنبور عسل می کنه ، یعنی به فرمان خدا 250 بار پرواز می کنه شهد گل جمع می کنه تا عسل درست کنه و ما مردم بخوریم کام مون شیرین بشه ، از زبان عرب به این میگن نِحْلَة ! 

240 پرواز زنبور به خاطر شاد کردن منو شماست . و خدا دقیقا برای مهریه این کلمه رو به کار برده . بنابراین مهریه هدیه است . یه تلاش برای شیرین کردن کام طرف مقابله . این چه حرف زشتیه که والدین میگن ، مهریه یه پشتوانه برای دخترمونه . مهریه یه حربه ای هستش که فردا اون رو بکوبیم تو سر داماد . واسه همینه که بی تربیتی می کنیم . اگه بپذیریم که یه هدیه است ، بدونیم که هدیه دادن و هدیه گرفتن آدابی داره .


تایپ شده از روی سخنرای دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


مرتبط :

به نظر شما علت وجود مهریه در اسلام چی میتونه باشه ؟

مهریه بر دو نوع است، عندالمطالبه و عندالاستطاعه

محاسن مهریه های سبک

چند سوال از طرفداران مهریه کم

مهریه را چه کسی تعیین می کند؟

بهتر نیست مهریه موقع عقد پرداخت بشه ؟

مهریه کیس به کیس فرق داره ؟

اگر مهریه ارزش دختره، چرا پدر عروس به داماد چیزی نمیده ؟

قضاوتی عادلانه درباره مهریه

با جایگزینی شروط ضمن عقد به جای مهریه موافقید ؟

از کی دقیقا مهریه شد سکه؟

پیشنهادی برای حل مشکل مهریه در جامعه

ما پسرها چطور در بحث مهریه به شما دخترها اعتماد کنیم ؟

بدون مهریه، اگه طلاق گرفتم چطوری زندگیم رو تامین کنم ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مهریه (۱۱۶ مطلب مشابه)