با سلام و درود فراوان خدمت خوانندگان گرانقدر.

شاید بارها این مورد برای شما هم اتفاق افتاده باشد به خصوص دم‌دم‌های عید که خیابان‌های اصلی کم‌کم شلوغ می‌شوند و حتی در بخش مشخصی از ساعات روز به خصوص بعد از ظهرها و غروب‌ها، دیگر جای سوزن انداختن هم در پیاده‌روها و خیابان‌ها نیست از بس که جمعیّت متراکم است. این پدیدۀ تراکم جمعیّت و در کل ترافیک ایجاد شده در پیاده‌روها را می توان در بازارها، خیابان‌های اصلی، قسمت‌هایی که معمولاً دست فروش‌ها بخش اعظمی از پیاده‌رو را اشغال کرده‌اند و عرض مسیر عبور نصف یا کمتر از نصف شده، مشاهده کرد.

خیابان ولیعصر تقریباً مسیر رفت و آمد هر روزۀ من است و بارها موقع برگشت به خانه با ترافیک پیاده‌رو مواجه می شدم. متأسفانه مسیر غربی این پیاده‌رو زیاد عریض نیست و از حدود ساعت 11 صبح کم کم دست فروش ها در هر دو طرف خیابان بساط خود را در هر رو طرف پهن می‌کنند و فقط به اندازه عرض شانۀ دو نفر، فضا برای عبور مردم وجود دارد. البته ای کاش که فقط همین مورد بود. خیلی از مردم وقتی از اجناس دیدن می‌کردند فضای بیشتری را می گرفتند و رفت و آمد سخت می‌شد. بارها موتور سیکلت از پیاده‌رو رد می شود و مردم مجبور هستند تا مدتی صبر کنند تا موتور عبور بکند. خیلی از مردم هم وقتی می‌خواهند به اجناس نگاه بکنند به اصطلاح آنقدر تاتی تاتی راه می‌روند که موجب می‌شود صف طولانی‌ای از مردم با سرعت حلزونی حرکت کنند.

این موضوع فقط در پیاده‌روها نیست بلکه در همه جا وجود دارد. ترافیک عابرپیاده در راهروها، راه‌پله‌ها، رستوران‌ها و هر جا که تراکم جمعیّت باشد وجود دارد. بنده قصد دارم از طریق تارنمای خانوادۀ برتر یک فرهنگ سازی بکنم و راه حلی برایتان ارائه کنم که این ترافیک دیگر ایجاد نشود و مطمئن باشید اگر شما این مورد را رعایت کنید، به مرور بقیه هم رعایت خواهند کرد. این فرهنگ‌سازی در یک جمله خلاصه می‌شود:"از راست برانید!"

بله، از راست برانید. با مطالعه‌ای که در فرهنگ عبور و مرور ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها انجام دادم، متوجه شدم که آنها نه تنها در خیابان، بلکه در پیاده‌رو و در کل همه جا، از این قائده پیروی می‌کنند!-البته ژاپنی‌ها مانند انگلیسی‌ها هستند و همیشه از سمت چپ حرکت می کنند حتی برای ماشین‌ها. اگر این قائده را اجرا کنید به هیچ عنوان ترافیک عبور و مروری ایجاد نخواهید کرد و از خودتان مطمئن باشید. در ادامه برایتان چند شرایط را مطرح می‌کنم و توضیح می‌دهم اگر از این قائده پیروی کنید چقدر به نفعتان خواهد بود.

  1.  در پیاده‌رو که حرکت می کنید، یک خط فرضی روی وسط آن رسم کنید و خودتان را به سمت راست متمایل کنید. شاید در جاهای خلوت مسخره به نظر برسد امّا انجام دهید. اگر همه این را رعایت کنند، حداقل مطمئن هستید که مردم به سمت شکم شما نمی‌آیند و دائم مجبور نیستید مسیر خود را مارپیچی کنید. یا اگر با شخصی رو در رو شوید دیگر نیاز نیست دائم به سمت چپ و راست بازی بازی کنید و در نهایت هم از کنار او رد نشوید.
  2.  در راه‌پله همیشه از راست حرکت کنید. این امر باعث می‌شود تا با شخصی که از راه پله بالا می‌آید یا پایین می‌رود هیچ برخوردی نداشته باشید. منتهی در مورد پله‌ها یک مورد مهم وجود دارد. موقع بالا آمدن از پله ها باید مطمئن شوید که در مسیر سمت راست کسی که پایین می‌آید قرار ندارید. به مرور متوجه خواهید شد.
  3.  در پیاده‌روهای بسیار باریک وقتی با شخص دیگری در حال قدم زدن هستید و تقریباً تمام فضای عابرپیاده را پر کردید، زمانی که می‌بینید کسی در مخالف جهت شما در حال رد شدن است، شانۀ خود را برای او کج نکنید چون عملاً هیچ کمکی نخواهد کرد. بلکه باید کاملاً پشت سر کسی که با او هستید قرار بگیرید و برای یک لحظه هم که شده به صورت خطی حرکت کنید تا آن شخص رد شود. برای افراد احترام قائل شوید تا برایتان احترام قائل شوند.
  4. در همان مسیر سمت راست هم صاف حرکت کنید و به هیچ عنوان مارپیچی یا زیگزاگی حرکت نکنید. این طوری اگر کسی سریعتر از شما حرکت کند نمی‌تواند از کنار شما عبور کند. من خودم خیلی تند راه می‌روم و بارها شده آنقدر آدم‌های جلویی مارپیچی حرکت می‌کردند که من نمی‌توانستم از آنها جلو بزنم. در نهایت اگر همین‌ها را رعایت کنید مطمئن باشید در مسیرهای متراکم و شلوغ به هیچ عنوان ترافیک ایجاد نخواهد شد.

مقالۀ بنده در اینجا به پایان می‌رسد امّا قصد دارم به عنوان عیدی به شما خوانندگان مطلب دیگری را مربوط به پلۀ برقی برای آقایان بیان کنم. آقایان عزیز؛ زمانی که از پله برقی استفاده می‌کنید و خانمی جلوی روی شما قرار دارد همیشه با فاصلۀ دو الی سه پله از او دور باشید و اگر او به سمت راست متمایل شده، شما به سمت چپ متمایل شوید و برعکس. این گونه آن خانم احساس ناراحتی یا ناامنی پیدا نخواهد کرد.

پایان


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
فرهنگ سازی (۱۲۳ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)