من فرزند خردسال خود را در اثر سرطان خون از دست دادم. سوالات و نگرانی های زیادی در خصوص چگونگی وضعیت او در برزخ دارم. بسیار نگران هستم که او فرصت زیادی برای درک معنویات و رشد معنوی نداشت. او حتی نمی دانست که مرگ چیست و فرصت آماده شدن را هم نداشت .

 

پاسخ حاج آقا عالی:

در رابطه با اطفال مومنین به یک صورت برخورد می شود و در رابطه با اطفال مشرکین که قبل از بلوغ از دنیا رفته اند به گونه ی دیگری برخورد می شود. مومنین یعنی کسانی که به خدا، پیامبر و دین ایمان و اعتقاد دارند. البته ممکن هم است که اشتباهاتی هم داشته باشند. یعنی همین مومنین معمولی.

در روایت داریم که این کودکان به احترام پدر و مادرشان در دامن حضرت ابراهیم (ع) و همسر ایشان ساره تربیت شده و رشد معرفتی به آنها داده می شود.

حتی آن اطفالی که سقط شده اند در روایت داریم که دم در بهشت می ایستند و می گویند که ما وارد نمی شویم تا پدر و مادر ما بیایند. یعنی به جبران آن کوتاهی که در دنیا در حق او شده، یک شفاعت به او داده می شود.

پیامبر می فرماید که در معراج به پیرمردی برخورد کردم که در اطراف او کودکانی بودند. از جبرائیل (ع) پرسیدم این پیرمرد کیست؟، گفت این پدر تو ابراهیم است. گفتم این اطفال چه کسانی هستند. گفت اینها کسانی هستند که ابراهیم آنها را تغذیه کرده و رشد می دهد.

در روایت دیگری از امام صادق (ع) داریم که فرمود: مادر ما زهرای اطهر فرزندان شیعیان را تربیت می کند. این مسئله با قبلی منافاتی ندارد. شاید این مربوط به مومنینی است که درجه ی بالاتری دارند.

بنابراین به احترام مقام پدر و مادرشان، حضرت زهرا (س) از ایشان پذیرایی ویژه می کند. در قرآن آمده که این کودکان بعداً که قیامت بر پا شد و آمادگی پیدا کردند با پدر و مادر صالح خود همراه می شوند.

این کودکان گناهی نکرده اند که کمبود ها و نقصان های آنها با خیرات و مبرات جبران شود. البته برای ارتقاء درجه به هر انسانی می توان هدیه کرد. اما از این جهت که رفع عذابی از آنها صورت بگیرد، ضرورتی برای خیرات وجود ندارد .

این خیرات برای افراد بالغ بسیار لازم است و آنها به آن نیازمند هستند. در قرآن سوره ی رعد آیه ی بیست و سه آمده که این کودکان با پدر و مادرهای خود در قیامت جمع هستند. اما در خصوص اطفال مشرکین، چون پدر و مادر آنها مشرک بوده اند، اگر به آنها ملحق شوند نفعی به حالشان نخواهد داشت.

امام مجتبی (ع) در روایتی فرمود: این کودکان گناهی ندارند که به جهنم روند. از طرفی عمل صالحی هم ندارند که به بهشت بروند. از طرفی به پاس احترام پدر و مادر نزد حضرت ابراهیم و حضرت زهرا (س) هم نمی روند. این افراد خدمتکاران افراد بهشتی می شوند. اینها نوجوانانی هستند که همیشه در نوجوانی و نشاط باقی مانده و به بهشتیان خدمت می کنند. و از این خدمت کمال لذت را می برند .

" مباحث یاد مرگ - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یاد مرگ (۷۹ مطلب مشابه)