دوره جنسی در جنس مذکر ،‌از بلوغ کلید می خوره که حدود 13 تا 15 سالگی هست و بعد از تاسیس این توانمندی تا پایان حیات فرد برقراره . لحظه ی مرگ ، دوره های تباهی یا افول نداره . این طور نیست که در یک دوره ی از سن ، نافذ و مسلط باشه و در دوره ی دیگه ای به سمت رکود و تباهی بره . بعد از تاسیس وجود داره و چه بسا در دوره ای مثل ورود به دوره جوانی و بزرگسالی تشدید هم می شود .
منابع جسمی و روانی اون در بدن و روح فرد فعال است . در حالی که در جنس خانم این طور نیست . در جنس خانم از بلوغ آغاز میشه که نسبت به جنس مرد زمان زودرس تری داره . میانگین اون 12 تا 14 سالگی هست اما بعد از تاسیس تنها تا مرحله ای پیش میاد که در اون مرحله تخمدان ها از فعالیت و عملکردشون باز می ایستند که به اون یائسگی گفته میشه . پس یائسگی رو میشه مقطعی مطابق با خاموش شدن تخمدان ها از فعالیت و کارکرد دونست .
در جنس پسر ممکنه بلوغ زودرس اتفاق بیافته مثلا در سن 11 سالگی یا دیررس تر اتفاق بیافته مثلا در 17 سالگی . زودرس و دیررس در دختران از 9 سال تا 16 سال محسوب میشه . که هم خود زودرس دیرس قابل ارزیابی هست از نظر بروز شرایط و حالت های غددی و هورمون ها و هم فارغ از این طیف باید حتما بررسی بشه که آیا عامل بیماری زایی وجود داره یا نه .
عموما اولین علامتی که بلوغ رو در فرد نشون میده ، رشد موها در ناحیه ی تناسلی هست . ناحیه ی زیر بغلی معمولا چهار تا شش ماه بعد از رشد موهای ناحیه ی تناسلی ظاهر میشه . توی همین فاصله ی زمانی هم در دخترخانم اولین پریود و در آقا پسر اولین جنابت اتفاق می افته . بهترین جا برای آشنا ساختن نوجوان با اطلاعات تحریک کننده ی در حوزه ی غرایز جنسی ،‌در زمان بلوغ آشکار شدن این موها هست .
خب بریم ببینم یائسگی که حدود سن 45 تا 50 سالگی در خانم بروز می کنه و دیده شده به صورت آمار که در خانم های سیده ، 4 تا 5 سال دیرتر یائسگی اتفاق می افته . علاوه بر اون انرژی و شدت تحریک پذیری نیاز جنسی دیده شده که در این خانم ها بیشتر هم هست .
خاموشی تخمدان ها ، خودش منجر به 2 نتیجه میشه . اولا این که سلول تخمک که از تخمدان ها رها می شد ، بعد از این مقطع ، دیگه قادر به تشکیل نیست و خانم دیگه تخمکی رو رها نمی کنه . خود این مساله منجر به 2 نتیجه میشه . چون تخمک برای عمل لقاح وجود نداره ، پس دیگه توانمندی بارداری و باروری در رحم خانم با یائسگی به اتمام می رسه .
از نظر کارکرد دوم هم چون ، تخمک برای قرار گرفتن در فضای رحم احتیاج به یک بستر خونی داره ، پس بعد از قطع رهایی تخمک دیگه نیازی به اون بستر خونی نیست و دوره های عادات ماهیانه هم در خانم متوقف میشه .
اثر دومی که خاموشی تخمدان ها داره اینه که به ترشحات هورمونی هستش از ناحیه تخمدان ها ایجاد میشه و چون تخمدان فعالیتی نداره ، این ترشحات هم از بین میرن که باعث میشن اولا ، میل جنسی در خانم تا سر حد توقف کامل کاهش پیدا می کنه . همچنین اعضای جنسی که تحت مدیریت این هورمون ها ، نرمی و طراوت خودش رو حس می کرد ، بعد از یائسگی ، سفت و سخت میشه . 
بعد از این مقطع نیازهای عاطفی اون ها به شدت افزایش پیدا می کنه . یعنی اگر خانمی بعد از یائسگی به تامین عاطفی از ناحیه ی همسر و بستگانش نرسه بروز افسردگی در جامعه ی خانم ها صد در صده . یعنی همشون ممکنه افسرده بشن . فقط شدت بروز متفاوته .
بسیاری از چالش هایی که ممکنه در روابط پدرو مادرتون شاهد هستید ناشی از نبودن اون فرصت عاطفی هستش که به شدت خانم بعد از یائسگی احتیاج عمیقی به این مساله پیدا می کنه .
تایپ شده از روی سخنرانی دکتر حبشی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
قبل از ازدواج لازم است بدانید (۲۹۶ مطلب مشابه)