در مورد آداب و رسوم عقد تا عروسی

سلام

بیایید در مورد آداب و رسوم هاتون از زمان عقد تا عروسی و اگه بعد اون هم رسمی دارید بگید.

البته درسته الآن اکثر جوون ها انگشت به دهن در حسرت ازدواج موندن ولی خب شاید یه روزی خدا قسمت کرد ما هم ازدواج کردیم، بهتره از الآن رسم و رسومات مون رو بررسی کنیم که حداقل از این نظر منصفانه رفتار کنیم.

تو شهر ما تا قبل از فشار اقتصادی کنونی معمول این بود که شب بله برون خانواده داماد یه جعبه شیرنی، یه دسته گل همراه یه انگشتر نشون طلا و چادر عروس می بردن، قبل اون هم ممکنه وقتی وصلت قطعی شد شیرنی ببرن، ولی بیشتر از اون نه.

سر سفره عقد هم موقع جواب بله دادن یه النگو میدن، بعد خانواده پسر دختر رو پاگشا دعوت می کنن که معمولاً ساعت میدن، خانواده دختر هم پاگشا داماد ساعت میدن.

بسته به مدت زمان فاصله عقد تا عروسی هم هر مناسبت مهمی باشه (عید نوروز، یلدا، چهارشنبه سوری، عید قربان و عید فطر)  خانواده داماد میوه و شیرنی و  یه النگو و چند تیکه لباس برای عروس و هدیه برای پدر و مادر عروس و خواهر برادراش میبرن. (بعضی‌ها در حد پدر و مادر بعضی‌ها هم مفصل برای عروس و داماد و نوه هام هدیه میبرن) 

عید قربان پدر داماد یه قربونی می‌خره برای عروس، شب عروسی هم یه قربونی می خره. جمعاً طلاهای عروس ۶ تا  النگو، یه سرویس طلا و انگشتر نشون و یه حلقه ست میشه.

هر سری که خانواده داماد هدیه میارن خانواده عروس هم باید متقابلاً هدایایی ببرن البته برای داماد سبکتره.

سلیقه خودم اینه که دیگه زمان این جور رسم و رسومات گذشته و با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی امروز باید بعضی از گزینه ها حذف شه.

حالا من نظر شخصیم رو میگم ممنون میشم نظر بدین یا اگه شما برنامه بهتری دارید بیان کنید.

من اگه قسمت شه ازدواج کن (شکلک حسرت) دوست دارم بله برون یه انگشتر نشون طلا و چادر عروس بیارن با دستا گل معمولی و یه جعبه شیرنی بیارن. سر سفره عقد چیری ندن و پاگشا یه سرویس طلای خیلی ظریف (با طلای گرمی ۱۸ تومن، یه سرویس و انگشتر نشون جمعاً ۳۰ تومنی)  بدن، حلقه ست هم نقره بگیرم.

۶ تا النگو و لباس و عیدی مراسمات مختلفم حذف بشه. (البته یه هدیه برای پدر مادر هر دو طرف سرجاش باشه) 

تقریباً ۶ ماهه هم عروسی بگیریم. پاگشا داماد هم یه پیرن و یه ربع سکه بدیم. به نظرتون این مخارج چطوره؟ یه پسر ۳۰ ساله با شغل متوسط و خانواده متوسط می تونه از عهدش بربیاد؟ یا اگه برای همه خانواده دو طرف هدیه خریده نشه بی ادبی و بی احترامی تلقی میشه؟ 


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
رسم و رسومات (۸ مطلب مشابه)