بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به همه کاربران خوب خانواده برتر

یه جمله ای هست که قبلا هم در بعضی از تاپیک ها گفته بودم اما چون دقیقا مرتبط با موضوع این مقالات بود تصمیم گرفتم یه بار دیگه بیانش کنم.

چند سال پیش در یک مراسم مذهبی که توی شاهچراغ علیه السلام برگزار شده بود سخنران بزرگ و نامی و عالم دوست داشتنی جناب آقای پناهیان حضور داشتند. در سخنرانی که انجام دادند به مسائل زودگذر دنیا اشاره کردند و یک جمله ای رو گفتند که میشه گفت چکیده تمام این مقالاتی بود که قبلا قرار دادم. ایشون فرمودن:

« ما برای خوش گذراندن به این دنیا نیامدیم بلکه برای خوب گذراندن به این دنیا اومدیم »

مثال بسیار خوبی که میتونه این جمله رو توضیح بده اینه که:

کودکی رو در نظر بگیرین که سرما خورده. این کودک به دلیل اینکه بیمار هست یه سری از خوردنی هارو نباید مصرف کنه. اما این بچه توی خونه شیرینی میبینه و میره سمتش که ازش بخوره چون این شیرینی خوردن برای این بچه خوشه و دوست داره. اما مادر این بچه که میدونی این شیرینی براش ضرر داره هر چند که با عشق و علاقه خیلی زیادی هم میخواد که اون شیرینی رو بخوره ولی بهش میگه این برای تو خوب نیست...!!

پس خوردن شیرینی برای اون کودک خوشه اما خوب نیست...!!

پس کافیه ما همین اصل رو در زندگی همیشه به یاد داشته باشیم که خوش بودن و خوش گذراندن ملاک اصلی زندگی نیست بلکه خوب بودن و خوب گذراندن ملاک اصلی زندگیه و این خوب بودن خیلی جاها ممکنه با سختی همراه باشه. مثل بیماری که مجبوره آمپول بزنه و از این کار وحشت داره و از دردش هم میترسه و به هیچ عنوان براش خوشایند نیست اما کاملا براش خوبه.

جهیزیه های سنگین برای خیلی ها خوشه اما دین میگه اگر این اصل شد و دختری نتونست ازدواج کنه دیگه خوب نیست...!!

داشتن خونه شخصی یا بزرگ برای خیلی ها خوشه اما دین میگه وقتی به خاطر نبودش باعث میشه ازدواجی صورت نگیره این دیگه خوب نیست...!!

کار با درآمد بالا برای خیلی ها خوشه اما دین میگه اگر باعث بشه ازدواجی صورت نگیره دیگه خوب نیست...!!

برگزاری مراسم عروسی برای خیلی ها خوشه اما دین میگه وقتی با بریز و بپاش و گناه همراه شد و یا باعث ایجاد بدهکاری شد دیگه خوب نیست...!!

داشتن همسر زیبا رو برای خیلی ها خوشه اما دین میگه اگر این اصل شد دیگه خوب نیست...!!

داشتن اندام متناسب برای خیلی ها خوشه اما اگر باعث غرور شد دیگه خوب نیست...!!

داشتن شغل پردرآمد یا خانواده پولدار برای خیلی ها خوشه اما اگر باعث فخر فروشی شد دیگه خوب نیست...!!

داشتن همه موارد بالا خوب هستند چرا که همه اونها نعمت های خداوند هستند اما نحوه استفاده ی ما از این نعمت ها بسیار مهمه و ممکنه از نعمتی که قراره با اون به آرامش برسیم جوری استفاده کنیم که آرامش رو ازمون سلب کنه...!!

در بیانی ساده و بی آلایش میشه گفت:

همه ما میخوایم کارهامون و زندگیمون به قولی روی غلطک بیفته و برای این کار خیلی وقتا سراغ کسایی میریم که به قول معروف ذی نفوذ و گردن کلفت هستند و اگر زمانی بتونیم با اون ها رابطه برقرار کنیم گل از گلمون میشکفه و بزم شادی در دلهامون به پا میشه...!! اما این افراد همیشه چاقوشون بران خواهد بود...؟؟ در ازای کاری که از ما میخوان هیچ درخواستی ندارن...؟؟ با تکریم و احترام کار مارو انجام میدن یا کلی باید خم و راست بشیم...؟؟

و اینجاست که غربت بی انتهای یکتای بی همتا خداوند قادر توانا بسیار نمایان میشه...!! بیاین روراست باشیم و اعتراف کنیم که اعمال ما به نحوی هستند که هر روز بیشتر از روزهای قبل ما رو از درک وجود خداوند یکتا که تمام هستی حول محور اوامر او در حال حرکت اند باز میدارن.

حتی به اندازه یک دوست هم باهاش صمیمی نشدیم. فقط زمانی که چیزی احتیاج داشتیم با پر رویی تمام و با کوله باری از گناه که خودمون هم ازش خبر نداریم در مقابلش حاضر شدیم و دست دراز کردیم و حاجت خواستیم...!!

وعده های زیبایی بهمون داد و گفت ای انسان والله لا یخلف المیعاد منه خدا خلف وعده نمیکنم پس منو بپرست و تنها از من بخواه چون تنها منم که میدونم چه چیزی برای تو بهترینه و بدون برگی در عالم از درختی نمیفته مگر به اراده من. اما ما بنده پول شدیم، بنده مقام شدیم، بنده حرف مردم شدیم، بنده خانه و ماشین و کار و لباس و خیلی چیزهای دیگه شدیم اما فقط زمانی که مشکلی داشتیم یادمون اومد انگار خدایی هم هست و اون خداهای دیگه ای که بنده ی اونها شده بودیم کاری از دستشون برنمیاد پس بریم سراغ اون کسی که میتونه...!! و باز هم با تمام گناهان ما با لطف و کرمش مارو دست خالی از در خونه خود برنگردوند اما ما از در خونش برگشتیم...!!

امروزه مشکل اصلی موانع اقتصادی و مفاسد اجتماعی نیست امروز مشکل اصلی درون خود ماست. ریشه تمام مشکلاتمون رو باید در اعتقاداتمون جستجو کنیم. امروزه قبل از اینکه نیاز به انقلاب اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم نیاز به انقلابی درونی داریم. مشکل اینجاست که بندگی ما خلاصه شده در یک ماه رمضان و شبهای قدر و ده روز محرم...!! مشکل تعیین وقت قبلی برای صحبت با خداست که اونم خیلی مواقع یا بهتره بگم اکثر مواقع تاخیرهای زیادی به همراه داره...!! و تاخیر داشتن یعنی بی احترامی به طرف مقابل...!!

برای عاشق او شدن نیازی نیست حتما مفاتیح باز کنی و شروع کنی به خوندن دعا. کافیه چشم باز کنی تا هر سو که بنگری خدا رو ببینی. همونجور که امیر ملک بیان حضرت علی علیه السلام فرمودند: «خدایی را که ندیده باشم عبادت نمیکنم». پس خدارو هر جایی که نظر کنیم میشه دید. در هر قطره باران، در عبور لطیف نسیم از روی گونه در صبح گاهان. از قدرت نمایی باد. از غروب زیبای آفتاب. از چشمک های ستارگان در شب. از دیدن کودکی با لبخند شادی بر لب. از سحرگاه از شامگاه. از صدای زیبای عبور آب. از درخشش چشم نواز مهتاب. برای آنکس که دیده ای دارد بینا هر جا که نظر کند خدا آنجاست.

موفق باشید

«مجید 95»


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)