سلام خدمت همه دوستان
در ادامه بحثی با همین موضوع که قبلا نوشته بودم در رابطه با مسائلی که جنبه اقتصادی دارند و بیشتر به بحث مهریه پرداخته شد این مطلب را اضافه می کنم.

اینها مشکلاتی است که بیشتر رغبت آقایان به ازدواج را کم کرده است. خیی خوب است اگر خانمها هم از مشکلات خودشان چیزی بنویسند.

مطلب قبلی خیلی به کام خانمها خوشایند نبود ولی واقعیتیست که نمی شود آن را انکار کرد.
از خان اول (مهریه) که گذستیم به فرض اینکه توافق شده باشه و داماد عشقشو با دنیا عوض نکرده باشه و هرچی گفته باشن گقته باشه چشم. میرسیم به غول مرحله بعد.

مراسم عروسی
کلا عقد که نمیگیرن. همون محضر عقد میکنن کلی هم روشن فکرانه است(البته دیدم کسایی که واسه هر دوتاش مراسم گرفتن ولی دیگه اینقدر گرونیای فشار میاره که دیگه همه مجبورن روشن فکر باشن)

فرض کنیم یه پسر بخواد واسه مراسم ازدواج آماده بشه. اول از همه که گرونیه و یه قسمتی از لوازم خونه رو باید تهییه کنه. جالب اینجاس که همون قلم جنسایی که معمولا گرونتر هم هستند.(صوتی تصویری، فرش، چوبی، یخچال، لباس شویی و ...) البته شهر  تا شهر فرق میکنه بستگی داره کجا چیو مد کرده باشن همه هم میگن ما رسممون اینه

خب البته اینجر لوازم رو قسطی میدن که داماد باید به علاوه سودش حداقل 30% قیمت هر کدوم رو بیشتر بده.

بعد از اون زندگی محل میخواد مسکن میخواد. داماد باید خونه تهییه کنه (وظیفه داماده شکی هم درش نیست). امروزه خونه خریدن که تقریبا یه رویاست. فقط تو فیلما میشه دید که کسی خونه خریده. یه جوون تو این دوره زمونه هرچقدر هم که پس انداز کنه حداقل دو برابر اون قیمت خونه میره بالا.

فرض میکنیم که خانواده عروس منت بزارن قبول کنن که شما موقتا (فعلا که دائما) خونه اجاره کنین. بالاخره خونه پول پیش میخواد. که مبلغش کم هم نیست. البته من منکر نمیشم که پول پیش خونه از بین نمیره و شما اون پول رو دارین. اما بالاخره کسی که تا 27 یا 28 سالگی تحصیل میکرده اول زندگی این پول رو نداره که یا مقروض میشه یا مدیون بانک. تازه اگه کسی قبول کنه بیاد ضامن بشه وشما بتونین وام بگیرین. به هر حال و جدای این حرفها تنها چیزی که میمونه دفترچه بلند بالای قسطه که معمولا تا انقلاب مهدی ماهانه باید پرداخت بشه.

و اما رسم دیگه که منظوری جزء زجز داماد و البته کوری چشم فامیل نداره سرویس طلای عروس هست که این قلم هیچ رقمه جای دررو هم نداره. حتما باید خریداری بشه.

دیدم دخترهایی رو که حتی روز بعد از عروسیشون سرویس طلا رو بردن گذاشتن خونه پدرشون (البته محض احتیاط). حالا خوبیش اینه که طلا رو با چک میشه خرید. حالا کی کِی و چطوری میخواد پاس کنه اونم خدا میدونه.

و اما از همه اینا بگذریم و بگیم که همه اینا خرج کردن واسه خودشونه (به زور باید پس انداز کنی) اما واقعا جشن مفصل عروسی جز اسراف چیزی نیست. چند مدل شام، چند مدل شیرینی، سالاد، ژله اونم تو یه باغ بزرگ یا یه تالار معروف که همه هزینه هاش هم به عهده داماده. این یکی دیگه نه تنها پس انداز نمیشه بلکه کلی هم حیف و میل میشه و کل هزینه ها صرف کسانی میشه که دو روز بعد عروسی حتی حال این زوج احتمالا خوشبخت رو هم نمیپرسن. کلا هدیه ای هم که به عنوان پاتختی معروفه و با کلی منت به عروس داماد میدن نسبت میستقیم داره با تعداد کسانی که شب قبلش شام صرف کردن. کلا نمیان عروسی یه ضرر کنن که!!!

خلاصه همه این رسم و رسوم واقعا غلط چیزی جز بده کاری و قسط و وام واسه داماد نگون بخت چیزی نداره. کل پول و هزینه ای که میشد خرج گوشه ای زندگی خود زوج جوون بشه میشه خرج یه مسافرت خوب بشه میشه پس انداز بشه واسه خرید احتمالی خونه. میشه سرمایه زندگی بشه. کلا نمیشه حیف و میل میشه و از بین میره.

خلاصه اینا واقعیتهایی هست که وجودشون باعث بی میل آقایون به ازدواج میشه . بالاخص کسانی که مشغول تحصیل بوده و به تازه گی شغلی دست و پا کرده اند که حتی انتظاراتشان را هم براورده نکرده است.

ببخشید خیلی طولانی شد امیدوارم که یک روز تمام ایرانیها در جایگاهی قرار بگیرند که هیچگاه دغدغه حل هیچ مشکلی را نداشته باشند

برای همه آرزوی سعادت و سلامت دارم

" رضا سرچشمه "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
ازدواج آسان (۵۶ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج خانم ها (۲۳۰۴ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه)